Dag 32 van Le Chemin naar Le Chemin.

28 april 2016 - Anthien, Frankrijk

Hallo allemaal,
Vanmorgen na het ontbijten Huberta, heet de bazin van dit huis, gevraagd of ze misschien een klusje heeft voor ons. Voor mij heeft ze enkele verstelwerkjes. Ze vraagt  aan Wim, wat hij leuk vindt. Hij zegt, elektriciteit en water. Daar zijn ze heel blij mee. Want in de keuken van de pelgrims is nog steeds geen warm water, terwijl ze twee boilertjes hebben liggen. Dat is natuurlijk een uitdaging voor  Wim. Voordat hij daaraan gaat beginnen krijgen we nog eerst een rondleiding  door het huis, dat uit de middeleeuwen is, met prachtige gewelven in de kelder.
Ook de schuur met zolder wordt bewonderd. Arno heeft de supervisie over het opruimen en organiseren. Huberta voor de chaos.
Intussen gaat  Nina naar huis, omdat haar moeder ziek is. Ze gaat met de fiets naar Auxerre(100km) en dan ziet ze wel hoe het verder gaat met de trein i.v.m. stakingen van de spoorwegen.
Als Wim begint aan zijn klus, komt hij tot de ontdekking dat er veel kalk in het apparaat zit.
Dus, helemaal uit elkaar gehaald en lekker in het zonnetje de boel schoongemaakt. Intussen zijn er tijdens de lunch nieuwe pelgrims  aangekomen. We zien herkenning en inderdaad hebben ze gistermorgen ook de pelgrimszegen gekregen in de basiliek. Het blijken Loes en Jan te zijn. En Jan woont in Baarlo en is Jan van der Putten, vroeger docent handvaardigheid aan het Thomascollege. Met de fusie  is hij gestopt. Hij kende o.a. Harrie Vriens.
Na de lunch is het gelukt om warm water te krijgen. Nu nog een afvoer  en dan is het gelukt. Maar intussen  zijn we er ook achter gekomen, dat onze schoenen nieuwe stukken onder de hakken moeten krijgen.
Het is een echt "gootsteentheater" volgens Huberta.
Daarom gaan Wim en Huberta  vanmiddag naar het volgende dorp om nog wat onderdelen  te halen en om de schoenen weg te brengen. Dan zijn ze morgen klaar.
Daarna plakt Wim samen met Arno de laatste stukken voor de afvoer in elkaar. Het is helemaal gelukt zonder lekkages!
Inmiddels zijn ook Edith en Babs uit Oldenzaal gearriveerd. Ze zijn nieuwe vrijwilligers voor de komende twee weken.
Aan tafel zijn we dus inmiddels met negen personen.
Op de vraag of we nog niet met elkaar uitgepraat zijn, leren we langzaam om te genieten van de stilte.
En een glaasje wijn, is niet goed voor de lijn, maar is wel fijn!
En de lijn, och, dat zien we wel later wel! Nu genieten we nog elke dag, en wanneer het echte pelgrimeren begint, dat komen jullie vast wel te horen!!!

Vandaag hebben we 0 km gelopen en de totale afstand is dus gelijk gebleven.

Tot morgen.

I

1. Elly van hoogstraten:
    28 april 2016
    Wim kun je niet bij de plaatselijke loodgieter wat bij gaan verdienen ?
    Tilly en jij bij de nonnen het verstelwerk verzorgen?
    zo heb je wat rustdagen extra en het levert nog iets op. !!!!!!!!!!!
  2. Carel van Nisselroy:
    28 april 2016
    Dag Spaubeks,
    Ja, in de buurt van Reims is het niets geworden met de koffie. Ik was toch echt in de buurt met de camper. Dan maar een andere keer, wie weet. Ik ben nu in de Algarve na regenachtige trips door Zuid-Frankrijk en Noord-Sapnje. Jullie hebben Jan van der Put getroffen, ik Charles van Eijk (op zoek naar zeldzame orchideeën). Beiden oud (Sint) Thomascollega's... Goed volk. Doe Jan de groeten.
    Ik lees jullie reisveslag vrijwel dagelijks. Het is en wordt een fantastisch verhaal en vooral een ontdekkingstocht (spiritueel?). Wellicht tref ik jullie voor een bakje op mijn terugweg, wie weet.
    Succes verder. Oh, niet opkijken van een stram begin morgen: dat heb je zo na een rustdag....
  3. Marion Wassercordt-Laudy:
    29 april 2016
    Wat leuk en nuttig om een rustdag lekker knutselend door te brengen.
    Even ook je hersens laten lopen. En daarbij 'en famile' van alles gedaan. Vandaag dus weer aan de wandel. Hoop dat het zonnetje blijft. Hier wordt het heeeeel langzaam ook wat beter is ons beloofd.
    Marion
  4. Wim en Nell Vanhommerig:
    29 april 2016
    Jullie kunnen het ook niet laten om die handjes te laten wapperen en andere mensen van dienst te zijn! Maar goed dat dit niet met de voeten gedaan hoeft te worden!
    Want dan had je niets gehad aan de rustdag.
    Na 732 km mogen de schoenen inderdaad wel een onderhoudsbeurtje hebben.
    Nog veel succes en tot een volgende keer
  5. Wil Minten:
    29 april 2016
    Het blijft heerlijk om over jullie ervaringen te lezen. Lijkt me zoiets moois/leuks om steeds weer nieuwe mensen ( en oude bekenden ) te ontmoeten. Ik blijf het echt fantastisch vinden wat jullie aan het doen zijn.
    Hoop dat de rustdag ( nou ja, rustdag??)jullie goed heeft gedaan en jullie weer met frisse moed verder gaan.
    Dat de weergoden jullie goed gezind mogen zijn. Groetjes uit een koud, nat Nederland, Wil
  6. Ricky en Jacques Faassen:
    Ha Tilly en Wim,
    Ja, ik ben het met Carel eens, goed volk die van het Thomascollege. Doe de hartelijke groeten aan Jan van der Put.
    Ook is het in ieder geval voor ons bekend dat Wim een echte klusser is. Hoe moet dat straks Tilly op de flat? Promoveer hem maar tot huisbaas.
    Wandel ze weer; er is beter weer op komst.
    Gr. Ricky en Jacques Faassen
  7. Tooske Welling-de Brouwer:
    30 april 2016
    ha ha Tilly , je zou ook kunnen beginnen om wandel sokken te breien ,,als mijn man en ik met vacantie waren , was de breisok er altijd bij , Mijn man heeft ook al eens een huisje ,dat wij hadden gehuurd ,,getex , het was niet om aan te zien en wij wilde in die omgeving wel zes weken blijven , het was dik de moeite waard , vergeten doe je zulke dingen ook nooit , heerlijk dat jullie beiden van die zelfde ontspanningen hebben ,,,groetjes