Dag 11, 10 augustus 2023 van Wijnjewoude (km 202) naar Norg (km 230).

10 augustus 2023 - Norg, Nederland

We worden wakker na een prima nachtrust door het geblaat van de schapen. Om half negen wordt ons ontbijt gebracht. Lekker een bakje yoghurt met verse frambozen, bramen en banaan. Hadden we vorig jaar het idee, dat de mensen afstandelijker waren dan voor de Corona, dit jaar vinden we de mensen over het algemeen vriendelijker en hebben ze meer tijd voor een praatje. Vanmorgen vertelde onze gastvrouw, dat ze vannacht veel jonge roofvogels had gehoord. Wij niet, we hebben lekker geslapen. Er zaten echt aan het einde van de wereld tegen de bosrand aan. Mooi plekje!! Om half tien vertrekken we weer en we hebben een half uur nodig eer we weer op de route zijn. Op een gegeven ogenblik weer een pad met hoog gras. Gelukkig is het droog, maar voor Wim loopt het een stuk zwaarder. We krijgen nog een paar moeilijke hekjes, waar Wim de kar voor moet losmaken. Als er dan een boom op het pad ligt, wordt het nog linker. Maar ook dat lukt met een beetje steunen en zuchten. Hij hoeft vandaag niet meer naar de sportschool!                 We besluiten dan om het fietspad te volgen. Gaat ook door het bos, maar is gemakkelijker  te lopen  met de kar.         De heidevelden zien we ook af en toe. Het ene veld is  al verder in bloei dan het andere, wat nog al kleurverschil oplevert. Bij sommige stukken wordt het tijd dat de schapen komen, want het gras begint langzaam hoger te worden dan de hei! Tussendoor zie je dan opeens kleine plakjes gras. Steekt heel groen af tegen de omgeving .                                                    Ook moeten de berken in toom gehouden  worden, want op een plek zagen we zoveel  jonge berken staan, dat er zo een nieuw bos ontstaat!                                     Een boer is aan het hooien. Hij maakt verschrikkelijke herrie, waar we wel een uur van mogen genieten. Hopelijk heeft hij gehoorbescherming op!                         Tegen twaalf uur komen we in de richting van Haulerwijk.                                            Een man met een buitenlands accent pakt af en toe iets van de mais af. Hij laat het ons zien: de sprietjes bovenop de kolven. Daar maakt hij thee van. Is goed voor de prostaat en de urinewegen. Voor Wim te laat  Hij loopt een stukje met ons mee. We vragen hem waar een restaurant is. Dat zal ik jullie wel wijzen zei hij: en als het niet open is, dan kom je naar met mij mee! Dan krijg je bij mij koffie. Ik ben Arabier!!! Maar het restaurant is open en we genieten daar van een heerlijke kop soep!                        En het weer: geen zon, geen regen,  geen wind, dus eigenlijk geen weer. Maar uitstekend wandelweer!                             We wandelen dan door een bos waar veel bomen dood zijn . Men laat ze staan en als ze dan toch omvallen nemen ze andere bomen mee, waardoor je een wirwar krijgt wat chaotisch uitziet. Het heeft toch wel wat!

Maar we verwachten eigenlijk een bankje, maar ja…,   en inderdaad, vooraan op het kerkhof van Een staat een bank. Daar hebben we even pauze gemaakt. Was heel rustgevend!  Dan nog een uurtje en dan zijn we in Norg. We worden tussen half bij en vijf uur verwacht. Daarna moest mevrouw weer weg. Vandaar dat we weer gesmokkeld hebben met de afstand. Is uiteindelijk 24 kilometer geworden.         We waren echt nieuwsgierig waar we nu weer terecht zouden komen. Het werd in een eengezinswoning, die van vrijdagmiddag tot zondagavond logeeradres was voor probleemjongeren tussen de zes en achttien jaar. Mevrouw legde ons alles uit en waarschijnlijk zouden er nog twee personen komen. Het waren twee heren op de fiets die tegen vijf uur arriveerden.                                 Vanavond hebben we een afspraak met onze nicht Alinda en haar man Hans. We hebben al twee keer geprobeerd af te spreken als wij of zij in de buurt waren. Nu gaat moet het  dus echt lukken.
wordt vervolgd.
groetjes

1. Annemie en Joep Hollman:
    10 augustus 2023
    Ben benieuwd hoe hulk Wim er dadelijk uit ziet! Geniet de komende dagen van het weer en de omgeving. Tot de volgende week !
  2. Jan Dommerholt:
    10 augustus 2023
    Zonder 💦💦loopt het zeker beter. Geniet van de avond👍.
  3. Piet:
    10 augustus 2023
    Norg is Drente als ik het goed heb. Kom je geen familie van ome Koekoek tegen. Mooi weer morgen.
    Groetjes Piet
  4. Loes & Jos Huijs:
    10 augustus 2023
    Ziet er wel grappig uit: Wim onder de boom door kruipend, ha,ha.
  5. Tom Posno:
    Hoi Tilly en Wim,
    Jullie hebben een heel aantal oude vrienden en familie in het hoge noorden!
    Leuk om vanavond jullie nichtje te ontmoeten.
    Ik lees dat jullie vandaag Friesland achter je hebben gelaten en nu in Norg zijn: Drenthe, dus.
    Opvallend is dat jullie steeds leuk contact krijgen en hebben met de mensen bij wie jullie logeren.
    Er wordt wel eens gezegd dat noorderlingen wat stug zijn, maar dat geldt toch zeker niet voor de mensen met wie jullie in contact komen.
    Fijn dat het weer zich behoorlijk heeft hersteld en jullie niet meer iedere dag nattigheid voelen!
    Succes morgen bij de volgende etappe!
    Groetjes uit Velp, Tom.
  6. Ans Vaes:
    10 augustus 2023
    Morgen geen regenjas . maar zonnebrand crème ????? heerlijk vooruitzicht en veel wandel plezier groetjes en tot morgen
  7. Rikie kusters vissers:
    10 augustus 2023
    Waat leuke verhaolkes, en pak maar vas de zônnebrand creme, want morge wuurt 't eine heite daag. Rikie
  8. Rita en Guido Peusens:
    10 augustus 2023
    We zijn zeer onder de indruk van de acrobatische toeren die jullie moeten uithalen tijdens zo’n wandeltocht 😉. Gelukkig zijn jullie allebei nog behoorlijk lenig, zoals we op de foto’s kunnen zien. Goed hoor👍!
  9. Paul Brauckmann:
    11 augustus 2023
    Goeden morgen Til en Wim
    Gelukkig vanaf nu mooi weer, over stugge noorderlingen ik heb er een thuis
    Goede combinatie maar ze zijn wel eerlijk maar soms te direct voor ons limbo’s
    Jullie hebben al een topprestatie geleverd als ik die km’s zie
    Ze
    Geniet van de komende dagen en tot ziens hopelijk a.s donderdag
    Groet vanaf de Ponny Waeg ! Els Paul
  10. Fred en truus:
    11 augustus 2023
    Fijne dagen nog.
    Het weer is gelukkig iets beter. Geniet ervan. De laatste loodjes zullen we maar zeggen. Succes!!
    Groetjes fred en truus