Dag 51 van Limoges naar Flavignac

17 mei 2016 - Flavignac, Frankrijk

Goedemorgen allemaal,

Gisteravond nog door het park achter de kathedraal gelopen, waar een beeldententoonstelling was. Het waren allemaal koperen vrouwenfiguren die erg droevig keken en een doodskop bij zich droegen. Je werd er een beetje mismoedig van.
Vanmorgen ontbeten met een Nederlandse dame,  Liesbeth Burgers uit Son en Breugel. Gisteravond  zagen we een rugzak staan van het merk Bever en toen dachten we  al dat er iemand uit Nederland was. Alleen nog niet gezien. Ze had problemen met haar achillespees en moest nu rustig aan doen. Ze wilde vandaag de stad bekijken en dan een stukje met de trein gaan naar een volgende stad. Ze wilde toch nog proberen om in Santiago te komen door  kortere  stukjes te lopen.
Zo zit iedereen met zijn eigen problemen. Mijn been was ook niet zo leuk vandaag, om niet te zeggen gewoon vervelend.
Voorheen heb ik wel eens te maken gehad met iemand die pijn kon afbidden. Dat zou ik nu ook wel willen, dus als jullie iemand weten, heel graag. Laat hem/haar zijn gang maar gaan. Want ik wil toch wel Santiago bereiken en de osteopaat heeft me helaas niet kunnen helpen.
Het was vandaag weer berg op en berg af, erg afwisselend. Het ene moment bekijk je de mooie nieuwe huizen en een kwartier later zit je in de middeleeuwen. Je hebt dus altijd stof om over te praten. De boeren hebben flink gehooid, dus ze verwachten nog geen nattigheid.
In Flavignac aangekomen gaan we eerst bij het restaurant ons melden voor het eten van vanavond. Dat hadden we begrepen dat dat nodig was. Maar helaas, vandaag niet. In de supermarkt kun je wat kopen om te koken in de refugio. Dat doen we dus maar.
Maar eerst ons melden bij de Mairie (gemeentehuis). Daar moeten we tien euro per persoon betalen voor de overnachting in een huis honderd meter verder. Een Fransman die ook vannacht bij de zusters in Limoges heeft geslapen, hebben we al gezien en hij heeft de sleutel al gekregen. De refugio is een vertrek waar twee stapelbedden in staan met een keukenblokje, kast, tafel, stoelen kortom, net het hoognodige om de avond  en de nacht door te brengen. Uiteraard is er ook een toilet  en douche. Het ziet er allemaal schoon en netjes uit en dat is het belangrijkste.
Wim heeft vandaag macaroni met ham en kaas gekookt, daarbij erwtensalade en als toetje yoghurt met verse perzik. Dus we krijgen onze buik wel vol, anders kunnen we niet slapen vannacht.
Vandaag hebben we 28 kilometer gelopen  +1130 = 1158 kilometer totaal.

Groetjes , Wim en Tilly

1. Tom Posno:
    17 mei 2016
    Hoi Til en Wim,
    Niet leuk, dat je pootje toch af en toe kuren heeft, Til!
    Zou het schelen als jullie de hele reis iets langer laten duren en wat meer rustdagen inbouwen?
    Hopelijk slapen jullie goed vannacht en weer veel sterkte morgen bij de volgende etappe!
    Groetjes uit Velp,
    Tom.
  2. Mariëtte Andriessen:
    17 mei 2016
    Jullie lopen ook steeds grotere afstanden. Toch geen haast? Doe eens een paar dagen van 15 km, tot het been er weer zin in krijgt.
    Lekker: macaroni met ham en kaas!
  3. Mia van Beers:
    18 mei 2016