Dag 44 van Cluis naar Crozant

10 mei 2016 - Crozant, Frankrijk

Hallo allemaal,

Het is gelukt! Vandaag hebben we de duizend kilometer volgemaakt om een uur of drie. We zijn er eigenlijk best wel trots op, ook al moeten we nog ongeveer 1400 kilometer.
Gisteren is het steeds meer gaan regenen, maar daar hadden we geen last van, alleen als we naar  het toilet moesten.
We hebben nog gezellig met de heer en mevrouw zitten kletsen tijdens een kopje koffie. Onder andere over de manier van pelgrimeren. Toen zij hier dertien jaar geleden waren komen wonen, werd er op eens aan de deur geklopt. Het waren twee pelgrims, die voor onderdak kwamen. Ze zijn zich daarna er in gaan verdiepen. Ze hadden al veel soorten pelgrims  gehad. Er waren Engelse pelgrims geweest, die lieten hun bagage met een taxi ophalen en naar het volgende adres brengen. Andere pelgrims waren een groepje dames, waarvan vier te voet en de vijfde, (steeds wisselend) de bagage met de auto naar het volgende adres reed en onderdak regelde voor hun allen.
Weer anderen lieten zich twee kilometer voor een slaapadres met een rugzak afzetten, om dan heel stoer te doen of ze al heel ver gelopen hadden. De volgende dag lopen ze dan weer een paar kilometer om zich dan weer op te laten halen.
En zo pelgrimeert ieder op zijn eigen manier!
We hadden  een elektrisch kacheltje  gekregen, omdat het zo kil was in ons huisje. En het regenen
werd maar steeds erger. Ook vannacht hoorde we het constant langzaam en hard regenen. Toen ik in bed lag en dat hoorde, dacht ik aan mijn vader. Hij zou gezegd hebben, wat nu valt, valt morgen niet.
Maar vanmorgen sausde het nog steeds. Na het ontbijt, toen we startklaar waren, bedacht Wim, dat het wel handig was, om nog voor het slaapadres van vanavond te bellen. Dat was gisteren niet gelukt en nu kon  dat nog bij hen droog onder de poort. Hij kreeg geen contact en Wim vroeg aan  mevrouw of zij dat wilde proberen. Toen lukte het wel.
Daarna gingen we vol goede moed  op pad. Maar......intussen was het regenen al een stuk minder geworden. De verwachtingen waren rond  70% regen vanmorgen en dat zou rond de middag zakken naar 50%. Maar na een half uurtje was het bijna droog en in de loop van de morgen bleef het een  beetje "zauwelen", wel cape aan, niet cape aan.
Maar rond de middag werd het helemaal droog. En de zon kwam zelfs door! Na de middag hadden we prachtig weer met schitterende wolkenpartijen. Dat was genieten en nog meer, omdat er steeds donkere dreigende wolken voorbij kwamen, waar van wij geen last hadden. De regen viel steeds ergens anders!
Onderweg zagen we in de berm een soort orchideeën, die we nog niet gezien hebben.
Als het lukt, zullen we de foto hiervan op de site zetten. In een dorpje voor Crozant staat er een bordje dat het hotel nog 1 kilometer verwijderd is. Maar ik denk dat het bijna drie kílometer is.
Maar om drie uur zij we er toch. Als we naar binnen gaan, worden we in het Nederlands begroet. Ik vroeg hem, waar hij van wist dat we Nederlanders waren. Daar op antwoordde  hij, dat hij het aan onze taal hoorde, maar wij hadden nog niets gezegd.
Na een kopje koffie gingen we naar onze kamer, om ons op te frissen. Daarna was het tijd voor een pilsje, om de duizend kilometer te vieren.
Vandaag 25 kilometer gelopen +  978 = 1003 kilometer.

Groetjes , Wim en Tilly

1. Ger Lenssen:
    Hoi Wim en Tilly,

Nou proost dan, bij de 1000 km is een felicitatie zeker op zijn plaats.
    Geniet er van en ik hoop volgende week in Italië als ik mijn pelgrimstocht naar Rome ga voortzetten, ook van jullie verhalen daar te kunnen genieten. Veel succes op jullie verdere tocht naar Santiago de Compostela. Buon Camino.
    Groetjes Ger.
  2. Ricky en Jacques Faassen:
    Ha Tilly en Wim,
    Prima, gefeliciteerd met de 1003 km. Een grote prestatie.
    En jullie verhalen lezend ( elke dag trouw) een eerlijke prestatie.
    Hoe klinkt dat op naar de 2000......?
    Ricky en Jacques
  3. Vera van Bergen:
    Hoi Til en Wim
    Tussen Pasen en Pinksteren 1000 km lopen ,dat doen niet veel mensen jullie na ! Een superprestatie. En de literaire prestaties zijn dagelijkse kost voor ons.
    Heel veel plezier ,wij reizen al lezend met jullie mee.
    Jan en Vera
  4. Wil Minten:
    10 mei 2016
    Een enorme mijlpaal bereikt, 1000 km, ontzettend knap. Op naar de volgende 1000, blijf genieten, dat doe ik van jullie verhalen. Groetjes Wil
  5. Anja en Jeu:
    Hoi Tilly en Wim.
    Proficiat met het bereiken van de eerste 1000 kilometer.
    Petje af. Wij zullen jullie dit echt niet nadoen. Elke dag lezen we belangstellend jullie prachtige reisverslagen. Veel succes nog met de resterende kilometers en veel loopplezier wensen jullie.
    Anja en Jeu Vercoulen.
  6. Tny Debets:
    10 mei 2016
    Gefeliciteerd met deze mijlpaal.
    Nog even en jullie hebben de helft.

Vic en tiny
  7. Sraar en Cora:
    10 mei 2016
    Proficiat Wim en Tilly met deze mijlpaal: mille kilomètres ! Wat een belevenissen met allerlei onderdak verleners, maar op 8 mei Moederdag in een kasteel mogen slapen c.q. in de stal ernaast, dat is wel mooi ! En ook bijzonder dat de honden kennelijk zo goed zijn afgericht voor deze dag ! jullie kunnen ook heel goed de plantenwereld benoemen, met of zonder boekje ! Als ik de wheely op de foto zie: Wim zal zich soms als een trekpaard voelen bv. de berg op maar ook door de blubber..! Met het koor zijn we veel met Duruflé bezig en ook met ander nieuw repertoire en ik sta op jouw plek naast Jan tegen de pilaar..
    En nu nog 200 km. dan zijn jullie echt op de helft en daarna gaat het aftellen beginnen : ...nog ....km ! Succes en goeie reis !
    Sraar en Cora.
  8. Tom Posno:
    10 mei 2016
    Gefeliciteerd! Bijna al op de helft!
    Wat fijn dat het wat verder op de dag droog werd!Slaap goed vannacht en sterkte met de volgende etappe morgen!
    Groetjes uit Velp,

Tom.
  9. Loes & Jos Huijs:
    Heej Spaubekjes,

PROFICIAT MET DE 1000 !!!! GEWELDIG TOCH ?! Voor allebei:
    Op naar de 2000 !!

In het Stedje van lol & plezeer is alles oke!

Voor straks: Welteruste en morgen gezond weer op ,

Lieve groeten, loes & jos
  10. Corrie:
    10 mei 2016
    Proficiat met het behalen van de 1000 kilometer. Wat hebben jullie al een enorme afstand afgelegd. De tijd vliegt voorbij!!! Nog 200 en dan zitten jullie op de helft. Wat een prestatie!!! Ik blijf het geweldig vinden, maar jullie doen toch ook wel hele leuke en mooie ervaringen op met mens en natuur! Nog heel veel wandel plezier en veel groeten van mij.
  11. Petra Moes:
    10 mei 2016
    Superrrr, ben trots op jullie met het halen van de 1000 km. Ik lees jullie verhalen elke dag. Zit nu in mijn ritme van de dag hahaha. Tilly ik weet dat we altijd gezellig kletsen maar dat je alles wat je ziet zo goed kunt verwoorden in je verhalen, petje af.
    Zet 'm op jongens, voor je het weet stiefel je Santiago binnen. Succes.
  12. Rita en Guido Peusens:
    10 mei 2016
    Hoi kanjers, gefeliciteerd met deze geweldige prestatie !!!
    Daarbij vergeleken is de 4daagse een peulenschilletje !!!
    Maar we zijn toch weer begonnen met trainen want het is tenslotte de 100e dit jaar dus die we willen zeker uitlopen.
    Voor jullie nu op naar de 2000 !!!
    Dat gaat zeker lukken !!!
    Groetjes en morgen weer een mooie wandeldag ! Guid en Rita.
  13. Els hegger:
    10 mei 2016
    Proficiat met de 1000 kilometer.
    Wij doen het jullie niet na.
    We genieten mee met jullie reisverhalen.
    Groetjes Wim en Els
  14. Nellie en Harry:
    10 mei 2016
    Nou tillie en Wim, fantastisch!!! 1000 km . Ik zie jullie nog bij ons de poort uitlopen. Beginnend aan de 78 ste km.
    En ja , pap zou zeggen wat de regen betreft,wat vandaag valt kan morgen niet vallen. Dat is dan ook gelukt. Wat zou hij trots zijn op jullie. Wij ook!
  15. Sjaak en erni kaptein:
    10 mei 2016
    Waren vandaag bij Riet en hoorden van jullie mooie initiatief. Bewonderenswaardig en spannend. We wensen jullie veel succes, moed en plezier toe.
  16. Ans Vaes:
    11 mei 2016
    Hoi Tilly en Wim,Auk ik wil neet achter blieve met ôg te filicitere waat ein prestatie doëzend kilomaeters neet te geluive nog effe dan ziet geej op de helf pffffffff.hald gooie mood en vuul wandel plezeer met hopelijk ut zünke d'r beej grtz Jeu en Ans.☀️☀️☀️☀️☀️
  17. Stefan Hoeboer:
    Beste Tilly en Wim,

Van harte gefeliciteerd met deze mijlpaal.

groet, Stefan
  18. Leonardo:
    11 mei 2016
    lees nog iedere dag jullie verslag. Dit nodigt uit om een van deze plaatsen eens te gaan bezoeken. wolk on.

gr Leonardo
  19. Lei & Sonja:
    11 mei 2016
    Ha die globetrotters! Zo, ben weer helemaal bijgelezen en vanaf nu is het weer dagelijks "meelopen". Wat een mijlpaal, 1000km, chapeau!! Wim, de groene en blauwe kaartjes, de procesverbalen, de DI-lijsten, de blauwe en groene mappen en de rest van het spul ligt klaar, dus maak je over mij geen zorgen: vanaf morgen begint het circus. En nu maar hopen dat er niet al teveel errata komen.
    Heel veel groetjes (ook van Lei natuurlijk) en tot het volgende verslag. Dieke knoevel!!
  20. Helma & Jaap:
    Hoi Til en Wim,
    Geweldig...waat ein prestatie!! Geej ziet al bijna op de helf...
    Vuuel plezeer en wandel ze!!
    Groetjes,
  21. Marida en Jan Welzen:
    Hallo Tilly en Wim,
    Van ons ook een dikke proficiat met dit resultaat. Tot nu toe hebben we jullie via de michelin-kaarten kunnen volgen maar jullie zijn nu van onze kaart afgelopen en we zoeken nu nog naar kaarten van zuid-west Frankrijk.
    We genieten van jullie verhalen en we lopen zo ook een beetje mee.
    Veel groetjes en tot de volgende keer.
    Jan en Marida.
  22. Toos Crommentuijn: