Dag 14 van fort Bakkerskil naar Dordrecht

13 augustus 2022 - Dordrecht, Nederland

Dag 14 van fort Bakkerskil naar Dordrecht

Gisteravond lekker in een koele kamer TV gekeken. Er was sowieso niets meer te doen. De bar was gesloten en eventuele drankjes kon je uit je koelkastje op je slaapkamer nemen.

Vanmorgen weer lekker op ons gemak ontbeten, dan inpakken, afrekenen en vertrekken.  Bij het ontbijt zaten toch nog 17 mensen, terwijl we er gisteravond maar drie hadden gezien.

Om tien uur vertrekken we en volgens de navigatie zou er om 11 uur koffie zijn. Helaas, wegens personeelsgebrek gesloten. Gelukkig  was er aan de overkant een tankstation. Dus daar lekkere automaten koffie gedronken. Bestaat echt. Daar een half uurtje genoten van koffie en airco en krant.

Omdat we niet de officiële route lopen, gebruikt Wim de navigatie van de telefoon. Maar als je rechts af moet en er is een verbod voor voetgangers en fietsers, moeten we rechtdoor. Nou, dan maar meteen rechtsaf de woonwijken in. Had je gedacht! Er zit water tussen dus 1 kilometer omlopen.

De race-fietsers zijn hier  veel minder dan bij ons en maar kleine groepjes.

De toerfietsers zien we hier wel veel. Ik denk wel dat er hier al meer helmen worden gedragen dan bij ons. Zijn verstandiger dus.

Dan beginnen we aan de Bandijk. 9 kilometer fietspad met hier en daar een klein beetje schaduw. (Ik denk dat ze de schaduw voor grof geld verkocht hebben. )Het was echt zweten, maar ik denk dat je, als je thuis in een luie stoel zit ook moet zweten bij 32 graden!

Maar wat is dit een prachtig stukje Nederland, echt een paradijs op aarde!

Het is een stukje Biesbosch. Afwisselend water en landbouwgrond. Je ruikt het water ook echt. Op enkele plaatsen staan er ook dode bomen. Misschien door verzilting?

De koeien staan tot aan hun lijf in het water. Ook is het een paradijs voor de vogels. In de verte zien we de Amercentrale.(kolencentrale bij Geertruidenberg).

We komen dan bezweet aan bij het veer. Het wegdek van het veer wordt nat

gehouden, omdat het anders niet te harden is.

Dat hebben we overigens in Noord-Holland op verschillende plaatsen gezien bij het wegdek van een beweegbare brug. Anders gingen die niet meer open of dicht.

Als we het veer  verlaten hebben, zien we zowaar een horecagelegenheid met Gulpener Bier. Heel attent was mevrouw en de soep smaakte ook prima!

Gisteren hebben we drie provincies gehad, Gelderland, noord Brabant en zuid Holland.

De volgende dijk is nu weer aan de beurt. De boeren zijn druk aan het werk. Aan de rechterkant van de weg was een boer bezig met een cultivator, die  de grond losmaakt. Achter hem de volgende tractor die meteen inzaaide. Bij het volgen perceel werd het stro tot pakken verwerkt, terwijl tractor twee er achteraan ging. Hij stapelde drie pakke stro op elkaar en laadt ze dan op een  aanhanger. Alles bij elkaar ging dit ontzettend snel! We hadden een mooie bank in de schaduw gevonden terwijl we dit tafereel konden gadeslaan.

Heel interessant!

Ook leuk om te vertellen is, dat Wim op dat bankje nog bankzaken heeft gedaan. Dat kan tegenwoordig allemaal. En het was nog nodig ook want het was weer code rood!

Na anderhalve kilometer kwamen we bij ons laatste logeeradres aan. Deze keer was het weer een alleenstaande dame. Afgelopen weken hebben we ook vaker gezien, dat de heer des huizes werd ingeschakeld (vooral voor het ontbijt) en mevrouw al weg was. Straks komen er nog twee fietsers daar logeren.

Even bijgepraat en gevraagd waar we konden eten.

We hebben meteen gereserveerd, zodat we niet voor verrassingen komen te staan.

We hebben weer een heel mooie dag gehad. We hebben 18 km gelopen. Zonder inkorten had het 28 km moeten zijn. Dat was met weer onverantwoord.

Nu morgen nog een rondje Dordrecht van een kilometer of tien en dan weer naar huis.

Groetjes van Wim en Tilly

1. Mieke Gommers:
    Ha Tilly en Wim,
    Jullie verhaal weer met veel plezier gelezen. Met 30 graden krijg je mij niet aan de wandel.
    Respect voor jullie doorzettingsvermogen!
    Hartelijke groet, Mieke
  2. Annie en Karl hans:
    13 augustus 2022
    Hoi Wim en Tilly heb erg van jullie verhalen genoten. Jammer dat het morgen weer voorbij is. Voor morgen nog een mooie wandeling en dan weer een veilige thuisreis gewenst.
  3. Lei & Sonja:
    13 augustus 2022
    Ha Tilly & Wim, waat ziet geej ein paar bikkels! Allein al as weej óg avonture laeze brik ôs ‘t zweit oét. Weej zitte heej binne met rame en deure dich um de wermte boéte te halde en geej got aan de wandel🥵🥵
    Maar geej kint allebei gigagruuëts zien op detgene waat geej dees twië waeke heb gepresteerd. Weej make veur óg (vanaaf de bank🤭) ein deepe buiging. Chapeau!!!
  4. Trees Kox- Titulaer:
    13 augustus 2022
    Wij kunnen er niet uit, vanwege de hoge temperatuur. Morgen veel sterkte,
  5. Ria Brummans:
    13 augustus 2022
    Knap wat jullie gepresteerd hebben. Morgen nog een zware dag en dan weer naar huis, kunnen jullie heerlijk bijkomen.
  6. Tom Posno:
    Hoi Til en Wim,
    Compliment, wat een geweldige prestatie zeker in deze hitte! Gefeliciteerd!
    Deed me even denken aan de Johannis-passion van Bach: “Es ist voholbrachacht!”
    Geniet morgen nog even van Dordrecht en daarna een goede thuisreis!
    Groetjes uit Terschelling, Tom.
  7. Bep holls:
    13 augustus 2022
    Hoedje af.! Wat een doorzettingsvermogen! 😀 super. Morgen weer met frisse moed en een ervaring rijker naar huis! Welkom in het hete Venlo
  8. Petra Zaremba:
    13 augustus 2022
    Wat een mooie tocht hebben jullie gelopen!!! En petje af dat jullie dit met dit weer hebben volbracht. Succes morgen met de laatste loodjes . Bedankt voor jullie gezellige reisverslag en de mooie foto’s. Goede reis naar huis
  9. Leonie:
    13 augustus 2022
    Wat een mooie tocht hebben jullie weer gemaakt. Nog een dag en dan.......
  10. Ans Vaes:
    13 augustus 2022
    Hoi Til en Wim, petje af voor deze prestatie van de afgelopen !4 dagen ik heb genoten van de lange verhalen , sterkte morgen en welkom thuis gr
  11. Marida en Jan Welzen:
    Dag Wim en Tilly,
    Wat een moed en doorzettingsvermogen. Wij hebben vanuit onze luie stoelen kennis gemaakt met een mooi stukje van Nederland. Dank hiervoor. Goede reis terug.
  12. Thérèse:
    14 augustus 2022
    Een geweldige prestatie en mooi beschreven. Goede thuisreis gewenst!!
  13. Loes & Jos Huijs:
    14 augustus 2022
    En zo zit een mooie wandelreis er weer op.
    Weer afstrepen van die Bucketlist.
    Home sweet home !
  14. Mariet Keijsers:
    Hallo Wim en Tilly,
    Het was me een genoegen om jullie voetsporen te mogen volgen door dit mooie gebied. En nu weer terug naar het ook zo mooie bronsgroene Limburg. Tot ziens,
    Bye, bye, bye, Mariet
  15. Anja en Jeu:
    Hoi Tilly en Wim.
    We hebben weer genoten van jullie reisverhalen. Nu nog de laatste loodjes en weer naar huis. Gelukkig is alles goed gegaan ondanks de hitte. Respect.
    Groetjes Anja en Jeu
  16. Jan Dommerholt:
    14 augustus 2022
    We kunnen ze ( helaas) niet direct lezen. Op de boot is de WiFi soms ver te zoeken. Maar jullie verhalen zijn geweldig om te lezen. Veilige terug reis naar Venlo👍
  17. Tny Debets:
    14 augustus 2022
    Ik heb weer genoten van jullie avontuur.
    Nederland is mooi. Dat wisten we al. Maar door jullie tocht/wandelingen nog eens extra benadrukt.
    Wandelen doe ik alleen s'morgens vroeg en dat is te doen.
  18. Els hegger:
    14 augustus 2022
    was leuk om jullie verhalen te lezen. veilige thuiskomst. groetjes Wim en Els
  19. Rita en Guido Peusens:
    14 augustus 2022
    Goed gedaan, Tilly en Wim. Jullie zijn kanjers !!! Dit avontuur loopt bijna ten einde en we hebben een beetje met jullie mee kunnen wandelen dankzij jullie verhalen en foto’s. Fijn dat jullie samen zo genoten hebben en het ondanks de hitte volbracht hebben. Dat zal jullie zeker een goed gevoel geven. Maak er morgen nog een mooie dag van en daarna lekker thuis bijkomen van alles. Veel liefs, Rita en Guid.
  20. Rikie kusters vissers:
    14 augustus 2022
    Hallo Tilly en Wim, waat vleug d"n tied "t laupe is alwaer biënao veurbeej en kint se waer in ôch eige bedje slaope Rikie