Dag 15, 14 augustus 2023 van Blijham (km 302) naar Bellingwolde (km 320).

14 augustus 2023 - Bellingwolde, Nederland

Hallo allemaal,

gisteravond  gewoon een lekker frietje gehaald bij de snackbar van het dorp. Het was er best druk. Om acht uur goot het eventjes zo hard dat de straten blank stonden. Hadden we gelukkig geen last van! Na weer een super ontbijt nemen we afscheid  van Joke en Meindert en vertrekken we voor de laatste etappe met goede weersvoorspellingen.                   Weer lopen we uren door de prachtige natuur zonder iemand tegen te komen. Velden met hennep (voor de touwindustrie) en stro voor de strokartonfabrieken. Voor de afwisseling verlopen we ons, maar dankzij navigator-Wim komen we weer op  het goede pad. Bij de molen, waarmee de cake en koffie krijgen staat het vol met minstens 500 theepotten. Gezellig gesprek met de molenaar. De molen heeft geen wieken meer die worden gerestaureerd. Kosten: honderdduizend euro. Gelukkig hoeft hij dat niet te betalen! Met een glimlach verlaten we de molenaar in de hoop dat we op de camping enkele kilometers verder wel kunnen lunchen. De molenaar maakte ons helemaal blij door te vertellen, dat het een goede plek was en alles wat  verkocht wordt biologisch is. Maar helaas, er is een mevrouw, die ons wel koffie en thee wil geven, maar op maandag en dinsdag geen lunch. We vragen of we er onze krentenbollen mogen op eten en dat is geen probleem. Betalen kan via het tablet dat er ligt. We hebben maar meteen met haar afgerekend . Ze gaat naar huis en laat de hele toko open. Wat een vertrouwen!!     Er komen een paar kinderen die iets willen kopen, maar de verkoop  verloopt niet gemakkelijk ! Vele discussies met zijn vijven! Het gaat niet goed met de pincode! Misschien moet de pin-politie er aan te pas komen.                                                   We vervolgen weer ons  pad en komen regelmatig modder  tegen, die ontstaan  is door de plensbui van gisteravond.                                                  We lopen over een camping als we hoop krijgen, of er  misschien koffie  te krijgen is. In een tent is een aantal  meisjes en een jongen  aan het knutselen. Als we vragen of we koffie  kunnen  krijgen, zegt die jongen  dat het wel kan. Als hij terugkomt met twee  koppen  koffie  ben ik blij. Wim niet, want hij heeft in allebei  melk gedaan en Wim drinkt de koffie  zwart!                                                             Het is ons ook opgevallen, dat de Molukse vlag regelmatig te zien is. Heeft te maken met hun feest, denk ik.  Na de camping verrassing; Een mooi aangelegd park! Een echtpaar dat het Noaberpad liep kwam ons tegen. Natuurlijk een praatje mee gemaakt  en zij vertelden ons , dat er in het dorp opnames werden gemaakt voor een film over Marianne Vaatstra. Een meisje van 16 dat in 1999 werd vermoord. In eerste instantie werd een asielzoeker opgepakt. Maar Peter R. De Vries bleef onderzoek doen en 2012 hebben ze de dader gepakt door DNA onderzoek, het was een gewone huisvader!                       We dachten dat ze al klaar waren met de opnames, want we hadden al meer dan een half uur door Bellingwolde gelopen en nog niets. Toen zagen we verkeersregelaars en mensen die op stoeltjes zaten te kijken. Op dat moment waren ze net bezig met de opnames van de stille tocht met veel witte ballonnen. Dan word je toch even stil…..        Vijfhonderd meter verder kwamen we. Ik ons logeeradres aan. Er zou een supermarkt zijn in het dorp, maar die hadden we nog niet gezien. Dat was drie en een halve kilometer terug!!!!! We hadden vijfhonderd meter naar rechts gemoeten toen we Bellingwolde binnenkwamen. Toen werden wij even stil, want we hadden alleen nog wat repen bij ons. Maar John was de redder in nood. Hij wilde ons wel een fiets lenen en nadat we een kop koffie hadden gedronken met Marij,  (die moeilijk praat door een hersenbloeding) stonden er buiten twee fietsen klaar! Super toch?  Bij de Plus een  bak nasi en saté gekocht en wat spullen voor morgen onderweg.  Weer “thuis” aangekomen was de tafel al gedekt! Nadat we gegeten en gedoucht hadden, was het zalig om nog een uurtje buiten te zitten in de zon. Ik ben wel nog vergeten te vertellen hoe mooie het dorp Bellingwolde is. Het ene huis nog mooier dan het andere en allemaal even groot. Het  dorp valt grotendeels onder monumentenzorg!                                      Had ik nu toch in gedachten om iets mee te nemen van een of ander stalletje  langs de weg, jam of zo, kwamen we vandaag  niets  anders tegen als aardappelen. Tien kilo voor 9.98!! Paste dus niet in de Weely. Dit was dus onze laatste wandeldag van het Groot Friesland pad . We hebben 25 kilometer gelopen en zeven kilometer gefietst ( wat overigens heel fijn was om even andere spieren te gebruiken). Bij een heerlijk temperatuur. Dit weer bestaat dus toch nog.

groetjes van Wim en Tilly

1. Emile Verstraelen:
    14 augustus 2023
    Het was , ondanks het mindere weer in het eerste deel van jullie tocht, toch een mooie trip. En de verslaggeving daarvan…. complimenten; het was leuk de vele details te lezen. Goede thuiszege gewenst.
  2. Corrie:
    14 augustus 2023
    Geweldige prestatie hoor!!! En dat met veel regen!
    En mijn complimenten voor de leuke reisverslagen! Helemaal top!
    Goede reis naar huis.
    Groetjes
    Corrie
  3. Miriam:
    14 augustus 2023
    Wat een geweldige prestatie hebben jullie weer geleverd.
    Heel bijzonder.
  4. Jan Dommerholt:
    14 augustus 2023
    Wat een geweldige reis hebben jullie gewandeld en dat met al die regen. TOPPERS. We zien jullie weer. Goeie terugreis naar Venlo.
  5. Tom Posno:
    Hoi Tilly en Wim,
    Eind goed al goed, geldt ook zeker voor jullie en voor deze wandeltocht!
    Een prima laatste wandeldag met ook vandaag weer veel ontmoetingen en belevenissen!
    Het is altijd fijn als je na afloop kunt zeggen dat het allemaal goed is verlopen en er geen echt vervelende dingen zijn gebeurd, zoals ziekte of kwijtraken van spullen, documenten of betaalpassen.
    En ik denk dat jullie in je hart ook dankbaar zijn dat je dit weer samen hebt kunnen en mogen doen………………..
    Ik vind het opnieuw een geweldige prestatie en dank je hartelijk, Til, voor je uitvoerige, en leuke manier van verslaggeving van al jullie belevenissen!
    Rust vanavond lekker uit en ik wens jullie morgen een probleemloze thuisreis naar Venlo!
    Veel groetjes uit Velp, Tom.
  6. Ria Brummans:
    14 augustus 2023
    Petje af voor jullie!!! Was heel leuk om jullie zo te volgen. Goede thuiskomst morgen.
  7. Ine en Simon:
    Zo stelletje 'bikkels' dat hebben jullie toch maar weer gedaan! Geweldig!!! 👌🏽
    En morgen lekker op weg naar het 'Stedje van lol en plezeer'.
    Fijn dat we elkaar nog even gezien hebben 😁
  8. Toos Crommentuijn:
    14 augustus 2023
    Weer genoten van je verslag
    Dat je daar nog tijd en zin in hebt
    Maar jullie hebben t weer fijn gehad
    Misschien volgend jaar weer.?
  9. Nicole Huijs:
    14 augustus 2023
    Dat was hem weer! Morgenavond hoeven jullie niet op zoek naar horeca; dan staat bij ons het eten klaar ☺️
  10. Anja en Jeu:
    Tilly en Wim
    Ook dit jaar hebben we weer genoten van jullie verslaglegging van jullie zoveelste wandeltocht. We kijken al weer uit naar de volgende keer. Goede reis terug naar huis. Groetjes Anja en Jeu
  11. Hans en Nena:
    Tilly en Wim
    Bedankt voor de geweldige verhalen en morgen een goeie reis naar huis !!!
    Liefs Hans en Nena
  12. Mieke Gommers:
    15 augustus 2023
    Bedankt dat ik jullie reis mocht volgen! Ik heb het verslag met veel plezier gelezen en ook de foto's vond ik mooi. Wat fijn dat jullie dit nog samen kunnen doen.
    Hartelijke groet, Mieke
  13. Lei & Sonja:
    15 augustus 2023
    Zoals al eens eerder opgemerkt: jullie zijn BIKKELS. Respect voor datgene wat jullie samen hebben gepresteerd. Was weer “kwant” om jullie te volgen.
    En wat die Molukse vlaggen betreft: hier in Zuid wapperden ze afgelopen donderdag t/m vrijdag ook en waren er allemaal activiteiten georganiseerd door de Werkgroep Maluku vanwege de “Herdenking 70 jaar Molukkers in Venlo”.
    Wij wensen jullie een goede thuisreis en tot gauw weer eens.
    Groetjes, Lei & Sonja
  14. Jos en Herm:
    15 augustus 2023
    Petje af. Geweldige prestatie. Goede terugreis naar Venlo.
  15. Ans Vaes:
    Welkom thuis en tot ziens in den Dorpel. groetjes Ans
  16. Willemien en Jean:
    15 augustus 2023
    Hoi Tilly en Wim, we hebben genoten van jullie verhalen. Tilly wat kun jij humoristisch schrijven en dan begeleid door sommige fotos, zo leuk. Ik noem alleen al het "slakken festival" . Hilarisch gewoon. Volgens mij moet je eens een boek schrijven. Alleen een tipje wellicht ter overweging voor een volgende tocht. Is een grote thermoskan misschien een leuk cadeau voor jullie. Want soms lijkt het of jullie van koffie naar koffie lopen ipv van dorp a naar foto b. Lieve groetjes van een "niet-koffie-liefhebber" Willemien en Jean
  17. Els hegger:
    15 augustus 2023
    het was leuk om jullie verhalen te lezen. met mijn gebroken pols en met 1 vinger typen was het niet zo fijn om commentaar te geven maar lezen kon ik wel en dat was erg plezierig.wens jullie een goede thuiskomst. liefs van wim en els
  18. Marida en Jan Welzen:
    Dag Wim en Tilly,
    Knap dat jullie je wandeltocht volbracht hebben. Wij hebben met genoegen jullie reisverslagen gelezen. Groeten en tot ziens.
    Marida en Jan.
  19. Mariet Keijsers:
    15 augustus 2023
    Het was een mooie wandeltocht om over jullie schouders mee te kijken. Dank jullie wel voor de tekst en voor de mooie foto's! Tot ziens in Venlo binnenkort. 😃
  20. Loes & Jos Huijs:
    Home sweet home !
  21. Lambert en Marcelle:
    15 augustus 2023
    Bedankt voor de leuke verhalen! Knap hoor!