Dag 21 van Baye naar Sézanne

17 april 2016 - Sézanne, Frankrijk

Goedemorgen allemaal,

Wat zijn we toch bofkonten! Al weer een dag met een zonnetje gewandeld en als we dan op ons slaapadres aankomen, begint het te regenen. Norbert uit Maaseik had de pech om de bui wel mee te krijgen. Hij loopt ook de routes door het bos, en die zijn zeer zwaar. Gisteren kon hij af en toe zelfs de weg niet meer vinden.
Gisteravond weer "gewoon" gegeten. Vooraf een selderiesalade, daarna een eenpansgerecht van witte bonen in tomatensaus met daarin een hoopje wortelenstamppot en gestoomd kalfsvlees. Smaakte heerlijk. Als toetje kregen we een soort appeltaart, maar met een dunne deegbodem.
We maakten ons een beetje zorgen om de route van morgen, de korte route wordt 25 kilometer wandelen langs een echt drukke weg (Venlo-Nijmegen) of 32 km door het bos. Ertussen in is geen onderkomen op een geschikte plaats.  Maar de mensen van ons slaapadres willen ons wel naar Baye brengen met de auto, zodat het nog ruim 22 kilometer is en niet langs de drukke weg. Voor ons drieën de beste optie.
Wat is het toch jammer, dat als mensen zelf een huis verbouwen, ze dan de afwerking vergeten. Hier ook weer, een heel mooi modern huis, maar de bovenverdieping, ho maar. Plinten maar tot  helft  van de ruimte, afwerkingslatjes tot de helft van de ruimte, laminaat gelegd en als hij gaat bulten of kieren, gewoon een schroef er door heen. Duidelijk met de Franse slag gemaakt.
Maar voor ons maakt dit niets uit. We hebben weer prima gegeten en geslapen en het waren aardige mensen met een prachtige tuin.
Om negen uur brengt de heer des huizes ons met zijn Mercedes-SUV naar Baye, na eerst nog gestopt te hebben bij de bakker. In zo'n auto zweef je over de weg. Voor de kenners: onder de kap een 6-cilinder diesel met automaat. Inhalen is dan een fluitje van een cent. Die wil Wim later ook wel hebben als hij groot is. De hond des huizes (een Jack Russel) gaat ook mee en zit onder het rijden bij de baas op schoot.
Dan gaan we met zijn drieën op stap. Na een kwartiertje lopen komen we bij een grote weg aan, die we moeten oversteken. Maar Wim heeft geluk, er komen een stuk of tien oldtimers van de  zestiger jaren langs.
Daarna komen we toch nog tussen de wijngaarden terecht. Het valt ons op, dat deze struiken maar zo laag zijn. Ruim een halve meter. Terwijl we ze in Merano ongeveer manshoog waren.
Maar dat zal wel aan het soort liggen.
En zoals het hoort, als je volgens het boekje loopt, komen we weer flink in de modder terecht. Deze keer plakt de modder zodanig aan de wielen alsof er een groot zwaluwnest aan de wielen ziet. Een extra rem die we daar helemaal niet nodig hebben, want het gaat al moeizaam genoeg in de modder en bergop.
Om een uur of een hebben we nog geen koffie gehad, en Norbert gaat ergens om water  vragen, in de hoop dat ze ons koffie aanbieden. Maar helaas....
Onderweg zien we veel huizen met een bakstenen rand rond de ramen en de deuren, terwijl de rest van het huis gestuukt is. Heel apart.
Even later verlopen we ons en komen op de grote weg terecht. We besluiten dan om gewoon door te lopen, want het is niet zo druk vandaag. Om twee uur lag Sezanne letterlijk aan onze voeten. Maar we moeten nog een helling van 10% naar beneden en de autoweg van Parijs-Nancy kruisen, gewoon er overheen natuurlijk.
Maar weer komen we dan in een stadje terecht, dat uitgestorven is, zoals zovele dorpen en steden waar we al doorheen gekomen zijn. Hier zijn dan wel wat winkels, maar de restaurants zijn op zondag bijna allemaal dicht. Je ziet wel wat mensen, maar het is echt niet uitnodigend voor toeristen.
Nadat we de oude mooie kerk bezocht hebben, gaan we op zoek naar ons logeeradres,  500 meter verder. Onder de toren zijn kleine woonhuizen. Ziet er weer keurig netjes uit en als ik de pijpen van onze broeken heb schoongemaakt en die op de waslijn wil hangen, komt mevrouw al meteen met wasknijpers aanzetten.
Vijf minuten later regent het.................. Maar na regen komt meestal zonneschijn en bij ons gelukkig ook.

Overnachtingsadres: chambre d'hotes La Sezannaise.

We hebben vandaag 22 km afgelegd, in totaal nu 504 km in precies 3 weken. Terugkijkend kunnen we alleen maar zeggen dat deze 21 dagen goed verlopen zijn, ook mede door jullie leuke reacties.

Ga zo door, dan doen wij het ook!

1. Marion Wassercordt-Laudy:
    17 april 2016
    Hoi hoi, Zal ze de groeten doen, officieel vanaf de bestuurstafel.
    En ik doe een gooi naar de afloop voor jullie!
    fijne dag morgen.
    Marion
  2. Rikie kusters vissers:
    17 april 2016
    hier een berichtje van rikie. anne is donderdag geopereerd en het gaat voorlopig goed. ik lees alles van jullie. hebben vanmorgen met wandelen nog over jullie gesproken. onze wandelingen zijn niet zo veel kilometers als die van jullie. groeten van rikie en hou je taai.
  3. Lei & Sonja:
    17 april 2016
    Bonjour vanoët Crescendo heej in Venlo! Óngeluiflik det 't alweer dreej waeke geleeje is det weej óch hebbe oetgewink heej op d'n diék naeve de Maas. Waat vluug d'n tiéd ofwaal time flies when you're having fun. Weej kinne óch nog ein waek dageliks vollege, maar vanaaf zaoterdag zal det jaomer genóg twië waeke lang neet lökke want dan zitte weej op d'n boët en hebben weej gen wifi-bereik. Dus gen paniek as geej van ós effe gen reaksie krieg.
    Maar dees waek is 't, veur mich (=Sonja) nog effe flink d'r teagenaan op schoël (de wets waal Wim: pooling, euverzichte, greune en blauwe mappe, examekaertjes).
    Fijne aovend gewins en wies morrege!
  4. Nel:
    17 april 2016
    Hallo Wim en Tilly.Vandaag heb ik weer n,heel groot end gewandeld was lekker in de zon maar de wind toch fris.Als ik thuis ben eerst jullie verhaal lezen,niet leuk die modder maar jullie komen er steeds goed doorheen knap hoor.Veel succes de komende dagen en veel wandelplezier groeten van de kinderen.
  5. Nellie en Harry:
    17 april 2016
    Lekker zeg , die modder. Ben maar blij dat hij niet om je oren vliegt. Dapper! Als ik jullie was zou ik niet de autoweg naar parijs oversteken maar de weg vervolgen NAAR Parijs. Kun je ook kaarsjes aansteken.Over zes weken ga ik weer met José,Margriet en Mia. Dan steken wij voor jullie een kaarsje aan. Dat het wat minder modderig word. Groetjes en het was weer een leuk verhaal.
  6. Jet en Teun:
    17 april 2016
    Hoi Wim en Tilly'wij zien met genoegen dat jullie nog prima op de goede weg zijn,wat een avontuur .
    Fijne voortgang en veel groeten , Jet en Teun
  7. Marjan:
    17 april 2016
    Hallo stappers. Wat weer een uitvoerig verhaal. De foto van het nest op de wielen van de wheely is duidelijk. Je zeult je rot met zo'n klomp op het wiel.
    Ik ben benieuwd of jullie route via Troyes gaat. Het zal misschien net te oostelijk liggen. Indien jullie er toch komen dan is het zeker de moeite waard om hier even te vertoeven.
    Bij de basilic troffen we enkele jaren geleden 2 Belgen met schelp aan de reuzenrugzak op weg naar Santiago. De neef en oom waren in Luik gestart op 1 mei. Zij waren 3 weken onderweg en hadden zelfs 1 nacht in een schuurtje geslapen en zich in een beek gewassen. Toch zagen ze er niet als landlopers uit. Geniet maar van de gegunde bedjes.
    Groet, Marjan.
  8. Rita en Guido Peusens:
    17 april 2016
    Hoi stoere wandelaars, fijn dat jullie er ondanks de modder en andere ongemakken nog steeds plezier in hebben. Ook leuk om te lezen dat jullie onderweg al veel gezellige mensen getroffen hebben. Jullie zitten nu al ter hoogte van Parijs. Super goed! Veel succes de komende dagen en hopelijk mooi weer en minder modder! Groetjes, Guid en Rita.
  9. Huub en Corrie:
    17 april 2016
    Nog veel werk te doen voor (gepensioneerde) leraren moderne vreemde talen hè Wim? We nemen aan dat jullie het nest op de wheelie verwijderd hebben alvorens een zwaluw op het idee kwam om het verder uit te bouwen? Veel wandelplezier en groetjes!
  10. Reny zomo groep:
    18 april 2016
    Hoi Tilly en Wim
    Wat een avontuur goed dat jullie je goed voorbereid hebben ondanks de regen en modder klinkt het plezier er tussen door elke dag geniet ik van jullie verhalen.
    Veel wandel plezier
  11. Mieke Gommers:
    18 april 2016
    Hallo Wim en Tillie,
    Met groeiende bewondering volg ik jullie pelgrimage en avonturen : meer positieve dan negatieve.Ik wens jullie heel veel plezier en doorzettingsvermogen.
    Hartelijke groet
    Mieke