1e dag van Venlo naar Purmerend

31 juli 2022 - Purmerend, Nederland

Waterliniepad zondag 31 juli.

Om zeven uur opgestaan, ontbeten en om half negen de trein gepakt naar Amsterdam, omreizen via Nijmegen omdat er via Utrecht werkzaamheden zijn. Onderweg naar het station vallen de eerste druppeltjes regen. Waren gemeld door buienradar.  Hebben we dat vast gehad.

We voelen ons toch wel rijk, dat we deze langeafstandsroute weer kunnen oppakken. Zoals bekend, zijn we zes jaar geleden op weg naar Santiago halverwege gestrand. Intussen  is er heel veel gebeurd met de gezondheid van Wim. Maar nadat hij  in mei de halve marathon heeft uitgelopen,  durven we het weer aan.

In Arnhem hadden we 20 minuten tijd om over te stappen, dus, tijd voor koffie! Helaas, de kiosk ging pas om 10 uur open en de trein vertrok om kwart voor 10.  Gelukkig zag ik dat op het perron bij de ingang Starbucks was. Snel daar naar toe, maar moest ik  eerst uitchecken. Gelukkig had ik mij ov-kaart bij me. Uitgecheckt, koffie gehaald en terug. Maar bij het uitchecken zag ik , dat er  ingecheckt stond en ik had een papieren kaart van mijn vrij reizen. Was nog net op tijd bij de trein en kon nog met de conducteur overleggen. Op dat perron was geen uitcheckpaal, dus maar in Arnhem even uitchecken. De conducteur zou mij wel in de gaten houden. Dus bij het instappen even naar haar gezwaaid en alles was weer in orde.

Na Arnhem flinke regenbui, maar in de trein heb je daar geen last van!

Helaas bleef het regenen. Maar laten we maar positief blijven en er aan denken dat het goed is voor de natuur.

In Volendam begonnen we met een lekker stuk vis. Wel eens zo duur als bij ons, maar hij smaakte heerlijk! Ik denk dat ze de Corona schade nog moeten inhalen!

Maar je bent daar dan ook echt tussen de toeristen, die net zo nat worden als wij.

Overigens hadden we in de bus van Amsterdam naar Volendam het idee dat we in het buitenland zaten. Er werd in allerlei talen gesproken  en met veel gebaren. Maar we snapten er niets van.

We lopen daarna over de dijk van Volendam naar Edam en kunnen nog net het eiland Marken zien liggen, zo grijs is het.

In Edam vinden we het tijd voor een kop koffie.

Als we buiten komen is het zowaar droog!!

We lopen dan weer door een landelijk gebied, uiteraard langs het water. Ik denk dat we de helft van de afstand vandaag langs het water hebben gelopen. Voor de afwisseling kwam er toen ook nog wind bij. En buienradar maar vertellen dat het na de middag droog zou blijven. Ik denk dat ik een klacht ga indienen, dat is toch fake news?

Kwadijk is de volgende plaats waar we doorheen lopen. Echte lintbebouwing, wel twee kilometer lang. Ik geloof dat er drie zijstraten waren. Mooie oude opgeknapte huizen maar ook nieuwe. We hadden ook het idee, dat er de laatste tijd aanbiedingen waren geweest bij de Jaguar, de Porsches en de BMW. Ze waren er vol op aanwezig!

Doordat het het geregend heeft, komen de naaktslakken ook weer de straat op. Hebben die ook feest!

In Purmerend meteen wat gegeten, anders moesten we twee kilometer heen en terug lopen. Is niet leuk met dit weer.

Na het eten is het toch nog droog geworden.

Om half zeven komen we bij ons slaapadres  aan.  Een gezellige mevrouw die open doet. De wheelie (wandelkar) kan in de schuur. We drinken samen een kop koffie en gaan dan naar onze kamer.

Daar douchen we even, dan wat lezen en het nieuws kijken en dan naar bed!

De eerste dag zit er op. Door het slechte weer zwaarder dan we gedacht hadden.

Morgen zien we wel weer verder.

Groetjes , Wim en Tilly

1. Tom Posno:
    Hoi Til en Wim,
    Zie zo, de kop is er af.
    Ongelooflijk dat het al weer 6 jaar geleden is dat jullie richting Santiago liepen. Inderdaad, veel gebeurd in de tussentijd en het is om dankbaar over te zijn dat jullie deze onderneming kunnen doen.
    Mijn buienradar zei vanmorgen dat de regen allemaal in het noorden ging vallen, en dat klopt kennelijk.
    Hier heeft het vanmiddag even gemiezerd, maar stelde niet al te veel voor.
    Wandeling, gezien de foto’s langs het water, ziet er erg leuk uit.
    Rust lekker uit en succes morgen met etappe 2.
    Groetjes uit Velp, Tom.
  2. Jan Dommerholt:
    31 juli 2022
    Ha toppers. Mooi verhaal, geniet er samen van. Vanaf morgen hopelijk mooi weer, loopt wel zo lekker.
  3. Miriam:
    31 juli 2022
    Het begin is gemaakten qua weer kan het alleen maar beter worden. Op naar dag 2.
  4. Els hegger:
    1 augustus 2022
    Jammer dat het zo regende. Hier was het helemaal droog
    Veel succes verder met het lopen
  5. Ria Brummans:
    1 augustus 2022
    Tilly. Wat kun jij het allemaal mooi beschrijven. Ik geniet er van. Dag 1 zit er op . Veel succes en droog weer verder
  6. Loes & Jos Huijs:
    1 augustus 2022
    We zullen de regen maar “ de doop” van jullie nieuwe wandeling noemen!
    Succes voor dag twee !
  7. Leonie:
    1 augustus 2022
    Nu hopen op droog wandel weer. Ik wilde dat ik het ook kon lopen met Paul
  8. Corrie:
    1 augustus 2022
    Wat geweldig dat jullie weer op pad zijn gegaan! Ik wens jullie heel veel succes en beter weer!