Dag 10 van Namur naar abdij Leffe

6 april 2016 - Dinant, België

Hallo allemaal ,
Wat het weer gisteren betreft, 'S morgens droog, rond de middag een buitje of twee daarna zon. We zijn daar tevreden mee. De jeugdherberg  is een prima overnachtingsplaats, maar sfeerloos. Vanmorgen toen ik wakker werd, keek ik tegen een kale boom op. Op eens kwam er een grote vogel ( duif, kraai ??) even later nog een. De een ging, kwam terug, de ander verplaatste zich, zo bleven ze een beetje om elkaar heen draaien. Zou er er iets een relatie uit groeien? Het is tenslotte voorjaar! Een leuke manier om wakker te worden.
Bij het ontbijt ontmoeten we nog twee heren die op weg  zijn naar Santiago. Eén kwam uit Leuven en de ander uit Maaseik. Ze hebben elk een flinke rugzak. Wat zijn wij luxe pelgrims met onze wheelie!
Vanavond slapen zij ook in de abdij van Leffe.
Een van hen  heeft intussen nog gezelschap gekregen van een dame en twee heren, die we onderweg  regelmatig tegenkomen.
Onderweg gebeurt er niet veel. Mooi uitzicht op de Meuse, af en toe een kasteeltje, een beetje Beieren. Bij Profondeville  nemen we een kop koffie. Er is een markt voor de deur, meest groente, eieren, kleding, en schoenen, maar ook een  meubelmaker, die  je een tafel kan verkopen van wel drie meter! Die past net niet in de wheelie.
In de kerk steken we meteen een kaarsje op, want we zullen vandaag niet veel mogelijkheden tegenkomen.
Rond de middag besluiten we om een lunchpauze te nemen. De eerste  bank die we tegenkomen, besluiten we. Maar  helaas, na drie kwartier nog steeds geen bank. Dan zien we een aanlegsteiger, die er wel redelijk  uitziet. Daar gooien we ons van de benen af en het blijkt een heerlijk plekje te zijn in de zon. De boterhammen smaken prima! Daarna om de paar honderd meter een bank.
We zijn wat vroeg om al naar de abdij te gaan, dus besluiten we nog maar een kop koffie ergens te nemen. Het zag er uit alsof je in de vorige eeuw terecht was gekomen, maar de rekening was duidelijk van 2016!
Bij de abdij aangekomen worden we te woord gestaan door een niet al te vriendelijke mevrouw.
Ze wijst ons de kamer, om zeven uur avondeten in die zaal, morgenvroeg om acht uur ontbijt in dezelfde ruimte.
De toiletten/ wasruimte zijn  beneden naast de deur.
Douchen is niet mogelijk.
Intussen zijn de zeven bedden bezet. De heren uit Maaseik en Leuven, een uit Antwerpen, een uit Raamsdonkveer en een Duitse dame.
We zullen zien hoe het slapen wordt vannacht! Uit voorzorg hebben we oordopjes meegenomen.
Wat de foto's betreft lukt het niet altijd om ze van het fototoestel over te zetten op de iPad. Daarvoor heb je een goed functionerende WiFi- verbinding nodig. Als het lukt komen er weer een paar.
Nu zitten Leffe in een Leffe-café een Leffe te drinken in afwachting van de Tv-uitzending. We zijn benieuwd

B
Vandaag hebben we 28 km gelopen, in totaal nu 234 km.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ria hendriks:
    6 april 2016
    Was een mooie uitzending, maar voorlopig hebben jullie al wat flinke kilometers gelopen , knap hoor en nog veel succes ,alleen nu nog wat beter weer.groetjes Ria en Jan.
  2. Rita en Guido Peusens:
    6 april 2016
    Wat leuk om jullie op T.V. te zien! Zo worden jullie nog bekende Nederlanders . We lezen iedere dag trouw jullie reisverhalen en genieten ervan. Jullie doen het geweldig en als we zien hoe jullie af en toe door de modder sjouwen zetten we ons petje voor jullie af. Dat glas Leffe hebben jullie dubbel en dwars verdiend! Groetjes en hopelijk slapen jullie lekker vannacht.
  3. J.Schouten:
    6 april 2016
    Hallo Tilly en Wim. Wat is het leuk om jullie te volgen.net de uitzending gezien bij Geloof, hoop en liefde. Samen met mijn schoondochter. Leuk om te zien. Verder een goede wandeling met niet te veel modder. Lieve groetjes van Jopie.
  4. Diny:
    6 april 2016
    Mooie uitzending Tilly en Wim.
    Voor straks ... truste...

Knuffel..diny
  5. Mariëtte Andriessen:
    6 april 2016
    Het is een mooie tv-uitzending geworden, met jullie verhaal in twee delen. Jullie nuchterheid en droge humor kwamen goed tot hun recht. En mooi dat de ziekte van Wim ook een plaatsje krijgt. Jullie gaan vast nog meer pelgrims ontmoeten en vaker dezelfde mensen tegenkomen. Ik hoop dat jullie volop genieten van dit avontuur! Dat hebben jullie dik verdiend na al het werken en ploeteren.
  6. Ricky en Jacques Faassen:
    Ha Tilly en Wim,
    Prima uitzending. Leuk om te zien.
    De wheelie wordt straks natuurlijk een collectorsitem.
    Het ga jullie voor de wind.
    Gr. Ricky en Jacques
  7. Toos Crommentuijn:
    6 april 2016
    We zijn vergeten te kijken en kijken morgen op uitzending gemist
    Tot nu toe gaat t goed met jullie,ik vindt t iedere avond weer leuk om jullie te volgen
  8. Helma & Jaap:
    Hoi Wim en Tilly,
    Was leuk om jullie op de tv te zien...
    Veel succes maar weer voor de volgende dagen. Knap wat jullie presteren!! Lieve groet,
  9. Vera van Bergen:
    6 april 2016
    Mooi om jullie zo op tv te zien, jullie kwamen heel positief over. Elke dag leuk leesvoer. Succes !
  10. Els hegger:
    6 april 2016
    Was leuk om jullie op TV te zien.
    Hoop,dat jullie wat kunnen slapen vannacht.
    Groetjes
  11. Ans Vaes:
    6 april 2016
    Wij zijn natuurlijk een van de vele die jullie uitzending hebben gezien, was erg leuk , succes en nog veel wandel plezier,
  12. Nellie en Harry:
    6 april 2016
    Lieve zus en schoonbroer,mooi om jullie voorbereidingen te zien. Het Roermond stuk was wel ontroerend maar ook Wim zijn nuchterheid kreeg een plekje. Ik ben jaloers op jullie dat je dit bent begonnen. Wij hebben altijd gedacht dat we daar geen tijd voor hadden. Maar we hebben wel andere prachtige dingen gedaan. Dat zijn de keuzes die je in het leven maakt. Maar van dat onthaasten? Daar komen wij denk ik nooit aan toe. Jammer? Ik weet het niet........
  13. Lei & Sonja:
    6 april 2016
    Leuk um óg weer ens te zeen in bewaegende beelde op de nasionale tillevisie. Tóffe oétzending, good verhaol, met andere wäörd: top! Ware trouwes wies vanaovend in de verónderstelling det geej MAAR 2500 kilomaeter mót laupe maar det zien d'r dus ein paar mier....... Eppelke, eike? Eppelke eike!
  14. Rikie kusters vissers:
    6 april 2016
    Hallo allebei, heb gekeken naar de uitzending was leuk.Het is nu bijna 12 uur maar jullie zullen al in dromenland zijn Ik ook bijna. groeten Rikie.
  15. Mariet Keijsers:
    7 april 2016
    Complimenten voor de natuurlijke manier waarop jullie aan de tv'verslaggever uitleg gaven over jullie (toen nog) aanstaande reis. Je zou er zo aan beginnen! Mensen die nog twijfelen of ze zelf een pelgrimage willen wagen, hebben jullie misschien wel over de streep hebben getrokken. Ik vond het heel leuk hoe vrolijk jij bleef Tilly, ondanks je door regen bespetterde bril. En van jouw ietwat schuinstaande hoedje werd ikzelf vrolijk Wim.
  16. Anneke Wetters:
    7 april 2016
    Fijn dat alles zo goed gaat!
    Mooie foto's, ook die van de modderschoenen
    was heel apart. Anneke
  17. Marion Wassercordt-Laudy:
    7 april 2016
    Leuke commentaren op de uitzending. Die was top.
    Ga er verder van uit dat het bij die ene Leffe gebleven is gisteren want anders heb je
    vandaag zware benen. Wandel ze!
    Marion
  18. Jet en Teun:
    Hallo Pelgrims,
    een fijne uitzending met goed verhaal'
    Ben zuinig op het benenwerk en loop ze zo door

groetjes, Jet en Teun
  19. Anita:
    8 april 2016
    Net nog gekeken naar programma gemist, wat een mooie uitzending, met veel diepgang
    Ik wens jullie nog heel veel wandelplezier en mooie speciale ontmoetingen.
    Leuk om jullie te volgen.
    Heel veel groetjes. Anita en Loek.