Dag 19, van Reims naar Moussy

15 april 2016 - Moussy, Frankrijk

Goedemorgen allemaal,

Gisteren in de stad kon je al goed merken dat we in de Champagnestreek terecht zijn gekomen. De champagne werd overal te koop aangeboden en tijdens de citytour  werden  we er attent op gemaakt. Mooie prachtige panden waar de families van deze bedrijven woonden. Een verrijking van de stad in vele opzichten.
De citytour ging uiteraard langs de bekende gebouwen zoals het paleis van de Tau, dat achter de kathedraal ligt, de Carnegiebibliotheek, Place Royale en vele huizen in Art-Deco stijl.
En de paaskermis niet te vergeten!
Voor de citytour zijn we nog in de Sint Jacobskerk geweest, die in het stadscentrum ligt tussen de winkels. Het is de oudste kek van Reims die is blijven bestaan (1190).
De stad Reims  is op zich wel gezellig. Niet  al te druk en wat bekende winkelketens als H&M, Etam, Pimkie, enz. en op weg naar huis zelfs Hans Anders.
Gisteravond verwachtten we nog wel wat herrie van de pubers die hier verblijven, maar  het enige wat we gehoord hebben is het gesnurk van ons beiden!
Vanmorgen aan het ontbijt troffen we Wouter weer. Het gaat goed met hem en hij loopt vandaag maar weer 12 kilometer, zodat hij rustig kan gaan opbouwen.
Als we een uurtje gelopen hebben, zijn we weer op het industrieterrein, waar we gisteren geslapen hebben bij de nonnen. Nu lopen we verder richting  Trois-Puits, waar we de eerste wijngaarden tegenkwamen.
In het dorp schoffelt een opa de tuin, terwijl hij in zijn andere hand een kruk heeft, om zich overeind te houden. Maar werken wil hij!
Een kilometer of wat verder passeren we de HSL-lijn. Als we er overheen zijn gelopen komt hij net langs gevlogen.
Het landschap wordt weer heuvelachtig en de wijnvelden worden steeds groter.
In Rilly la Montagne gaat het stijl omhoog en komen weer in het bos terecht. Na een minuut of vijf begint de modder weer. Loop je links, dan denk je dat het pad aan de rechterkant beter loopt, en omgedraaid precies hetzelfde. We krijgen gewoon vettige schoenen!
Maar we mogen wel genieten van een prachtig concert, gegeven door  de vogels in het bos. De bomen zijn omgeven door een mooie lichtgroene kleur van de nieuw blaadjes.
Dan nog het zonnetje erbij, kortom wat wil je nog meer! In ieders geval niet zeuren over vettige schoenen.
Langzaam gaat het pad over in een asfaltachtige weg. Kilometers lang, ernaast een prachtige berm van witte bosanemoontjes en gele kerkesleutels.
We komen dan weer op een drukke weg uit, maar willen we deze mijden, dan moeten we kilometers verder lopen. Dat doen we maar niet, dan maar een minder leuk stuk.
Dan staat er een bordje van een restaurant langs de weg. Mm, koffie, lekker!  Helaas, we zitten in de Champagnestreek, dus nu alleen champagne, geen koffie, vertelde een bekakte man.
Verder dus. Daar mochten we weer omlopen, want er werd aan de weg gewerkt.
In het volgende dorp, Champillon, vroegen we aan een mevrouw de weg.
Ze wees ons een mooie route door het bos, maar keek bedenkelijk naar de wheelie. Dus maar geen risico genomen en toch maar onze eigen gang gegaan. Eerst flink naar beneden, toen weer naar boven om bezweet in Hautvillier  aan te komen. Daar zouden we Lydie bellen om ons te komen halen. Ze nam niet op. We stonden voor   de VVV, dus daar naar binnen en  gevraagd. Nee, zeiden ze, dat kon niet, die wonen hier niet meer. Maar we hebben gereserveerd. Zij dus  bellen, en ja hoor, we worden zo opgehaald. Wim zag opeens in het cafe Norbert uit Maaseik zitten. Hij loopt vandaag nog twee kilometer morgen slaapt hij bij dezelfde mensen als waar wij logeren. Gezellig.
Dan stop er een auto en er komt een beetje pooierachtig persoon aangelopen. Leren jasje, zonnebril...
Hij kijkt naar ons, loopt verder, kijkt nog eens  en komt naar ons toe . Hij miste de  rugzakken, vandaar dat hij dacht, dat wij het niet waren.
Dan brengt hij ons naar Moussy, aan de andere kant van Epernay, waar we morgen langs zouden komen. Dat wordt morgen een rustige dag. Maar 18 kilometer.
Ze wonen pas een paar maanden op dit adres, vandaar dat het nog niet in de pelgrimsgids staat. Maar ze vinden het geen probleem om je op te halen. Supermooie grote kamer, sfeervol ingericht, mooie douche enz. Maar dat mag ook wel voor die prijs. Er logeren nog twee Amsterdammers. Ben benieuwd straks.
Als we net achter een pilsje zitten, begint het te gieten, eer we aan tafel zitten, hebben we al drie buien gehad. Toch goed geregeld als je dit van binnen kunt bekijken!
Vandaag 28 kilometer gelopen, gisteren ongeveer 10, zodat we totaal op 458 km uitkomen.
Onderkomen van vandaag: B & B "La maison d'en Haut" in Moussy.

Wat de vraag over de blaren betreft, we hebben er tot nu toe geen last van gehad. Mag je natuurlijk niet zeggen. Wel heb ik af en toe last van spierpijn in mijn bovenbenen, maar dat gaat wel over.
Het lukt niet altijd om foto's er bij te zetten, dat ligt aan de WIFI verbinding.

Tot morgen!

1. Marion Wassercordt-Laudy:
    15 april 2016
    Goed gegaan dus vandaag! Hoop dat jullie ook nog iets vinden waar je onbekakt en zonder bubbels lekker kunt eten. Slaap lekker en wandel ze morgen! Marion
  2. Anne Francken:
    16 april 2016
    Wat leuk om te lezen en mooie schrijfstijl
    Dank je voor de link. Anne
  3. Carla haanen:
    30 april 2016
    Hallo Tilly en Wim,
    Wat een geweldige verhalen,geniet er van.
    groetjes Carla Haanen.