Dag 11, van Dinant naar Givet in Frankrijk

7 april 2016 - Givet, Frankrijk

Goedemorgen allemaal ,

Dit was echt een belevenis.
Om zeven uur worden we verwacht voor het avondeten.
We zijn dan met zijn twaalven, er zijn dan studenten en een verpleegster bijgekomen, die hier een vast onderkomen hebben.
We kregen soep van onbekende smaak en de rest is koud, tomaten, witlofsalade, en de rest aanvullen met brood en beleg en een bekertje  yoghurt. Maar we krijgen de maag goed gevuld.
Er wordt nog wat nagepraat in  allerlei talen, de helft versta ik niet, en dan gaan we naar onze slaapzaal. Er is ook nog een pater komen opdagen, die wel gezellig meepraat en als we naar onze slaapzaal gaan, regelt hij onopvallend dat we allemaal iets meenemen, zodat de tafel leeg is, als iedereen het vertrek verlaten heeft. Slim  bekeken, anders had hij heel vaak moesten lopen en dat was best een stukje nog door de gang.
We praten nog wat met onze Duitse Andrea. Ze gaat vandaag maar zestien kilometer  lopen, dus na vandaag zien we haar waarschijnlijk niet meer. Ze volgt ons wel op haar tablet. Gisteravond heeft  ze ons de uitzending van de EO nog laten zien.  We waren extra naar een  café  gegaan om de uitzending te kunnen zien, maar toen bleek, dat de uitzending niet rechtstreeks bekeken kon worden. Om zeven uur  moesten we eten en  hier is geen WIFI!
Om negen uur duikt ieder in zijn slaapzak, en hoor je een tijdje niets meer. Dan begint het gesnurk en gekreun en andere  geluiden. Waar zullen zij van dromen?
Gelukkig val ik weer in slaap, maar om  half zeven begint de eerste met opstaan. (Ik was niet de eerste!) Om  beurten beginnen de heren aan de overkant zich aan te kleden, dus kunnen wij ook niet anders. Om half acht zitten we met zijn allen te wachten tot het acht uur wordt, tijd voor  het ontbijt.
Bij het ontbijt komt onze animeer-pater om nog een praatje te maken en om de stempels te laten zetten. Intussen kunnen we onze vrijwillige bijdrage in een schaal leggen.
Ik was eigenlijk verbaasd, dat er niet gesproken werd over bidden of over een kerkdienst.
Om half negen vertrekken we. Weer langs de Meuse. Langs de route prachtige panden, af en toe  een beetje Efteling-idee, soms met heel veel achterstand.
Aan de overkant van de Maas kun je in de rotsen heel goed de steenlagen zien. Indrukwekkend!
We vervolgen ons pad langs de Meuse, maar het wordt een bospad. Dus, na de regenbui van vannacht,  weer flinke modder. Enkele keren  moesten we moeite doen om de wheelie uit de Meuse te houden, zo kort ging het pad langs het water!
In het  boekje stond beschreven dat er een stukje van het pad erg smal was langs een rots. Advies: rugzak afdoen! Het pad was drie stoeptegels breed! Maar het lukte.
Het volgende probleem: een plek waar bomen omgevallen waren, was het hele pad geblokkeerd. Gelukkig kwamen er drie heren van de overnachting net aanlopen. De heer uit Raamsdonkveer  pakte even de achterkant op, et voila, weer gered!
De bocht in een  klaphek was toch te scherp. Dus, dan maar er over heen tillen.
Maar de zon schijnt en alle problemen kunnen overwonnen worden. We genieten van massa's  bloeiende   mistletoe ( nog nooit van zo dichtbij gezien), de kastanjeknoppen die hier en daar al veranderen in mooi bladeren.
In Hastière stoppen we bij een boulangerie, waar ze naast koffie ook veel  andere lekkere dingen hebben. Daar zit Norbert uit Maaseik, die vanavond  hetzelfde onderkomen heeft als wij.  Bij de toiletten is er ook een douche, maar daar hebben we nu niets aan. Ben benieuwd of we vanavond wel kunnen douchen.
In de Meuse valt het op, dat er bijna geen boten zijn. Wel zijn er waterkrachtcentrales waardoor de energie toch nog gebruikt wordt.
Als we 's middags  koffiepauze hebben, weer geen WIFI. Het café heet Palermo. Kort daarna passeren we de Franse grens op weg naar Givet, dat als een speerpunt in België insteekt. Morgen en overmorgen lopen we voor het laatst in België. Dan een maand of twee door Frankrijk, schatten we.
Een uurtje later liggen we lekker in een hotel op bed, fris gedoucht,  te wachten tot het zes uur is, zodat we met Norbert uit Maaseik kunnen gaan eten..

Vandaag 25 km gelopen, dus nu totaal 259 km afgelegd.

1. Corrie:
    7 april 2016
    Welkom in Frankrijk. Ook in dit land zullen jullie weer vele ervaringen opdoen. Jullie maken wel heel wat mee, hoor! Heerlijk om iedere dag van jullie te kunnen genieten!!!!
  2. J.Schouten:
    7 april 2016
    Wat een smal pad naast de rivier.
  3. Elly van hoogstraten:
    8 april 2016
    Tilly en Wim een leuk stukje film woensdagavond.en leuk om jullie verhalen te lezen.
    ik hoop wel dat het weer beter wordt, dat loopt wat gezelligger.
    heel veel loop plezier !!!
    gr. Elly Houkes
  4. Reny zomo groep:
    8 april 2016
    Ik geniet van jullie verhalen al is het af en toe erg afzien is dit toch geweldig ik neem mijn petje voor jullie af.
    Gr Reny
  5. Leonardo:
    8 april 2016
    hallo Wim, met die hoed lijk je op indiana jones, heb je ok de zweep meegenomen?
  6. Annie en Karl hans:
    Hallo Wim en Tilly,
    Leuk dat we jullie op tv konden zien, we genieten elke dag weer van jullie verhalen en als jullie denken dat je alleen loopt heb je het mis, elke dag volgen we virtueel jullie route
    via Google streetview en Google earth. lopen we toch een stukje mee zonder dat we moe worden. Maar leuk om dat wat jullie zo kleurrijk beschrijven ook zo te kunnen bekijken en nog beter te begrijpen wat jullie meemaken en zien onderweg. Geniet verder van jullie unieke reis.
  7. Jan en Marida:
    8 april 2016
    Hallo Wim en Tilly. Wij zijn nu in Engeland en het weer is druilerig en koud. Jullie zijn nu echt bezig en ontmoeten al heel wat compostelalopers.Wel spannend.Jullie horen wel weer van ons.Veel plezier en we bewonderen jullie doorzettingsvermogen . Jan en Marida
  8. Nellie en Harry:
    8 april 2016
    Jonge jonge, jullie maken wat mee.Nu weer gemengd slapen! En dat in het bijzijn van een animeer-pater!
  9. Netty Kosman:
    8 april 2016
    Hoi Wim en Tilly, ik volg jullie reis ook zo voor en na. Leuk om jullie verhalen te lezen. Geniet ze en mooi wandelweer! Groet Netty
  10. Lambert en Marcelle:
    8 april 2016
    Hoi Wim en Til, wat leuk om al jullie verhalen te lezen. Heel veel plezier en hopelijk niet teveel regen.
  11. Ger Lenssen:
    Hallo Wim en Tilly,
    Net alles bijgelezen. Wat schrijven jullie beeldend. Gezellig om te lezen.
    We blijven met jullie "meelopen".
    Veel plezier en buen Camino.
    Ger en Thea Lenssen van Oppe Ruiver
  12. Hoi Tilly en Wim:
    9 april 2016
    Wat leuk om jullie zo te "begeleiden" tijdens jullie avontuur. Veel plezier!!
    Blijf jullie volgen....
    Groetjes Dorien Engels