Dag 25 van Troyes naar Forêt-Chenu

21 april 2016 - Sommeval, Frankrijk

Hallo allemaal,

Het is ons nu duidelijk waar we terecht zijn gekomen.
Gisteravond om een uur of zeven gingen we naar het restaurant, waar alles dicht was.  We snapten er niets van. Er was ons niets verteld over eventuele openingstijden.
Er kwamen enkele jongens aangelopen in sporttenue. Zij namen een andere deur. Wij daar ook naar toe. Dat leek inderdaad op een kantine. We mochten een dienblad nemen, "eetgereedschap" een bakje yoghurt, een soort Berliner bol met chocolade vulling, sla, tomaat en ei naar behoefte. De kok schepte naar behoefte rijst met een schouderkarbonade of rijst met pizza op. We kozen allebei iets anders, voor het geval het niet zou smaken. Maar dat viel wel mee .Binnen de kortst mogelijke tijd zat de kantine vol met in totaal wel honderd jongens, die hier een interne sportopleiding volgden. Allemaal in Kappa-sportkleding. Daarvan was maar ongeveer 25% blank. Na enig zoekwerk bleken ze lid te zijn van de plaatselijke profclub: Estac Troyes. Wie kent ze niet?
Ik had alleen pech. Norbert kwam van de week binnen in het bejaardenhuis vol demente bejaarden  en kreeg handjes en aandacht, waarvan hij verlegen werd. Ik kom hier binnen als enige vrouw in  een groep jonge mannen, en ze kijken me nog niet eens aan! Ben ik dus toch oud, lelijk, onaantrekkelijk?????. Waarschijnlijk zijn ze alleen met hun sport bezig!
De WC is ook over nagedacht. De deur gaat naar binnen open. Om op het toilet te kunnen komen, moet je je smal maken om naast de pot te gaan staan. Dan kun je de deur pas sluiten. Handig toch als je heel hoge nood hebt?
Om kwart voor negen vertrekken we weer vol goede moed. Eerst door de troosteloze buitenwijken van Troye met DDR-flats. (Overigens een zeer mooie stad om  nog  eens een keer te bezoeken, evenals Reims)
Daarna door de villawijken. Maar daar waren ook genoeg huizen, waar heel hoge hagen omheen stonden. De tuinmannen waren er flink aan het werk. Volgens ons was het internationale grasmaaidag.
Dat gemaaide gras ruikt ook zo lekker!
Na enkele kleine dorpjes waren we  om een  uur of elf aan koffie toe. Men  verwees ons naar de tabac-zaak. Die was helaas gesloten vandaag. Zo'n tabac-zaak is ook een beleving. Ze verkopen er niet alleen tabak, maar je kunt er ook meestal ook snoep en loten  kopen. Van de  week kwamen we in zo' n zaak, en daar hadden  ze zelfs een aparte vitrine onder de toonbank ingericht voor  de hond des huizes. Maar meestal kun je er koffie krijgen en de oude mannen van de dorpjes komen er bij elkaar om de nieuwtjes uit te wisselen.
Maar alles bij elkaar geen koffie in de loop van de dag.
En het was  wel erg warm, ongeveer  25 graden.
Daarna lopen we weer door de oneindige gele velden. Door de zon doet het soms pijn aan de ogen. De roofvogels amuseren zich prima met zijn drieën.
Na Somvalle gaan we richting Foret-Chenu. Dat gaat gedeeltelijk door de bossen en is erg zwaar voor Wim, omdat het omhoog gaat.
In de loop van de dag passeren we enkele kleine beekjes met kraakhelder water.
Na wat zoeken, de huisnummers zijn hier niet zo logisch, komen we terecht bij een soort kabouterhuisje achter in de  tuin.
De eerste sering zien we hier bloeien.
Er is een keukentje waar Norbert zijn bed mag opzetten, een badkamer, en wij hebben een eigen tweepersoonskamer.
We vragen voor koffie en die komt ze brengen, net genoeg voor alle drie een kopje, maar bijna doorzichtig. Niet het kopje, maar de koffie. Wim moest aan zijn moeder denken.
Norbert komt tegen een uur of vier.  Gezellig weer, zo samen!
Als we lekker buiten zitten te lezen, komt de heer des huizes aardappelen poten, netjes recht langs een pootlijntje, zoals dat hoort.

Vandaag hebben we 24 km afgelegd, totaal 602 km.
T

1. Nel en Piet:
    21 april 2016
    Het eerste kwart zit er op, snel gegaan hoor als je thuis zit. We vinden het erg knap zo zonder blaren. Goede moed voor de volgende weken!
    Als we het zo lezen is god toch niet in de bossen in Frankrijk , maar wel nat zand! Jullie conditie zal wel met de dag beter worden, prachtig hoor!
  2. Marjan:
    21 april 2016
    Dappere wandelaars. Het verslag van vandaag wordt weer met een dikke glimlach en "film" gelezen. Lieve groet, Marjan en Braus.
  3. Marion Wassercordt-Laudy:
    Hoi luitjes,
    jullie verslag van vandaag heb ik gedeeltelijk aan Ton voorgelezen zo leuk vond ik het. Gisteren was ik bij mijn dochter en lukte het niet om het verslag te vinden. Dus twee leuke verslagen te goed. Petje af hoor voor weer die km's erbij. Maar als je niet overdrijft, en ik ga er van uit dat je op bedevaart niets 'te' doet, genieten jullie zelf ook.
    Ben intussen lid van de gymclub in D'n Dorpel. Ans Vaes volgt jullie ook en nog een mevrouw. We hebben jullie uitgebreid besproken. Ans is vandaag met haar hele familie naar Dresden vertrokken voor een vakantie van een week. Met haar man in de rolstoel. Vind ik ook stoer. Slaap lekker en een fijne dag morgen. Marion
  4. Mariëtte Andriessen:
    21 april 2016
    We hebben erg veel plezier in je humoristische en treffende verslagen, Tilly! En een bloeiende sering is een teken dat jullie ver naar het zuiden opschieten. Hier is het nog niet zover. Geniet van alles, ook van dat heerlijke slappe bakkie koffie...
  5. Gerry Dinnessen:
    21 april 2016
    Wat een leuke verslagen. Geweldig. Zelf krijg ik ook zin, maar of dat met een rollator lukt?
    Veel plezier en mooie momenten nog.
  6. Corrie:
    22 april 2016
    Wat een belevenis: met honderd jongens aan de tafel. Edoch: je bent het aankijken echt nog wel waard, hoor!!!!
    Elke dag geniet ik van jullie verhaal. Kijk weer uit naar het volgende!!!!
  7. Tooske Welling-de Brouwer:
    22 april 2016
    hoi jonge lui. Ja ik zie het zo voor me ,,zo een heel bataljon jonge jongens , heel hongerig , die zien de pelgrims zo wie zo niet , van de honger , als ze wel iets mee krijgen kunnen hun enkel lachen .

Even onbeleefd , dan zijn de pelgrims , zo van die ,,,ouwe,,,, hahahhaaa , lach er maar mee dan blijf je je zelf wel JONG voelen,,en genieten doen jullie wel .
    wat denk je als jullie over een tijd weer thuis zijn ,,dan gaan al jullie belevenissen weer door je hoofd en VERHALEN ,,ook deze jongens en dan zit je te gieren .
    Laat ons voorlopig zalig mee lachen en genieten met je spontane verhalen ,,toi toitot de volgende Tooske
  8. J.Schouten:
    26 april 2016
    het is wel heel bijzonder dat jullie nooit weten weer je gaat slapen en wat je te eten krijgt . Heel spannend . Wat zien jullie mooie dingen onderweg. Jullie hebben vast beter weer dan hier in Asten. Niet valt wat sneeuw. Fijne dag . Groetjes Jopie.