Dag 50 van Saint-Leonard-de-Noblat naar Limoges

16 mei 2016 - Limoges, Frankrijk

Goedemorgen allemaal,

Gisteravond was het eten erg  lekker. Gelukkig merkte je het prijsverschil wel met de gites waar we meestal slapen. Het voorgerecht was voor Wim een soort macron met slakken en daarna had hij tonijn. Ik had asperges met ham en entrecote. En speciaal bestek en borden. Als toetje hadden we limoncello ijs. We hebben er wel van genoten. Het ontbijt was zelfs met kaas en vlees, en natuurlijk met jam en honing.
Ook de kamer was prima. De rekening was natuurlijk navenant.
Elke morgen bij het ontbijt, moet ik er weer aan wennen, hoe de Fransen ontbijten. Ze nemen een  stukje stokbrood m smeren daar boter en jam op en soppen dat dan in de koffie of theebakken (ze gebruiken heel grote soepkoppen voor koffie of thee bij het ontbijt). Ik krijg er kippenvel van als ik er aan denk, wat er aan het einde van het ontbijt in het laatste restje thee of koffie zit!  Maar ja, als je een slecht gebit hebt, kun je problemen krijgen met de harde korst of geroosterd stokbrood.
Wat ons in de natuur nog is opgevallen, is dat we vaak in mooie strakke  weilanden in eens een strook donker groen heel grof gras zien. Langzaam zijn we tot de conclusie gekomen, dat  daar waarschijnlijk heel natte moerassige plekken in het landschap zijn.
Vanmiddag hadden we een mooie plek gevonden om te picknicken bij een bushalte. Toen we begonnen te eten hoorden we op eens pianomuziek vanuit een huis.. Dat was wel heel apart en de muziek stopte, toen we klaar waren met eten.
Om 1 uur zagen we Limoges liggen. En de afval van MC.Donalds. Dat hoort bij een grote stad.
Als we de stad inlopen, zien we dat het ziekenhuis Dupuytren heet. Dat is de naam van de ziekte van de kromme vingers die Wim heeft. Vindt hij toch speciaal, al had hij de kromme vingers liever  niet gehad.
We konden onze bagage bij het klooster zetten, als we nog de stad in wilden. Dat was wel handig. Het klooster van de Franciscanessen ligt naast de kathedraal.
Dus eerst de kathedraal bezichtigd. Zeer de moeite waard en heel erg groot. Mooie glas in lood ramen, zeker met de zon erop. In de kathedraal hadden ze plattegronden van Limoges liggen. Dat was wel handig, dan kun je wat gerichter een stad bezichtigen.
Daarna de stad in voor koffie. Maar dat was nog niet zo eenvoudig, want tweede pinksterdag wordt hier ook gevierd en alles is dan dicht. Dat maakt een stad veel minder aantrekkelijk.
We hebben verschillende mooie kerken en kapellen gezien en kaarsen kunnen aansteken. Ook de markthal en de oude binnenstad was de moeite waard met vele oude vakwerkhuisjes, maar ook vergane glorie!
Tenslotte nog naar het station geweest.  Dat was ook heel oud en het was er erg druk. Sommigen moesten nog lang  wachten, want ze lagen op de  grond te slapen.
Als  we weer in het klooster aankomen, zien we weer 4 bekende pelgrims.
In het klooster is er mogelijkheid om zelf eten te maken, maar je moet wel zelf spullen hebben om te koken en als de winkels dicht zijn..?
We hebben in de stad een bistro gezien die vanmiddag open was. Daar hebben we lekker gegeten met uitzonderlijk lekkere frites. We krijgen het eten zelfs niet op!
We hebben vandaag  30 kilometer gelopen + 1100 = 1130 kilometer totaal.

Groetjes, Wim en Tilly

1. Lei & Sonja:
    16 mei 2016
    Zoooooo, weer een mijlpaal; de 50e dag. Time flies when you're having fun, toch? De iPad ligt elke avond startklaar op tafel zodat we meteen jullie dagverslag kunnen lezen als het "binnenkomt". Hier gaat het zo z'n gangetje; lekker lang weekend achter de rug en nu staat er weer een lekker lange cse-werkweek (voor mij althans) op het programma. Maar ook hier geldt: time flies when you're having fun........ Hiel vuul groette oét 't stedje van lol en plezeer!!
  2. Ans Vaes:
    Hoi Tilly en Wim,
    Elke keer sta ik weer verbaast over de afstand die jullie lopen ,vandaag weer 30 km,wat super knap , ik heb wel conditie maar dit doe ik jullie niet na.wel leuk om te lezen wat er allemaal gebeurd op zo'n dag.ook hou ik de dames van de gym op de hoogte.Hier word het weer wat warmer ik hoop dat dit bij jullie ook zo is.Ik hoor niets meer van je been? Geen nieuws goed nieuws zullen we maar zeggen, Morgen veel wandel plezier en nogmaals bedankt voor de leuke verhalen lieve groetjes ook van Jeu.
  3. Tom Posno:
    17 mei 2016
    Lijkt me een prima afwisseling om een keer echt bijzonder te eten! Jullie hebben daar erg van genoten, lees ik, en terecht!
    Ik geloof dat Frankrijk geen behoefte heeft aan toeristen of horeca op een feestdag: onvoorstelbaar dat op een tweede pinksterdag ook vrijwel alles dicht zit. Gelukkig was dit voorlopig de laatste feestdag, met kerstmis zijn jullie toch wel weer terug?!?!
    Wordt het weer bij jullie ook beter, ik las niets over regen in jullie laatste verslag!
    Succes bij de volgende etappe!
    Groetjes uit Velp,
    Tom.
  4. Henny en May Hegger:
    Hallo Wim en Tilly,
    Alsnog proficiat met Wim zijn verjaardag en de nu alweer 1130 km die jullie tot nu toe
    gelopen hebben. Dat in Frankrijk op zon en feestdagen in de niet toeristische plaatsen
    alles gesloten is heeft natuurlijk ook z'n charme. Geniet maar elke dag van het Franse
    platte land met z'n verrassingen.