Dag 11 van Nieuwegein naar Culemborg

10 augustus 2022 - Culemborg, Nederland

Dag 11 van Nieuwegein naar Culemborg

Na lekker douchen gaan we met de fietsen, die mevrouw voor ons had klaargezet naar Nieuwegein City Plaza eten.  Ze vond het te ver om te lopen en dat klopte ook. Onderweg nog de weg gevraagd. Deze dame zei, fiets maar achter me aan. En bij city plaza waren er inderdaad 5 mogelijkheden om te eten.

Het plein is heel modern met veel glas, maar niet sfeervol.

Nadat er op twee plaatsen geen plek meer was kwamen we bij een Indiaas/Nepalees restaurant terecht. Lekker eten, Wim had pittig lamsvlees en ik had kip met kokos. We vonden dat we allebei een goede keuze hadden gemaakt.

‘S morgens scheen de zon op mijn bed door de geraniums heen. Zo wil je toch elke dag wakker worden!

Ontbijten buiten hebben we ook al lang niet meer gedaan en dat kon nu bij een temperatuur van 18 graden!

Om half tien vertrekken we weer met frisse moed. Na 7 kilometer door woonwijken en parken) lekker koel) komen we bij de Beatrixsluis in het Lekkanaal met twee soorten sluizen. Een sluis waarbij de deuren omhoog gaan en een sluis waarbij de sluizen opzij schuiven.

Via een industrieterrein komen we dan bij een wegrestaurant. Tijd voor de lunch!

We “foetelen” een beetje en nemen een kortere weg omdat het 29 graden is en nergens schaduw. We beginnen dan in het fruitgebied te komen. Koeien en schapen zien we veel minder. Als we na anderhalf uur een paar vierkante meter schaduw is gaan we daar lekker in het gras liggen. Het is tegen de principes van Wim, hij zit liever op een bank, maar die is er toevallig niet. Maar toch knap je daar van op! Als we daar dan liggen, zien we constant duizenden witte pluisjes door de lucht vliegen. We konden niet zien waar ze vandaan kwamen, maar het was wel erg mooi!

Dan komt er een stuk van ruim 7 kilometer over de dijk. Uiteraard geen schaduw, maar wel wat meer wind. Het alternatief was door de weilanden met veel hekjes.  Ik denk dat dat nog langer ophoudt. De hoeveelheid verkeer viel mee, meest fietsers. Aan de rechterkant was het water, de Lek, met veel ganzen, eenden en andere watervogels. Ze zaten verkoeling te zoeken met hun pootjes in het water. Er stonden zelfs twee ooievaars bij!

Aan de linkerkant van de dijk waren mooie boerderijen, goed onderhouden en vaak met zonnepanelen.

We passeren intussen het 65e fort sinds Volendam, fort  Honswijk.  Na de oorlog hebben de beruchte “Drie van Breda” hier opgesloten gezeten.

De afwisseling op de dijk waren de treinen, die om de haverklap langs vlogen, de ICE, de intercity en de sprinter!

Nadat we met het veer naar de overkant zijn gevaren, zijn we in Culemborg.

Daar is een waterkunstwerk, waar heerlijk gespeeld wordt door de kinderen (met hun ouders).

We mogen het centrum nog doorlopen om bij ons logeeradres aan te komen.

Hadden we in Utrecht een luxe kamer, het kan nog luxueuzer. Hier hebben we  zelfs een complete keuken en zithoek en airconditioning er bij. Het moet toch niet gekker worden!

We hebben 23 kilometer gelopen bij een temperatuur van 29 graden. Best zwaar, maar we hebben het gered. Nu lekker eten.

Groetjes en tot morgen !

Wim en Tilly

1. Leonie:
    10 augustus 2022
    Wat een heerlijke vakantie hebben jullie
  2. Trees Kox- Titulaer:
    10 augustus 2022
    Hopelijk wordt het niet warmer, wij denken aan jullie.
  3. Ria Brummans:
    Petje af voor jullie.
  4. Loes & Jos Huijs:
    10 augustus 2022
    Knap hoor, wandelen door die warmte. Veel succes morgen !
  5. Tom Posno:
    Hoi Til en Wim,
    Wat ben ik blij dat het jullie zo goed afgaat, ondanks het feit dat het toch iedere dag warmer wordt!
    Maar volgens mij komt het einde van de tocht voorzichtig in zicht: in het weekend eindbestemming Dordrecht??
    Rust lekker uit en morgen weer veel succes en plezier!
    Groetjes uit Terschelling, Tom.
  6. Ans Vaes:
    10 augustus 2022
    Weer dank voor jullie verhaal en op naar dag12. Sterkte met de warmte en suc6 groetjes ,
  7. Wil:
    11 augustus 2022
    Wat knap(natuurlijk sowieso al) om bij een temperatuur van 29 graden toch 23 km te lopen, enorm veel respect voor jullie.
    Wens jullie morgen wat meer schaduw toe, want warm wordt t weer.
  8. Mariet Keijsers:
    11 augustus 2022
    De temperaturen lopen inderdaad stevig op. Het valt me op dat weer over het weer wordt gepraat en door sommigen geklaagd. Het is nog maar zo kort geleden dat de meeste gesprekken over corona gingen.
    Bye, bye, bye, Mariet
  9. Els hegger:
    11 augustus 2022
    het is idd warm. hier is het op het ogenblik 32 graden. ik moet er niet aan denken nu 20 km te lopen. succes verder.groetjes Wim en Els