Dag 10, 9 augustus 2023, van Boombergum (km 180) naar Wijnjewoude (km 202).

9 augustus 2023 - Wijnjewoude, Nederland

Nadat we gedoucht en gegeten hadden nog een uurtje gezellig beneden gezeten met meneer en mevrouw Runia.                Ze hadden zich dit jaar pas ingeschreven als gastgezinnen “Vrienden op de Fiets” en wij waren pas de tweede gasten . Ze waren best nog een beetje zenuwachtig en zeiden om de haverklap dat we ons moesten melden als we iets misten.       Wat Sonja en Lei schreven over de bekende advocaten Anker is ons bekend.                               Enkele jaren geleden waren we in Slenaken (Zuid-Limburg). De advocaten logeerden daar elk jaar met Pinksteren . De kermisexploitanten konden daar niet meer genoeg verdienen met de pinksterkermis en de kermis dreigde verloren te gaan. De advocaten hebben toen beloofd om de salarissen van het  personeel te betalen, waardoor de kermis in Slenaken behouden bleef!                    Wat Tom zijn reactie over het aantal kilometers betreft, heeft hij gelijk. Maar af en toe snijden  we een stukje  af . We moeten  ook nog vanaf de route  naar ons slaapadres lopen en dat is soms wel 2 of 3 kilometer. En we proberen maximaal 25 op een dag te lopen. We zijn tenslotte 70+ en we willen vooral genieten en af en toe op een bankje te gaan zitten.                              Maar alle gekheid op een stokje: vanmorgen werd ik wakker terwijl de zon op ons bed scheen! Wat wil je nog meer.  Nadat we weer afscheid hadden genomen van dit prima adres, lopen we richting Beetsterzwaag. Eerst door de weilanden dan door allerlei bossages. Helaas horen we constant de autoweg . Beetsterzwaag. Een stadje met mooie oude panden.  Vanaf de 17e woonden hier de veenbaronnen. En die hadden natuurlijk geld genoeg om deze panden te bouwen. Via een park verlaten we het centrum van Beetsterzwaag en komen we in de “achterbuurt”  terecht. Nou ja, achterbuurt, het ene huis nog mooier en groter dan het andere! Nadat we het kerkhof en de Hypolythuskerk gepasseerd zijn, komen we bij het “witte Huis” ( niet van Joe Biden). Dit is de laatste horecagelegenheid voor ons slaapadres. Ze zijn nog niet klaar voor de lunch dus wordt het toch monchoutaart met koffie. Wat een tegenvaller! Ook niet verkeerd en we hebben nog brood bij ons voor in de loop van de dag. Het bos wacht dan op ons met een mooi meertje met waterlelies en heel strak water.                                 Maar na een poosje wordt het pad een modderpoel! Zeker 500meter. Het valt niet mee voor Wim om de kar te trekken. Maar ook dat gaat voorbij. Vettige schoenen en wielen zijn dan het resultaat. Dat  gaat wel over eer we bij ons  gast adres  zijn.                                                            Helaas zien we steeds meer, grote, kleine, donkerpaarse, witte, allerlei soorten paddenstoelen. Dat betekent dat de herfst in zicht komt!  Het is een heel afwisselend stuk route, met paarse hei, af en toe gras en bos.                                                                 Op een open plek is een klimtoren met glijbaan en zand geplaatst. Een stuk of vier kinderen hebben daar veel plezier. De moeders zitten er naasten genieten ook. Bij een heel oude boerderij is een vrouwtje takken op een stapel aan het sorteren voor de insecten en kleine beestjes.
De lucht is prachtig, mooie witte wolken , blauwe lucht en af en toe een donkere, maar deze dreigt alleen maar! Het is volgens Wim nationale grasmaai dag. Overal wordt het gras gemaaid, niet alleen de boeren, maar ook de particuliere mensen doen hier aan mee.                       De buxusmot  is volgens ons nu pas hier aangekomen. Elke dag komen we zieke grijze heggen tegen.                               Verder zie je om de haverklap kastjes met van alles te koop. Groenten, potjes jam en vooral eieren. Aan het einde van de dag zijn de eieren meestal op!                          We hebben vandaag een tweepersoons huisje. Mevrouw wil de was voor ons doen. We hadden eerst gevraagd of ze een wasdroger had. Die vraag  snapte ze niet zo goed. Maar toen ik vroeg om een wasje te draaien, snapte ze het en was het geen probleem.                                            Het huisje is eenvoudig maar best gezellig en er zit zelfs een sauna in. Om ons heen weilanden en paarden. Wat een rust! Nadat we gedoucht hadden werden we opgehaald door onze vroegere “buurmeisjes” Ine en Anja Winkelman. Dat hadden we afgesproken. Het was heel erg leuk hen weer te ontmoeten.
Ine woonde sinds kort een jaartje in een verbouwde school. Heel mooie ruimte met veel groen eromheen. Je had niet het idee dat je in een groot dorp woonde. Anja woont in Schalkwijk en logeerde een weekje bij haar zus. Na een poosje,( we konden zomaar in het zonnetje in de tuin zitten) kwam Simon, de man van Ine ook thuis van zijn klussen.                                  We hebben samen heerlijk samen gegeten en daarna werden we weer thuis gebracht. Daar stond de was weer helemaal schoon in de shopper klaar. Deze nog even sorteren en dan naar bed. Weer kunnen we terugkijken op een mooie dag met ideale weersomstandigheden. Droog, weinig wind en een zonnetje!

1. Tom Posno:
    9 augustus 2023
    Hoi Tilly en Wim,
    Wat superleuk dat jullie in het “hoge noorden” oude bekenden hebben ontmoet, Ine en Anja!
    Het zal zeker heel gezellig zijn geweest om ouderwets bij te praten!

Verder ideaal wandelweer vandaag en de vooruitzichten zijn prima; veel warmer dan 23-24 graden hoeft van jullie toch ook niet, toch?
    De schone was kan morgen in de “Weelie” en dan kan de volgende etappe beginnen.
    Ik ben vanavond thuisgekomen na een heerlijke week Terschelling, waar het weer echt enorm is meegevallen!
    Rustig aan vanavond, en ik hoor morgen wel weer van jullie belevenissen.
    Groetjes, vanaf nu weer uit Velp, Tom.
  2. Ans Vaes:
    9 augustus 2023
    Weer een gezellige leuke dag met goed weer en een mooi verhaal .het word de komende dagen alleen maar warmer met af en toe een zonnetje , veel wandel plezier en tot morgen
    Groetjes
  3. Corrie:
    10 augustus 2023
    Dat was weer een mooie dag, op de modder na!
  4. Rita en Guido Peusens:
    10 augustus 2023
    De afgelopen dagen alweer genoten van jullie leuke verhalen en mooie foto’s.
    Zo gezellig om iedere dag mee te kunnen genieten van jullie belevenissen.
    Knap van je, Tilly dat je na een dag wandelen nog de puf hebt om alles zo gedetailleerd op te schrijven. Petje af!
    Heerlijk dat het de komende dagen mooi weer wordt en het hopelijk afgelopen is met het geploeter door de modder en de regen. Dus dat wordt vast nog meer genieten.
    Veel liefs en wandelplezier, Rita en Guid.
  5. Anja:
    10 augustus 2023
    Ik vond het ook erg leuk om met jullie weer eens gezellig bij te kletsen op mijn "vakantieadres" bij Ine en Simon. Wandel ze vandaag en hopelijk komen jullie op tijd aan bij je volgende stop.