Dag 12 van Givet naar Vierves sur Viroin

9 april 2016 - Vierves Sur Viroin, België

Hallo allemaal,

De waterfles  die  we hadden kunnen ruilen tegen een blikje bier, hebben we verloren! Misschien toch beter die deal kunnen sluiten.
De bezienswaardigheden tot nu toe zijn meestal oude kloosters en kerken, die heel vaak dicht zijn, dus we kunnen ze alleen aan de buitenkant bekijken. Prachtig oude gebouwen, je snapt vaak niet hoe ze ze in die tijd  hebben kunnen bouwen. Zijn ze open, dan genieten we van het interieur, de glas-in-loodramen, het houtsnijwerk van de preekstoel enz. Uiteraard wordt er dan een kaarsje aangestoken! Uit vorige wandelingen hebben we ervaren, dat een museum niet aan ons besteed is tijdens de route. Als we dan ergens gaan zitten om een filmpje te kijken of zo, moeten we elkaar af en toe aanstoten om niet in slaap te vallen, om dat het daar meestal warm is, en daar kun je dan niet tegen als je de hele dag buiten bent geweest bij lagere temperaturen.
Gisteravond hadden we om zes uur afgesproken met Norbert te gaan eten in het restaurant op de  hoek. We hadden best wel honger. Helaas ging het restaurant pas om zeven uur open. Dus in een cafeetje aan de overkant een pintje gepakt en gewacht tot het  zeven uur was. Een half uurtje later kwamen de andere drie pelgrims ook. Lekker gegeten en op tijd naar bed. Geen  enkel probleem, als je een goede hotelkamer hebt.
Vanmorgen na het ontbijt in mijn beste Frans gevraagd of we wat mochten meenemen voor de lunch. Geen probleem. Dus we nemen een stukje fruit, een bakje yoghurt en een eitje mee.
Er was markt, groot en gezellig met fruit, stof, matrassen, naaimachines, ja er stonden zelfs mensen warme  couscous en paella te bereiden en te verkopen in schalen van  wel een meter doorsnee, 'S morgens om negen uur!  Aan het einde van de dag zullen er wel niet veel vitamines inzitten!
We wandelen verder langs de Meuse, mooi pad, lekker lopen. In de verte zien we weer een kerncentrale. Net als in elk land staan deze ook vlak aan de grens. Waarom toch?
Als ik in Chooz hoge nood krijg en maar bij het gemeentehuis naar binnen ga om te kijken of ze me hier van deze nood kunnen verlossen( en dat lukt ) bestudeert Wim nog eens de route en komt  tot de conclusie, dat we minstens twee kilometer te ver hebben doorgelopen!
Maar niet getreurd, het is nog vroeg en de zon schijnt!
Na een uurtje komen we bij een bakker, die ook koffie heeft. Nee, we nemen nu alleen koffie. Als ik zit  voel ik op eens nattigheid langs mijn bovenbeen. Ik heb toch geen drinken in mijn broekzak?
Als ik met mijn hand in de broekzak voel, komt die geel terug! Het ei was rauw!!!!!!Vies hè?
Maar stil blijven zitten en buiten zoveel mogelijk uit mijn zak gehaald en weggegooid. Het andere ei was gelukkig nog heel! De rest droogt wel op.
Bij het slaapadres van vanavond praten ze nog Vlaams. We hebben gebeld of we een wasje konden doen. Dat was prima, en voor ons heel hard nodig!
In Treignes zit Norbert op het terras en wij sluiten ons daar bij aan en genieten weer van een heerlijke cappuccino en een ouderwets dörpelkoekje.
De toiletten zijn ook een paar regels waard. Meestal zijn ze oud en de schoonheidsprijs verdienen ze niet. Deze stonk, ondanks dat ze schoon was, maar er was wel een automatische wc-bril-reiniging! De vooruitgang komt met horten en stoten.
We kijken uit op een enorme, prachtige kerk, maar helaas  gesloten.
Het valt ons op, dat de mensen je allemaal groeten. Ze zijn zeer vriendelijk.
Norbert neemt de route door het bos, maar Wim wil toch liever asfalt lopen. Wat volgens Norbert een verstandig besluit was geweest, want in het bos was het weer erg modderig geweest.
Wat de natuur betreft, de lila pinksterbloemen, de kerkesleutels. (wilde gele primula's) beginnen volop te bloeien. Ook zie ik hier helleborus in het wild! Bij ons nog nooit gezien. De eerste koeien staan ook in de wei. Mooi gezicht! De lente komt nu echt.
Om vier uur komen  we aan in Vierves-sur-Viroin, een leuk Belgisch dorpje.
De baas van het hotel geeft ons twee mogelijkheden voor de was, gewoon op de hand met een borstel, zoals vroeger in de beek, of simpel in de wasmachine. We kiezen toch maar  voor de laatste optie ....
Morgen de laatste dag in België en dan blijven we echt in Frankrijk.
Zoals het tot nu toe loopt, zijn we zeer tevreden.
Vandaag zelfs de hele dag droog.

We vinden het leuk om het verslag te maken, maar we  vinden het ook erg leuk om reacties krijgen! Dank je wel!

Vandaag 25 km gelopen. Totaal nu 287 km afgelegd in 12 dagen.

1. Audrey Geerlings-Dekker:
    9 april 2016
    Ik lees elke dag jullie verslag. Ik heb veel bewondering voor jullie. Heel knap. Ik wens jullie nog heel veel loopplezier en geniet ze. Heel veel succes en ik blijf jullie via jullie verslagen volgen. Groetjes Audrey (Franciscuskoor)
  2. Astrid Faessen:
    9 april 2016
    Hoi Tilly en Wim, wat is het leuk om elke dag jullie verhaal te lezen en zo jullie te volgen. Wat een mooi avontuur!!! Blijf lekker genieten en succes met t Frans. Au revoir! Salut Astrid
  3. Su:
    9 april 2016
    Hallo Wim en Tilly, wat een tof en mooi avontuur! Ben benieuwd naar de volgende verhalen! Succes en veel plezier!! Groetjes Suzanne
  4. Ria hendriks:
    9 april 2016
    hallo Tilly en Wim .elke morgen jullie verslag lezen en horen dat jullie nog steeds heel gezellig de weg volgen. Gelukkig is het weer ook vol goede moed en schijnt de zon. Hier gaat op dit moment alles goed En hopen we vandaag de hele dag zon te hebben,ener van tegenieten. Fijnr wandeldag Tot morgen . groetjes Ria en Jan
  5. Petra Moes:
    9 april 2016
    Hoi Wim en Tilly, Wat een leuke verhalen. Ik ben onder de indruk van jullie schrijfstijl. Het is idd leuk om jullie op de "voet" te volgen. Veel loopplezier in la douce France.
    Fijn dat je in België hebt kunnen genieten van een Dörpel koekje hahaha. Ook hier begint het gelukkig langzaam lente te worden. Tot gauw. Petra
  6. Ger Moonen-Seelen:
    9 april 2016
    Voor als jullie weer een ei mee willen nemen:
    Hier een simpel trucje. Laat het ei liggend tollen op een gladde ondergrond. Leg je vinger voor 1 tel op het ei. Draait het ei daarna nog door? Dan is het een rauw ei. Als het ei stopt met draaien is het een gekookt ei.
    Ik lees jullie verslag iedere dag en loop in gedachten mee!
    Nog veel wandelplezier!
  7. Anja en Jeu:
    Hoi Tilly en Wim.
    We volgen jullie elke dag via de prachtig geschreven reisverhalen. We hebben veel respect voor jullie om zo`n avontuur aan te gaan. We hopen dat de verdere tocht net zo verloopt dan tot nu toe. ( natuurlijk zonder veel regen en modderpaden). Nog veel loopplezier.
    Groetjes Anja en Jeu.
  8. Alcidie en Peter:
    9 april 2016
    Jullie lopen de lente tegemoet! eenmaal in Frankrijk zie je aan de natuur het voorjaar steeds verder vorderen- en de temperatuur ook. En ligt ook de Abbey d'Orval niet nog op jullie route? Vandaag hebben jullie in elk geval een prachtige dag!
    Bon Camino!
    Alcidie en Peter
  9. Astrid B:
    9 april 2016
    Haha, dat ei! Mooie anekdote in dit verslagje.
    Un saludo! Astrid
  10. Helma & Jaap:
    9 april 2016
    Wat een uitdaging! Ik vind het knap...fijn dat alles tot nu toe iig goed is verlopen. Veel succes en geniet van de lente in la douce France....
  11. Gerrie Hol:
    9 april 2016
    Leeve Tilly en Wim, ik heb weer genoten van jullie reisverhaal. Inderdaad jullie hadden beter de waterfles kunnen ruilen haha.Wat zien jullie toch veel moois ook soms niet natuurlijk. Maar dat hoort er toch ook bij. Ik kan me ook goed voorstellen dat mensen aardig zijn onderweg, die vinden het ook een hele prestatie wat alle pelgrims doen. Hier gaat alles zijn gangetje, gisteravond gezellig zitten te bridgen bij Wil.Tilly je gelooft je oren niet, Wil en ik waren eerste in de rode lijn, bijna 70%. Kunnen we er weer een tijdje tegen aan haha. We zullen je missen morgen bij de verjaardag van Corrie. Tot schrijfs, lieve groetjes voor jullie beiden Daaaag
  12. De Bruin:
    9 april 2016
    Ook Jan en ik kijken iedere dag uit naar jullie verslag, zo blijven jullie toch een beetje dicht bij ons. Uit jullie verslag merken we dat het echt genieten is voor jullie, loop lekker door en blijf ons verrassen met die heerlijke verhalen. Groetjes voor jullie van ons
  13. Rick Cremers:
    9 april 2016
    Ik lees jullie verhalen iedere dag met veel interesse. Ik neem mijn petje af voor jullie: zover wandelen en dat iedere dag opnieuw. Geniet van de lange tocht en kom behouden aan en weer thuis over een paar maanden.
  14. Tom Posno:
    9 april 2016
    Wat leuk dat jullie onderweg nog contacten hebben met andere "pelgrims"!
    Nog even en dan is België echt verleden tijd; hoe is het gesteld met jullie Frans?
    Jullie zijn creatief genoeg, lees ik iedere dag, dus ook in La France zullen ze zeker begrijpen wat jullie wensen zijn!
    Slaap lekker en morgen weer een goeie wandeldag!
    Succes en groetjes uit Velp, Tom.
  15. Lambert en Marcelle:
    9 april 2016
    Weer genoten van jullie reisverslag, leuk om te lezen.
  16. Ans Vaes:
    10 april 2016
    Heb Jeu het verhaal van het ei verteld, hij moest heel erg lachen, ook dat zijn ( leuke dingen ) die je meemaakt,NOU LEUK!!! Bedankt weer voor het verhaal en succes verder,grtz