Dag 24 van Savière naar Troyes.

20 april 2016 - Troyes, Frankrijk

Goedemorgen allemaal,

We hebben weer prima geslapen, nadat we gisteren weer goed gegeten hebben.
Tomatensalade, pasta met kip en champignonsaus, kaas, fruit, brood en wijn. Niks mis mee. Als we wakker worden en kijken tegen een losse kleerhanger en een gestoomde pantalon, die aan de kastdeuren hangt, tja dan.............
Wat hier me hier ook op meerdere plaatsen opgevallen is, is dat men deuren heeft met (nep)panelen. Deze panelen beplakt men dan met het behang, waar de kamer ook mee bekleed is. En in onze kamer is zelfs het plafond er mee behangen!
Na het ontbijt wil Wim zo snel mogelijk weg.Hij krijgt hier negatieve energie van en blijft daar de hele morgen last van hebben.
Nadat we onze broodvoorraad hebben aangevuld, gaan we weer richting kanaal. Het eerste uur komen we niemand tegen. De wind waait door de bomen, af en toe valt er een takje, de vogels zingen hun lied. Het tweede uur komen we een paar joggers tegen, enkele wandelaars en fietsers.
We zien enkele keren de Seine, die hier flink kronkelt en snel stroomt.
De bermen worden ook steeds mooier. Hondsdraf, wilde geraniums, speenkruid  en boterbloemen zijn er intussen ook bij gekomen.
Na een uurtje of twee komen we weer op gewone weg door de dorpen. Je ziet af en toe nieuwe vrijstaande huizen met een rijtje tulpen er voor. Die zouden zo in Nederland kunnen staan.
Om half een zijn we bij de kathedraal, waar we nog net op tijd zijn om de stempel te krijgen. Ze gaan sluiten tot twee uur. Maar dat stond in het boekje.
Als we bij le mairie aankomen, zien we Norbert ook weer staan. Hij sliep in een dorp drie kilometer verder dan wij, en was om half twaalf  al hier. Via het vorige adres heeft hij een studio gekregen een kilometer hier vandaan. Zijn vorige adres was prima, een B&B in Payns, la Grange de Payns.
Het is dan weer etenstijd en aangezien we vanavond voor acht euro te eten  krijgen, eten we nu alvast iets fatsoenlijks. Wim neemt de beroemde worst van hier, de Andouilette,maar die valt  behoorlijk tegen. Er zit een bepaalde specerij in, die erg overheerst.
De stad is, zoals men ons al van te voren gezegd geeft, heel verrassend. De huizen lijken op vakwerkhuizen uit de Elzas. De meeste huizen hebben een leemkleur, maar sommige zijn ook rose of geel. Sommige zijn zo scheef, dat er pas-spieën met het huis van de buren gezet moeten worden. Ook de dakconstructies zijn de moeite waard om te bestuderen. Daar is goed over nagedacht. Het zijn heel gezellige straatjes  en pleinen. Eén straatje is zo breed, dat je met beide handen links en rechts de muur kunt raken van de aanliggende huizen. De dakgoten zaten op verschillende hoogtes anders liepen ze in elkaar over.
En niet te vergeten de kerken. In de Urbanusbasiliek hebben we een extra dikke  kaars aangestoken voor de medebewoners van onze flat. En deze kerk heeft, net zoals vele kerken en kathedralen die we al zijn tegengekomen, prachtige glas-in-loodramen. En als de zon er op staat zoals vandaag, is dat adembenemend mooi. Verder is het nog leuk om te vermelden, dat het stadscentrum omwille van zijn vorm, ook wel de "champagnekurk" wordt genoemd.
De stad wordt opgefleurd met bloembakken, gevuld met keizerskronen, een bloembol die een krans heeft van oranje hangende klokjes, voor degenen, die niet bekend zijn met deze bloem.
Nadat we nog met Norbert, die we weer zijn tegengekomen, een kop koffie hebben gedronken, gaan we ons slaapadres opzoeken. Deze keer is het een soort jeugdherberg/kazerne. Ziet er niet gezellig uit, maar wel schoon.
We hebben allebei een eigen kamer, want tweepersoonskamers zijn hier niet. We mogen zo hard snurken als we willen. En als er mensen zijn die denken dat we ruzie hebben, dan hebben ze ongelijk. Trouwens we hebben ook nog geen 100 meter uit elkaar gelopen. Saai hè? Hint van de TV.
Op de gang zijn douches en toiletten.
Vandaag hebben we  ongeveer 25 km gelopen + 553 = 578 kilometer.

Groetjes, Wim en Tilly

1. Huub en Corrie:
    20 april 2016
    Troyes kennen we van verschillende bezoeken, de laatste keer in 2014. Wij vonden het ook een van de mooiste stadjes in Frankrijk, heel herkenbaar, die beschrijving van de vakwerkhuizen en supersmalle straatjes. In 2000 kwamen we voor het eerst in Troyes en ontdekten toen het Macarthur Glenn outlet center, net buiten de stad. Dus als jullie nog goedkope merkkleding willen scoren en er nog plek is in de wheelie: gewoon een paar kilometer omlopen via Pont-Sainte-Marie. Dat ligt aan de noordkant van Troyes, dus je bent er misschien al langs gekomen. Ik vermoed dan ook dat jullie liever een keer naar Roermond zullen gaan.
    Succes en tot de volgende keer!
  2. Tom Posno:
    20 april 2016
    Vannacht geldt kennelijk voor jullie: "eenzaam, maar niet alleen", met allebei een eigen slaapkamertje!
    Ik geloof dat het weer bij jullie best goed is; ik hoor geen verhalen meer van regen en modder voor de wheelie!
    Hopelijk blijft het zo voor jullie!
    Slaap toch lekker en morgen weer een mooie dag!
    Groetjes uit Velp,

Tom.
  3. Ricky en Jacques Faassen:
    Ha Tilly en Wim,
    Wij blijven jullie prachtige verhalen volgen. Knap om elke dag weer een nieuw verhaal van jullie belevenissen op te schrijven. Is dit telkens een co-productie? Of zijn deze taken verdeeld? En zo ja, wie is de schrijver? Ik denk Tilly.
    Hou vol, jullie zijn er bijna....
    Gr. Ricky en Jacques
  4. Emile Verstraelen:
    Hallo Wim en Tilly,

Met deze verslagen laten jullie ons in gedachte een beetje met jullie meelopen door het lentelandschap van Frankrijk. En nu mij het lopen voorlopig maar in beperkte mate lukt, kom ik zo toch een heel eindje in de goede sfeer! Leuk om jullie ervaringen met ons te delen.

groetjes, Annie en Emile

PS het gaat elke dag een klein stapje vooruit.......
  5. Annemie en Jan Romeijn:
    Hoi Tilly en Wim
    Wat een geweldige verhalen. We genieten er steeds van. Ook van de mooie foto's .
    Stoer wat jullie doen. Nog heel veel wandelplezier.
    Groeten Annemie en Jan
  6. Els hegger:
    20 april 2016
    Mooie verhalen.Ik lees ze altijd voor aan Wim,want hij is geen computer man.
    Veel wandelplezier.
    Groetjes Els en Wim
  7. Leonardo:
    21 april 2016
    nog steeds lees ik iedere dag met veel plezier jullie reisverslagen. 24 dagen en al 578 km gelopen. Gaan jullie niet te snel. de doelstelling was toch onthaasten.
    mvg
    Leonardo