Dag 48 van Marsac naar Les Billanges

14 mei 2016 - Les Billanges, Frankrijk

Goedemorgen allemaal,

Gisteren is het voor vrijdag de dertiende als ongeluksdag nog aardig meegevallen. We hebben maar een bui gehad van 's morgens zeven uur totdat we naar bed gingen!
Vandaag is het de verjaardag van Wim. Zonder feestje. Maar dat geeft niet. We maken er  vandaag  samen een gezellige dag van. De weersvoorspelling is droog. Na de afgelopen dagen is dat dus al een cadeautje.
Als we richting supermarkt gaan, begint het toch nog te regenen. Maar als we met de inkopen klaar zijn, is het droog en kunnen we in ons vest vertrekken. Na een kwartier  komt Wim tot de ontdekking, dat hij zijn hoed heeft laten liggen. En daar is hij  toch wel aan gehecht. Hij heeft hem ooit op vakantie in Cuba meegebracht.
Ik neem dan de wheelie over en hij rent terug. Na twintig minuten is hij weer terug.
We moeten flink bergop vandaag en het wordt steeds mistiger. Het is best benauwd, maar het is droog. Tot twaalf uur blijft het grijs en grauw. We lopen door het bos en zien de varens in alle fases. De varens van vorig jaar liggen bruin op de grond, en er tussen komen de nieuwe op. En deze variëren van een steel tot een heel blad.
Als we in de buurt van Les Billanches, onze overnachtingsplaats komen, schijnt zelfs de zon.
De kerk is open, maar een kaarsje branden is niet  mogelijk.
Om een uur of twee zijn we bij Francoise aangekomen, maar er is niemand te zien. We gaan maar binnenzitten, want de deur is niet op slot, zoals meestal in Frankrijk. Wachten op wat er gebeuren gaat.
Tegen vier uur komt Francoise, zo is haar naam en ze verontschuldigt zich, dat ze er niet was. Ze moest met haar moeder naar Limoges. Als ze ons wegwijs heeft gewezen en koffie heeft gezet, komen er nog drie Fransen, die vannacht ook bij Bernie geslapen hebben. Francoise moet dan weer boodschappen doen. We gaan douchen om de beurt. Dan glijdt Wim uit in de douche en heeft een flinke jaap in zijn onderarm. Een van de Fransen is apotheker en verzorgt hem de wond.
Gelukkig kan hij daar nog mee verder lopen.
Na zes uur is Francoise weer terug en gaat ze koken.
Vandaag gelopen 26 kilometer + 1054 = 1080 kilometer

Groetjes, Wim en Tilly

1. Toos Crommentuijn:
    Proficiat met je verjaardag Wim ,lijkt me wel bijzonder nu
    We drinken er een op je gezondheid
    Kijk uit met t vallen,dat kan nare gevolgen hebben
    Dat heb ik ook gemerkt
    Een fijne avond nog
  2. Willemien en Jean:
    14 mei 2016
    Weliswaar een dag te laat maar alsnog proficiat Wim met je verjaardag. Alleen wel blijven oppassen, je bent nu weer een jaartje ouder. Geniet van al het moois dat jullie zien en van alle mooie ontmoetingen die jullie hebben met alle andere pelgrims. Lijkt me leuk zoveel verschillende nationaliteiten en mensen te ontmoeten. Groet Willemien en Jean
  3. Tooske Welling-de Brouwer:
    14 mei 2016
    voor WIM van ganser harte gefeliciteerd voor je verjaardag , vier hem maar als jullie weer thuis komen . hopelijk gaat het goed met Wim zijn arm , even een tegenvaller op deze dag .
  4. Anja en Jeu:
    Wim.
    Proficiat met je verjaardag, sterkte met je arm en een gezellige avond wensen jullie.
    Anja en Jeu Vercoulen.
  5. Marida en Jan Welzen:
    Hallo
    Wim en Tilly,
    Wat vervelend om op je verjaardag uit te glijden in de douche. We hopen dat het verder geen gevolgen gaat hebben. Als je nog eens een gladde douche tegenkomt, gebruik dan.
    als die er is, een gewone handdoek voor de douchebak.Nog een fijne verjaardag hopen wij en tot gauw, Jan en Marida . We gaan iedere dag meer mee in jullie verhalen.
  6. Anita:
    14 mei 2016
    Wim van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hopelijk komt het met je arm weer goed.
    Een hele fijne avond nog gewenst samen met Tilly.
    Nog veel wandelplezier.
    Heel veel groetjes, anita en ook namens Loek. Zij hebben de tocht moeten afbreken,i.v.m voetproblemen bij Loek. Maar gaan volgend jaar weer met volle moed verder.
  7. Corrie:
    14 mei 2016
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Wim, maar wat een pech dat je vandaag zo'n ongelukkige val hebt gemaakt! Hopelijk heb je er morgen geen last van. Nog heel veel succes met jullie verdere tocht! En Tilly, gaat het nu beter met je onderdanen???
  8. Mariëtte Andriessen:
    14 mei 2016
    Gefeliciteerd met je verjaardag, Wim!
    Goed dat er in een reisgezelschap vaak wel iemand zit die net wat meer verstand van kwalen en wonden heeft en je vakkundig heeft kunnen verbinden. Hopelijk valt de pijn mee.
    Henk en ik zijn net terug van een wandelvakantie op de Lofoten. Het was er koud en nat, maar ook wij hebben toch onze dagwandelingen gemaakt. En elke avond ook daar jullie reisverhaal gevolgd! Het wordt echt verslavend. Grappige bijkomstigheid: via de reactie van Monique kwamen we ook te weten wat uiteindelijk hún reisdoel was geworden. Het is net één grote familie.
    Hopelijk knapt het weer bij jullie nu echt op, maar hoe dan ook: hou je haaks!
  9. Els hegger:
    Oei,dat is niet leuk.
    Op je verjaardag uitglijden in de douche.
    Veel beterschap met je arm.
    Groetjes Wim en Els
  10. Huub en Corrie:
    15 mei 2016
    Hallo Wim en Tilly, hier weer een teken van leven uit Baarlo: op de eerste plaats natuurlijk de felicitaties voor de jarige, ook al ben ik net even te laat. Gisteren was de nieuwe keuken eindelijk klaar en vandaag gingen ze verder met de parketvloer beneden. Daar wordt nog tot vrijdag aan gewerkt dus we moeten nog een week "kamperen" optellen bij het geïmproviseerd wonen van de afgelopen 5 weken.
    Wim, als ervaringsdeskundige zal ik maar geen opmerkingen maken over valpartijen. Als ik adviezen op dat gebied geef, worden die meestal niet zo betrouwbaar gevonden...

Veel succes met de tocht, het weer zal toch zeker nog beter worden!
  11. Anneke Wetters:
    15 mei 2016
    Wim, nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en
    ik hoop dat je niet te veel last hebt van je arm!
    Groetjes Anneke
  12. Jan houben:
    Dag Wim en Til,

op de eerste plaats : Wim, proficiat!! En natuurlijk is het waar : op onze (!!) leeftijd moet je voorzichtig zijn , als je in bad gaat....... Eigenlijk zouden pelgrims een inloop-douche moeten hebben.
    Ga zo door, allebei!!!

Groet,

Jan,Til
  13. Nel:
    15 mei 2016
    Wat een pech om op je verjaardag onderuit te gaan,hopelijk is de arm weer vlug hersteld.Veel fijne wandelwagen in Juni,ik geniet er van,Tilly ook beterschap met je been lekker slapen en verder naar het volgende avontuur.Groeten van de hele familie Sonnemans we waren gisteren in Wijchen.Nell.
  14. Lambert en Marcelle:
    Hoi Wim en Til,
    Wim, nog gefeliciteerd met je verjaardag.
    Hopelijk geneest je arm snel.
    Veel wandelplezier met hopelijk niet teveel regen.
    Groetjes, Lambert en Marcelle
  15. Jeu:
    15 mei 2016
    Een geluk (jaartje ouder) bij een ongeluk. Tja, dat zit en zat in een klein hoekje.
    Jullie zijn al een heel eind. Geniet van elke km.
    We gaan donderdag voor de laatste keer naar Schotland. Ook wandelen met de bergschoenen aan uiteraard. Korte broek mee of niet? Nemen we ze niet mee dan hebben we goed weer! Hoop ik.

Toi,Toi,
    Mariet en Jeu
  16. Rietje:
    15 mei 2016
    Gefeliciteerd met de verjaardag van Wim. Getracht je te bereiken maar het lukte niet. Nu dus wel. Hieperdepiep hoera.ik geniet dagelijks van jullie reisverslag Nog even met frisse moed de paden op en de lanen in. Denk aan jullie lieve groet Rietje
  17. Astrid Faessen:
    15 mei 2016
    Wim nog proficiat met je verjaardag!!
  18. Marianne:
    15 mei 2016
    Wim, alsnog van harte proficiat! Hopelijk geneest jouw arm heel snel. Een voorspoedige voortzetting van de reis gewenst.
  19. Fred en truus:
    Hallo,
    Fijn om gisteren even gebeld te hebben voor je verjaardag. Maar de dag was toch nog naar geeindigd lazen we. Sterkte met je arm en Tilly met haar been. Groetjes uit een weer koud Gulpen, Fred en Truus.
  20. Sraar en Cora:
    15 mei 2016
    Lang zal hij leven !! volgens mijn info 66 op de teller en uitgerekend dan een uitglijder onder de douche...alsof het buiten nog niet nat genoeg is ?! Voor de eerste keer jarig in Frankrijk wellicht; mijn buurman Jan op 't koor volgt jullie reisverhalen ook; vandaag de Krönungmesse gezongen met Pinksteren en de brabantse priester deed weer de mis en preekte: een verademing ! Na bijna 2 weken erg warm weer is het hier zeer winderig en kil: 11 gr. En onze limburgse coureur Max won de ronde van Bacelona: kunnen we er weer een tijdje tegen.
    Hopelijk staat Tilly na het ostheopaat bezoek weer echt recht en gaat de last over !
    Alle goeds en tot 'mails'. Sraar en Cora.
  21. Frans de Kruijff:
    17 mei 2016
    Wim nog van harte gefeliciteerd. Door slechte verbinding geen internet op de camping waar we het pinksterweekend met de kinderen hebben doorgebracht.Koud, winderig, maar droog.(Dikke) jas was nodig. We zijn inmiddels weer thuis en kunnen de reisverhalen verder volgen. Veel wandelplezier.