Dag 16, van Bellingwolde naar Venlo

15 augustus 2023 - Venlo, Nederland

hallo allemaal,

nu echt het allerlaatste verslag. Gisteravond nog heerlijk buien gezeten. Dat is al een hele poos geleden dat we daar de kans voor hadden.
Ik zat er nog aan te denken dat we een kaarsje  hadden willen opsteken voor Jopie en haar familie, maar we hebben helaas geen kans gekregen. Dan doen we dat in Venlo nog wel! Vanmorgen nog een praatje gemaakt met Mary. Vijf jaar geleden had ze een herseninfarct gehad, maar op de spraak na, was ze er helemaal van hersteld . Voorheen hadden ze in Rotterdam gewoond en in Dordrecht. Ze had veel in de politiek gezeten, maar nu ging dat niet meer, omdat ze niet goed meer kon praten en ze was toch zo’n mensen-mens! Ze genoot daarom zoveel van Vrienden op de Fiets.  En toen kwam ons laatste afscheid van deze twee geweldige weken. John kwam nog extra uit tuin om ons ook uit te zwaaien.

Waar denken we aan terug;

We hebben ongeveer 320 kilometer gelopen in 15 dagen .                                 Twee dagen droog en  zonnig , twee dagen droog en bewolkt en 11 dagen met veel of weinig regen
Ellenlange wegen en lintbebouwing gehad.
Heel veel supergrote velden mais, kolen uien en aardappels  gezien.                       We hebben bijna geen vlinders gezien. Maar ook geen last gehad van muggen en wespen. Maar wel  heel veel slakken.                                  Eén muggenbult en één keer gebeten door een horzel, maar geen last van gehad.                                                          Héél veel water, meren , sloten, maar ook héél veel regen!                                           Wat hebben we allemaal geroken? Het bos, het verse gras na de “nationale maai” dag, de uien en de preivelden,  de lelie velden enzovoort.                                           De prachtig boerderijen en herenhuizen.   ( Beetsterzwaag en Bellingwolde) maar ook moderne ( het omgekeerde) maar ook vroegen we ons af hoe ze een vergunning hadden kunnen verlenen voor zo’n lelijk huis tussen zulke mooie oude huizen!

Vele meters buxushagen die bestormd waren door de buxusmot. We waren blij als we eens een groene buxushaag zagen!      Iets wat we zeker niet moeten  vergeten is de gastvrijheid  van onze “Vrienden op de Fiets”  elke dag weer. De een nog vriendelijker dan de ander!

De onverwachte ontmoetingen met familie en bekenden gaf extra kleur aan onze dagen!

Maar het allerbelangrijkste is dat we echt genoten hebben van onze wandeling. Dat we ons rijk voelen dat we dit samen kunnen, dat onze gezondheid dit toelaat, maar ook dat we zien hoe mooi Nederland is.
                                                                         Ook niet te vergeten jullie reacties, daar genoten we ook van. We vonden het leuk om jullie hier een klein beetje van mee te laten genieten!!

Nog even een klein aardrijkskundetestje:

Welke plaatsen ken je nog?

Plaatsen Groot-Frieslandpad:
Wedderveer
Blijham
Vriescheloo
Bellingwolde

Mochten jullie pas later ingelogd hebben, of willen jullie het met anderen nog delen, log dan in op:

spaubeknaar santiago.reislogger.nl

Groetjes en hopelijk tot volgend jaar bij een volgende wandeling.

Tilly en Wim

1. Loes:
    15 augustus 2023
    Hoera en bravo voor de levenslust en liefde die uit al jullie reisverhalen klinkt! Hartverwarmend
    Wel thuis!
  2. Marjan:
    15 augustus 2023
    Ik begrijp uit dit lange laatste verslag dat de treinreis niet zo spannend is als jullie wandeltocht. Voor straks welkom in Venlo.
  3. Tom Posno:
    Hoi Tilly en Wim,
    Jullie laatste verslag van deze wandelvakantie, daar hoort natuurlijk een laatste reactie van mij gewoon bij!
    Het was een vakantie met allerlei belevenissen; heel bijzonder dat jullie ontmoetingen hadden met familieleden en vrienden!
    Inderdaad, ook allerlei soorten weer gehad; wel fijn dat jullie geen bloedhitte van 30+ hebben gehad.
    Doe morgen maar even heeeeeeel rustig aan, alvorens jullie je storten in en op de Parkfeesten in Venlo.
    Jullie kunnen in ieder geval terugkijken op ruim twee fijne en memorabele weken in vele opzichten.
    Nogmaals bedankt voor alle prachtige verslagen en op naar de volgende keer!
    Veel groetjes uit Velp, Tom.
  4. Ria hendriks:
    15 augustus 2023
    Heel knap gedaan heb nog niet alles gelezen maar dat komt wel goed gr Ria en Jan
  5. Jan Dommerholt:
    In één woord: TOPPERS💪💪💪
  6. Ria Brummans:
    15 augustus 2023
    Wat hebben jullie veel meegemaakt!! Dikke 👍🏻👍🏻👍🏻. Ga nu maar lekker uitrusten en genieten.
  7. Rita en Guido Peusens:
    Super goed gedaan Tilly en Wim 👍. Proficiat! 😘💐🥂
    Jullie zijn echte kanjers en het was heel leuk en interessant om jullie te volgen.
    Nu lekker thuis uitrusten en bijkomen van alle indrukken.
    Hopelijk volgend jaar weer !
    Groetjes, Rita en Guid.
  8. Corrie:
    16 augustus 2023
    Wat een fantastische prestatie! Ik heb genoten van al jullie belevenissen en bovenal de geweldige manier waarop ze geschreven zijn!
    Groetjes
    Corrie
  9. Huub en Corrie:
    17 augustus 2023
    Nou, het zit er dus weer op, echt reuzeknap hoor, twee weken lang dagelijks zulke stukken lopen. En zoals alle anderen ook schrijven: leuk om al die al dan niet onverwachte ervaringen en indrukken onderweg te lezen.
    Zelf loop ik sinds gistermiddag geen meter meer: kleinzoontje Ilja wilde met opa op het springkussen in Drakenrijk… Dat ging goed totdat ik de tweede keer het kussen op wilde rennen in plaats van kruipen. Zweepslag! Opa’s moeten natuurlijk kruipen…
  10. Rikie kusters vissers:
    20 augustus 2023
    ik ben blij dat het jullie gelukt is.
    welkom thuis en misschien tot gauw