Dag 20, van Mousy naar Montmort-Lucy

16 april 2016 - Montmort-Lucy, Frankrijk

Goedemorgen  allemaal,

'S Morgens,en ook vaker in de loop van de dag moeten we af en toe op de telefoon kijken om te weten welke  dag het is. Dat is wel een goed teken .
Gisteravond weer laat, lang en lekker gegeten. Als aperitief begonnen we uiteraard met champagne en een paar kleine hapjes. Daarna hadden we verse asperges als voorgerecht, de eerst verse asperges dit jaar en dat nog wel in Frankrijk! De rest van het eten was ook uitstekend en met de bijpassende wijn, eerst een witte Chablis bij de asperges daarna een rode Bordeaux bij het hoofdgerecht. Als eerste toetje diverse Franse kazen en daarna nog tiramisu met aardbeien. Pelgrimeren is weer afzien.
Intussen werden we verrast door schitterende luchten, je kon de regen uit de lucht zien vallen en als toetje nog een dubbele regenboog !
De Amsterdamse gasten  zijn ook erg aardig. Ze zijn hier om champagne in te slaan.
Gelukkig kennen ze beter Frans en af en toe praten we een paar zinnetjes Nederlands. De hele avond Frans aanhoren en proberen af en toe een zinnetje te zeggen, is best  vermoeiend.
Het was bijna half elf toen we klaar waren met eten.
Vanmorgen lig ik al een hele tijd wakker en alle soorten weer zijn er al voor bij gegaan. Ben benieuwd hoe de rest van de dag het weer wordt. Bospaden zullen we maar mijden na de regen van gisteren.
Na een uitstekend ontbijt, afrekenen (geen herbergprijs) gaan we weer op weg.
We komen in een dorpje, waar veel mogelijkheden zijn om te zitten of te schuilen, maar het regent niet en we zijn niet aan pauze toe. Is dat geluk hebben of pech?
Je kunt ook merken dat hier meer geld zit door de champagne, er zijn mooie, beter onderhouden huizen en tuinen en uiteraard de wijnstokken zelf.
Maar na de middag verandert het landschap weer. Het wordt wat vlakker, en er  komen meer weilanden met koeien. Ze staan achter in de wei, zien ons en rennen dan allemaal naar de kant waar we lopen? Wel twintig stuks op een rij. En dan.....? kunnen ze gewoon niet verder en lopen wij door!
We lopen weer langs een D-weg. Het is echt een rupsweg van vroeger. Je ziet een rechte weg met auto's, die dan opeens verdwijnen in een "deuk" van de weg en dan weer in eens verschijnen. Goed opletten dus. Gelukkig kunnen we die ook verlaten en tegen tweeën lopende langs ons slaapadres? Het is nog te vroeg  om daar al aan te bellen, dus lopen we maar door naar het dorp, waar we een kop koffie drinken. Met mevrouw is afgesproken, dat we tussen vier en vijf zouden bellen, en dan zal ze ons op komen halen. Maar het is nog te vroeg. We bellen haar of we terecht kunnen en we willen gewoon er heen lopen. Ze valt bijna van haar stokje, als ze dit hoort.
Maar dat is toch een uur lopen?  Nee hoor, gewoon een half uur doorlopen. We worden  verwelkomd op een grote boerderij, waar men nog steeds aan het  verbouwen is en ook zal blijven, denk ik. Na anderhalf uur komt Norbert uit Maaseik ook aan.
Na het douchen is het wachten op het eten om zeven uur.
We hebben vandaag 24 km gelopen, in totaal nu 482 km.
Tot morgen.

1. Lei & Sonja:
    16 april 2016
    Bonsoir! C'est très bonne um auk weer ens plaetjes van ônderwaeg te zeen. Mak ut allemaol nog laevendiger. Au revoir et à demain! Sophia et Leonard
  2. Marjan:
    Hoi Tilly en Wim
    Wat heerlijk dat jullie gisteravond weer eens hebt kunnen dineren met een lekker glas goede wijn. Een beetje luxe is 's avonds wel aangenaam. Jammer dat het weer niet zo meewerkt. Een maand verder in de toekomst zullen jullie misschien de regen gaan missen. Wie weet. Ik wens nog veel wandelplezier. De dagelijkse verslaggeving wil ik niet missen.
    Groetjes, Marjan
  3. Tom Posno:
    Ha Til en Wim,
    Vind het superleuk om te lezen dat jullie naast de "pelgrimages" toch ook genieten van "la cuisine Française "! Heel verstandig,
    want inspanningen zoals jullie doen vergt een goede "bodem"!
    Geweldig om jullie belevenissen van dag tot dag te volgen!
    Tilly, wat schrijf jij geweldig leuk; ik zie alles voor me!!!
    Welterusten en morgen weet een fijne wandeling!
    Groetjes uit Velp,

Tom.
  4. Elly van hoogstraten:
    16 april 2016
    Heerlijk toch zo een zalig eten na de gelopen kilometers. Dat geeft weer energie voor morgen. Jullie geven leuke dag verslagen. Voor morgen goed weer en veel loop plezier !
  5. Ria hendriks:
    17 april 2016
    Zoals ik lees bevalt jullie de uitdaging nog steeds,en zijn jullie weer een stuk in de goede richting.Vandaag heb ik de laatste berichten bij gelezen. Want Tineke is een paar dagen hier geweest met de hond.Martin had concert in Maastricht en Tineke is met de auto gekomen . Ze moest nieuwe spullen kopen voor haar winkel. Het was weer erg gezellig en hebben we weer bij gekletst.Over zes weken gaan we er zelf naar toe en daar verheug ik me weer op. Maar het is ook weer een hele onderneming voordat we bij hun zijn . Maar nu redden we het nog en gaan we er een dag of tien heen en zullen we ook weer veel wandelen . Maar rustig aan en kijken hoe ver ik nog kom.Maar eerst gaan we nog naar Spanje, misschien komen we jullie wel onderweg Verder geen nieuws. Bedankt voor de leuke berichtjes zo blijven we op de hoogte hoe jullie het maken. groetjes Ria en natuurlijk jan
  6. Marion Wassercordt-Laudy:
    Hallo luitjes,
    vandaag ook alle commentaren eens gelezen. Leuk dat er zo veel mensen jullie volgelingen zijn. Maar inderdaad, dat mag ook wel. 1. gezien jullie prestatie en 2. omdat de verslagen zo leuk zijn. Hier staan echte Venloose asperges op het menu, zonder Chablis maar met een mooie Grauburgunder. Ook lekker. Aardbeien en slagroom toe!. Maar gezien het weer dat er vanmiddag wordt verwacht, slaan wij het wandelen over.
    Morgenavond bij ZijActief een paragnoste te gast. Overmorgen zal ik daarvan verslag doen.
    Intussen een goed wandeling en voor vanavond wens ik jullie ook weer bon apetit!.
  7. Marida en Jan Welzen:
    Hallo Tilly en Wim,
    Na de Engelandreis genieten we weer van jullie verhalen en het wordt steeds leuker, maar het blijft een hele onderneming , vooral omdat jullie niet altijd weten wat jullie te wachten staat. Donderdag ben ik (marida) nog in Venlo geweest. Venlo bestaat nog, want door al jullie wandelingen zouden jullie jullie stad kunnen vergeten. Tot gauw.
  8. Sraar en Cora:
    30 april 2016
    Ha Wim en Tilly,
    als ik dit op 30 april lees zie ik jullie verslag van 16 april: toen was ik dus jarig(69!) en had ik de familie in huis. Heb toen geen moment aan jullie gedacht !! Maar jullie gaan onverstoorbaar verder en ik lees jullie reisverhalen verder.. groetjes Sraar en Cora