Dag 52 van Flavignac naar La Coquille

18 mei 2016 - La Coquille, Frankrijk

Goedemorgen allemaal,

Jullie zullen wel denken, waarom loopt ze zo'n lange afstand op een dag? Maar dat heeft meestal te maken met het overnachtingsadres. Soms is er niets tussen twee adressen, maar soms zijn de plekken al volgeboekt of je krijgt geen contact. Of het gaat op dat moment goed.
Vanmorgen om zes uur was onze Fransman al op. Een heel uur is hij bezig geweest om op te staan, te ontbijten, in te pakken en voor de zoveelste keer zijn route te bekijken. Ik houd me maar slapende, want ik vind dit leuk om te bekijken. Om zeven uur vertelt hij Wim, dat de sleutelbij bij het gemeentehuis moeten worden afgegeven en gaat hij naar buiten. Dan heeft hij nog een  minuut of tien nodig, eer bij echt weg is.
Dan staan wij op ons gemak op. Wim gaat naar de bakker, maar helaas, hij is dicht. Gelukkig hebben we nog genoeg brood van gisteren om te ontbijten.
Tegen negenen gooien we de sleutel in de brievenbus van het gemeentehuis, want ze zijn nog niet open. De supermarkt heeft wel stokbrood, dus we kunnen vooruit wat eten betreft. Beleg  en drinken hebben we nog genoeg.  Dat is heel belangrijk om goed bij te houden.
We zijn erg verbaasd hoeveel bos en hout ze in Frankrijk hebben. Heel vaak zien we, dat ze weer flinke lappen bos gerooid hebben. De stammen liggen dan mooi opgestapeld langs de kant van de weg. Soms zien we, dat ze bij elkaar gebonden zijn, zodat ze gemakkelijk als bundel opgeraapt kunnen worden door takelwagens.
We lopen langs een rustige weg. Af en toe komt er een auto langs. Verder horen we niets als vogels, krekels en onze eigen voetstappen.
De berm wordt gemaaid en we ruiken het verse gras, maar ook de kruiden die blijkbaar tussen het gras stonden. Dat realiseer je je pas  als je ze nu zo ruikt.
Wat ik wel mis in de natuur zijn de vlinders. Met mooi weer zie je bij ons toch wel regelmatig vlinders. Hier zie ik er misschien een per dag.
In Buisière-Galant is er vanmiddag een circusvoorstelling, maar we hebben geen zin om er op te wachten. We hebben gewoon zin in koffie, maar het restaurant is gesloten. Bij navraag is het volgende restaurant een  kilometer of twee verder.
Er zal niets anders op zitten dan doorlopen. Maar gelukkig smaakt de koffie daar goed. Mevrouw is in de zaak bezig met kantklossen, maar ze moet dit nu onderbreken om eten te gaan koken.
In Frankrijk zijn bijna alle winkels en bedrijven tussen 12.00 en 14.00 uur gesloten. Dan wordt er uitgebreid warm gegeten. Ook veel werknemers die onderweg zijn eten dan in een restaurant. Daarvoor zijn er speciale menu's, meestal rond de 13 € voor een driegangen menu, soms ook nog met wijn en koffie. Dat vind je in Nederland niet.
Intussen komt buiten de reclame-auto van het circus langs.
We hebben nu het departement Limousine verlaten en lopen de Dordogne in. We zien  nu verschillende "Domaines". Heel goed met hekken afgesloten. Hoeveel vijvers we vandaag wel gezien hebben, minstens tien.
Om half drie zijn we  op ons slaapadres. We worden in het Engels begroet. Dat is toch nog iets gemakkelijker  voor ons dan in het frans. Een heel aardige man, die ons al meteen de groeten doet van Norbert, die hier vanmorgen vertrokken is.
Het voelt hier goed, dus ik vraag hem meteen of er een mogelijkheid is om een dag langer te blijven. Op mijn verzoek belt hij een osteopaat (misschien een betere dan die van de vorige week) en daar kan  ik dan morgen terecht om twaalf uur.
Verder heeft hij een mooie sfeervolle kamer en een badkamer met een groot zitbad of een klein ligbad. Dat is ook al erg fijn voor mijn been.
Vandaag toch nog  25 kilometer gelopen + 1158 = 1183 kilometer

Groetjes, Wim  en Tilly

1. Gerrie Hol:
    18 mei 2016
    Wat ben je toch een kanjer Tilly !!!!
    Hoop zo dat het morgen helpt ( de osteopaat )
    Geniet iedere dag van de verslagen van jullie reis.
    Fijn vanavond met je been het warme water in, en daarna slapen als een roos !!!
    Lieve groetjes aan jullie beiden, Ger.
  2. Rikie kusters vissers:
    18 mei 2016
    hallo tilly en wim. wat een verhalen allemaal ,als je terug bent kun je er een boek over schrijven. hoop dat het met je been goed komt,dus rust morgen maar fijn uit groeten van rikie.
  3. Tom Posno:
    18 mei 2016
    Petje af, Til, dat je toch de "normale" afstand vandaag hebt afgelegd!
    Hopelijk kan de osteopaat morgen iets voor je betekenen!
    Frankrijk lijkt me een hopeloos land wat betreft sluitingstijden van bakkers en eetgelegenheden en dat niet alleen op feestdagen!!!
    Wat heerlijk voor je dat jullie een fijne kamer hebben met bad vannacht!
    Slaap goed en ik hoor wel van je bezoek aan de osteopaat morgen en zijn advies voor de komende tijd!
    Sterkte en veel groetjes uit Velp,
    Tom.
  4. Elly van hoogstraten:
    18 mei 2016
    ik sta iedere dag versteld van jullie gemakkelijk luchtig verslag waar we iedere dag met volle teugen van kunnen genieten.
    je zou zeggen dat, na zo`n flink aantal kilometers je blij bent dat je met de beentjes hoog kunt gaan zitten en genieten van de rust.
    loop ze en tot morgen groetjes Elly
  5. Corrie:
    18 mei 2016
    Lieve luitjes, vanavond dus een lekker bad en hopelijk morgen een goede behandeling bij de osteopaat. Heerlijk om elke dag jullie belevenissen te lezen. Morgen ga ik naar Irma en haar gezin, maar kan dus gewoon op de hoogte blijven van jullie trip! Veel liefs, Corrie
  6. Elly van hoogstraten:
    18 mei 2016
    Tilly als je mij je geboorte datum en je meisjes achternaam door geeft, dan heb ik met een kennis afgesproken dat ik deze aan haar door geef.
    zij kan n.l.pijn, stress e.d. weg nemen gr Elly.
  7. Helma & Jaap:
    19 mei 2016
    Super! Ik hoop dat de osteopaat je kan helpen, Tilly! Succes... Mooie foto's trouwens. Zo krijgen we een idee waar jullie lopen. Groetjes,
  8. Tooske Welling-de Brouwer:
    19 mei 2016
    vele groeten voor de kanjers , en hopelijk een goed resultaat voor je been , tooske
  9. Marida en Jan Welzen:
    Hallo Tilly en Wim,
    Het is goed dat jullie een rustdag inlassen. We zijn benieuwd of deze osteopaat wel wat voor je kan doen. We bewonderen jullie wel met jullie doorzettingsvermogen.
    Wij zijn nu een paar dagen weg en gaan jullie vanaf dinsdag weer volgen. Succes deze dagen. Veel groetjes, Jan en Marida
  10. Peter Ritchi:
    19 mei 2016
    Jan Hacking heeft mij attent gemaakt op jullie reisblog.
    In 2003 ben ik vanuit Saint Jean de Port naar Santiago gelopen.
    Eigenlijk ben ik vanaf die tijd verslaafd aan de Camino. Heerlijk, dat jullie dit samen kunnen doen. Ik zal van tijd tot tijd jullie relaas lezen. Blijf gezond.
    Ultreia.