Dag 1 van Venlo via Bergen aan Zee naar Schoorl

31 juli 2023 - Schoorl, Nederland

Eindelijk is het zo ver. Maandagmorgen 31 juli half negen gaan we in de stromende regen richting  Bergen aan Zee. We hebben nog koffie gedronken, tijd genoeg dus, maar als het tijd wordt om te gaan zijn er toch nog een paar kleine dingen die gedaan moeten worden ( vuilnis zak weg, laatste beetje afwas, regenhoes om de Weely ( onze wandelkar) enz. en is het toch nog een beetje haasten.                            Op de Parade krijgen de plantenbakken water van de gemeente. Of het regen of niet, maandagmorgen moeten deze hangers bewaterd worden!                                     Maar we halen (zeiknat) zoals gepland de trein van 9 uur. Vanuit de trein ziet Nederland er erg grijs en grauw uit. Maar we weten uit ervaring dat Nederland erg mooi is. Maar dat komt nog wel als de zon schijnt.                                                          Onze zorgen, voor zover die er zijn, hebben we in Venlo gelaten! Kunnen we onderweg toch niets mee.                   Onderweg blijft het regenen, maar onze vader zou zeggen: wat nu valt , hebben we straks geen last meer van. In Alkmaar konden we vrijwel meteen in de bus stappen (toch nog nat) naar Bergen. Daar mochten we een half uur op de buurtbus wachten, dus tijd voor een kopje koffie.   De buschauffeur adviseerde ons om een halte verder uit te stappen, dan hoefden we niet over het strand, wat nu ivm met de waterstand zwaar lopen was met de weely.                                                            Om 12.45 uur begonnen we nu officieel aan onze  achtste langeafstandwandeltocht!                          We begonnen droog met een prachtig stuk bos met hei en grote stukken heel  lichtgroen/grijzig mos en hei, die net paars begon te kleuren. Onderweg nog een speciaal stuk natuurschoon gezien. Een “neksfieter” ( naaktloper) die zijn fiets geparkeerd had en door het bos liep. Hadden we echt  niet verwacht! Op een gegeven ogenblik mochten we 24 meter omhoog met trappen! Dat was hard werken maar we kregen er een geweldig mooi uitzicht op de zee voor terug. We genieten van de duinen en de wind, die de duinen iedere keer weer een ander gezicht gaf.  Maar we proefden ook het zand, dat je binnenkreeg als je met elkaar sprak.  Ons gezicht en de armen  zitten gewoon vol zand en je krijgt het niet weggeveegd.                                                 Op een gegeven ogenblik zagen we een bekende. De neksfieter. Hij had lekker gezwommen in de zee en vond dat wij het maar zwaar hadden!                                      In de verte zagen we een strandtent. Tijd voor koffie met, ja hoor, heel toepasselijk een zandkoekje! Wim had het zo zwaar gehad, dat hij een flink stuk appeltaart wel verdiend had.                                               We vervolgden ons pad door de duinen. Op een gegeven ogenblik kwamen we op een mooi fietspad uit. Wim was toen het “ gesjravel” wel zat en we besloten de laatste kilometers over het fietspad verder te gaan. Uiteraard zal het pad door de duinen mooier zijn geweest, maar we waren hier heel tevreden mee. Dit was voor ons ook allemaal nieuw.                       In Schoorl werden we nog via een mooi pad helemaal naar de andere kant van het dorp geleid door de navigatie en tegen kwart over vijf kwamen we bij ons slaapadres aan. Helemaal in “the middle of nowhere “. Een mooie oude boerderij uit 1862. Alles authentiek. Mevrouw Lineke van der Meer was net met zo’n ouderwets molentje de boontjes aan het snipperen. Meneer Maarten was aan het uitzoeken welke vreemde vogel op bezoek kwamen bij de pinda’s. Het bleek een ringmus te zijn.                                                     We hebben lekker gedoucht en het eten was ook prima. Gezellig nog nagetafeld en daarna nog de slimste mens gekeken. Kortom, de dag begon minder leuk door de regen,  maar de dag werd steeds leuker. In ieder geval is het ons duidelijk geworden dat we een veel mooiere kuststrook dan wij in gedachten hadden ons beeld was de zee en het strand ervoor.  We hebben echt genoten van het duinenlandschap!!!

1. Emile Verstraelen:
    31 juli 2023
    Wim en Tilly, ik merk dat jullie ondanks het mindere weer toch genieten van de wandeling. Blijf dat vooral doen want het wordt niet veel beter.
  2. Tom Posno:
    Hoi Tilly en Wim,
    Vanmorgen voelden jullie nattigheid, maar de dag is zeker niet in het water gevallen!
    De kop is er af en een goed begin( groot deel van jullie eerste traject droog!) is het halve werk!
    Net als Philip Freriks bij de slimste mens zeiden jullie daarstraks bij de start waarschijnlijk ook: “ we gaan beginnen!”
    Rust lekker uit en morgen weer een goede start!
    Groetjes uit Velp, Tom.
  3. Lambert en Marcelle:
    31 juli 2023
    Wim en Tilly, leuk om te lezen, hopelijk word het weer een beetje beter!
  4. Rick Cremers:
    31 juli 2023
    Een goed begin van jullie tocht. Veel plezier de komende dagen bij de volgende etappes.
  5. Corrie:
    31 juli 2023
    Wat leuk om jullie reisverhaal weer te lezen. Nog heel veel wandel plezier in het mooie Noord-Holland. waar ik mijn jeugd heb doorgebracht!
  6. Wil:
    31 juli 2023
    Fijn dat de wandeling verder droog verlopen is, nadat jullie Venlo nat verlaten hadden.
    Kan mevoorstellen dat het voor Wim pittig is geweest met de weely door de duinen.
    Goede nacht(rust) en morgen weer een fijne wandeling.
  7. Marjan:
    1 augustus 2023
    Letterlijk knarsetandend door de duinen. Het deert jullie niet. Chapeau!
  8. Piet:
    1 augustus 2023
    Ik wens jullie heel veel sterkte en hoop op beter weer.
    groetjes Piet
  9. Loes & Jos Huijs:
    1 augustus 2023
    Wim & Tilly, wat gezellig weer om jullie verslag te lezen! Heel veel plezier en succes.
    Wij volgen jullie !
  10. Rita en Guido Peusens:
    1 augustus 2023
    Hoi Tilly en Wim, dat was weer een leuk verslag van jullie eerste wandeldag. Benieuwd wat er allemaal zal volgen. Hopelijk vandaag iets minder regen en vooral lekker genieten van alle moois onderweg en leuke ontmoetingen. Veel wandelplezier !
    Groetjes, Rita en Guid.
  11. Toos Crommentuijn:
    1 augustus 2023
    Jullie wandel vakantie is weer begonnen
    Met plezier kunnen we jullie weer volgen
    Gr Toos en Haij
  12. Lei & Sonja:
    Daag same!
    Weej winse ôg hiël vuul wandelplezeer met haopelik neet al tevuul naatigheid. Maar dink maar zoë as ‘t reagent; “ t meiste 🌧️ velt d’r naeve”. Weej wandele in gedachte met ôg mei. Hald ôg en hiël vuul groette!
    Lei & Sonja
  13. Lon:
    Hoi Tilly en Wim,
    wat een mooi verhaal.Blijf genieten en zet um op.Jullie zijn toppers.Hartelijke groetjes.
  14. Hans en Nena:
    Tilly en Wim
    Bedankt voor de mooie verhalen die ik mag lezen. Jullie heel veel wandel plezier!!🥰
  15. Jeu:
    Nou Wim en Tilly,
    Inne daag op en aaf
    en den weer naat.
    Tensjlotte beloond door Maarten zien ¨gepraat¨.

Vuul plezeer verder!
  16. Els hegger:
    1 augustus 2023
    leuk om jullie te volgen maar ik zal wel lezen maar weinig reageren omdat ik mijn pols op 2 plaatsen gebroken heb. wens jullie heel veel plezier met de verdere wandeltocht en groetjes van Els en ook van Wim
  17. Leonie:
    1 augustus 2023
    Soms is regen beter dan 41 graden in Spanje. Gelukkig schijnt af en toe de zon. Veel wandel plezier