Dag 5 van Hoofddorp naar Amstelhoek

4 augustus 2022 - Uithoorn, Nederland

Dag 5 van Hoofddorp (75km)naar Amstelhoek (94km)

Deze afstand staat in het boekje. Meestal komt er dan elke dag nog een paar kilometer bij naar het logeeradres .

Wat het weer betreft : de afgelopen dagen zaten we ‘s morgens op 23 graden en in de loop van de middag liep dat op naar ca 28 graden. Doordat er constant een windje is, is het goed wandelweer.

Het schrijven doe ik tussen door, bij de koffie of zo. Niet alles tegelijk ‘s avonds. Dat kan ik niet allemaal onthouden!

Wat de foto betreft waar Wim bij het plaatsnaambord je betreft, we maken bij elk plaatsnaambord je een foto voor het fotoboek straks. En dan probeert Wim iedere keer een andere houding aan te nemen.

Vandaag weer lekker gegeten bij deze mevrouw. Risotto met kippen dijen en tomaten sla. Watermeloensap als toetje. Overigens is er van de organisatie van “Vrienden op de fiets “ geadviseerd om tien euro te tellen voor een warme maaltijd. Eergisteren was er 17,50 afgesproken met de mensen in Westknollendam voor het 5-gangen menu.

We waren net klaar met eten, toen er geklopt werd. Haar dochter kwam “ een bakkie doen” met haar drie kinderen van 14,12 en 8. Dan is het huis vol.

We zijn toen in de tuin gaan zitten lezen.

Ik heb ook haar trap zitten bekijken. Heel apart, ook mooi. Een beetje gebroken wit met allemaal stukjes tekst er op. Heb haar gevraagd hoe ze dat gedaan had. Nou, de lijm en oude verflagen kreeg ze er niet van af. Toen heeft ze een oud boek gepakt en dat in kleine stukjes gescheurd. Die werden op de trap geplakt. Daarna gelakt en met dikke viltstift leuke tekst er op gezet! Zeer creatief.

Ze heeft les gegeven op VSO zmok. Dus voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen. Dat is  geen kattepis als je die verhalen hoort. Ook houdt ze wel van schoenen. In haar “kleedkamer “, waar de deur open stond, telde ik in de gauwigheid 60 paar!

Maar het blijft dus elke dag weer vol verrassingen, waar je terecht komt. Een heel simpel iets: hoe werkt de douche? Aan welke knoppen moet je draaien ( als er geen thermostaat kraan op zit) ik wil gewoon douchen, heb geen regendouche nodig enz. Houdt het wel spannend .

Op dit moment lunchpauze bij de bakker. Smaakt bij een bakker meestal wel. We hebben een ontbijtje genomen. Kon nog net om twaalf uur.

De hele morgen hebben we ons verbaasd over de vliegtuigen in de lucht. Het geluid viel gelukkig wel mee, maar je kon zien dat er twee startbanen in gebruik waren. Bijna elk moment twee vliegtuigen tegelijk in de lucht, één boven je hoofd en één wat verder weg. Geen minuut stilte. Voor ons blijft het boeiend. Op een gegeven ogenblik, ik loop achter Wim op het fietspad, kijken we allebei naar links in de lucht als zo’n vliegtuig laag over komt. Dan blijft Wim plotseling stilstaan. Je  kunt wel raden wat er gebeurde. Ik lag boven op de kar!!! Als ik morgen blauwe plek heb aan mijn scheenbeen, weet ik waarvan!

Maar ik kan me kan voorstellen, dat de mensen er hier niet blij mee zijn. Het zal ook wel een kwestie van wennen zijn.

Van ons logeeradres was het niet zo ver, eer we weer op de Genieweg waren, waar de route verder ging.

De Genieweg schijnt 11 kilometer lang te zijn. We hebben er gisteren ook al heel lang op gelopen. Het is eigenlijk een dijk die is aangelegd om de polder maar half onderwater te laten lopen als de de polder onder water gezet werd als de vijand kwam.

De A4 oversteken (2x 5baans) was ook zo’n ding. De op-en afrit voor de voetgangers en fietsers was wel  500 meter.

Gelukkig kwamen we volgens de kaart daarna redelijk snel koffie tegen, maar helaas, we gaan pas om  twaalf uur open, zeiden de uitbaters die zelf aan de koffie zaten.

Toen in Aalsmeer bij de bakker geluncht. Altijd goed bij de warme bakker. Waren we helemaal aan toe. Daarom wat langere pauze genomen.

Langs het water lopen is met deze tocht vrij normaal. Op dit moment  zijn er alleen wat bootjes met toeristen en eendjes op het water. Ook de kinderen amuseren zich bij de bruggen om er van af te springen enz. Bootjes kijken is dan erg leuk!

In Aalsmeer hadden ze een mooi recreatiegebied gemaakt met douches, visgelegenheid, bbq mogelijkheid enz. Er was bijna niemand te zien. Ook op het strandje wat verder op waren er maar een paar mensen. Of ze dit nog niet weten of zo?

Wat verder richting de Kwakel, wordt straks de weg afgezet, om dat er de Kwakel-run was. Dan wordt de weg afgesloten voor alle verkeer. Wim had misschien best nog wel mee willen rennen, maar hij had de renschoenen niet bij zich.

Toen we bij een speeltuin aan kwamen waar een bank in de schaduw stond, waren we het er allebei over eens om hier pauze te houden. Ook al kregen we geen koffie.

Tegen vieren kwamen we aan bij ons logeeradres in Amstelhoek. Dat blijkt al provincie Utrecht te zijn.

Dat hadden we afgesproken en dan konden we een wasje draaien. Normaal verwachten de mensen ons na vijf uur.

Als we de was om een uur of zes buiten hebben opgehangen, kunnen we gaan eten.

Dit waren onze belevenissen voor vandaag.

We hebben een kilometer of 20 gelopen, minder dan gisteren, maar wel vermoeiender door dat we weinig schaduw hadden.

Maar afzien hoort er ook bij.

Groetjes, Wim en Tilly

1. Loes & Jos Huijs:
    4 augustus 2022
    Kunnen jullie ‘s morgens bij het logeeradres geen klein thermosflesje koffie mee krijgen? Goed drinken met dit weer !
  2. Wil:
    4 augustus 2022
    Ben blij te horen dat t goed wandelweer voor jullie is. Heb vandaag veel aan jullie moeten denken, hier was het akelig benauwd. Fijn dat jullie profijt van een windje hebben.
    Blauwe plekken al zichtbaar?
    Voor morgen weer een fijne wandeldag.
  3. Ria Brummans:
    4 augustus 2022
    Grappige foto van die trap. Ga dat ook doen ha,ha. Ben blij dat het bij jullie niet zo benauwd is als hier. Goed blijven drinken hè? Veel wandelplezier morgen
  4. Tom Posno:
    Hoi Til en Wim,
    Het is bij jullie aanmerkelijk koeler dan in Limburg en Gelderland!
    Lijkt me redelijk goed wandelweer bij jullie. Hier was het vandaag plakkerig warm.
    Grappig, de vele soorten mensen die jullie in korte tijd ontmoeten. Iedere dag weer nieuwe ervaringen!!
    En volgens mij nog geen echte “tegenvallers” wat betreft jullie overnachtingsadressen!
    Rustige avond en ik hoor morgen weer van jullie.
    Groetjes uit Velp, Tom.
  5. Trees Kox- Titulaer:
    4 augustus 2022
    Ik lees elke avond jullie verhalen, heel spannend.Wij hebben ook zo iets meegemaakt.
  6. Els hegger:
    5 augustus 2022
    jullie zullen toch zeker water hebben bij jullie voor onderweg? Met dit weer heb ik de hele dag dorst. leuk om jullie verhalen te lezen. fijne wandeldag weer vandaag. Hier is het lekker afgekoeld. groetjes Els en Wim
  7. Marjan:
    5 augustus 2022
    Iedere dag lees ik de leuke verslagen. Telkens weer ver(r)assende belevenissen. Met lopen moet je ook vóór je kijken Tilly en niet in de lucht. Gelukkig geen bloedvlek. Met overnachtingsadressen is het altijd maar afwachten waar je terechtkomt. Je kunt er wel vanuit gaan dat de gastvrouw of -heer het niet voor het geld doet maar om de dagelijkse sleur wat te onderbreken. Een warme groet van ons 2.
  8. Mariet Keijsers:
    Halleuschen,
    Ik zie dat jullie een fantastische tocht aan het maken zijn. Veel zon, gezellige mensen en verrassende maaltijden. Ik hoop dat de minpuntjes niet te zwaar wegen, al is het verkrijgen van koffie wel een terugkerend probleem.
    Bye, bye, bye
  9. Thérèse:
    5 augustus 2022
    Wat een geweldige tocht. Ik doe het jullie niet na. Mooi beschreven!
    Complimenten! Nog een fijne voortzetting van jullie wandeltocht!
    groetjes uit Venlo.