Dag 13 van Vierves sur Viroin naar Rocroi in Frankrijk

9 april 2016 - Rocroi, Frankrijk

Hallo allemaal,

Nog even vertellen over de douche van van gisteren. Hij was ruim een vierkante meter. Daar in bevond zich het toilet, douche en wasbakje. Maar het functioneerde prima.
Na het ontbijt vertrokken we richting Rocoi, de eerste plaats van de grote route in Frankrijk.
De eerste drie kilometer waren weer door het bos. De modder vloog je bij wijze van spreke tot over de oren. De wheelie vond dit ook  niet fijn. Dus werd er snel besloten  om de grote weg te nemen.
Niet zo leuk natuurlijk i.v.m. het verkeer. Maar de natuur blijf toch mooi. We zagen een heel apart soort koeien in de wei. Ze waren  zwart en hadden een witte  streep over de rug. Nog nooit eerder gezien .
Na 9 kilometer kwamen we  in Couvin, een heel oude dorpje, waar we speciaal doorheen  geleid werden. Erg mooi en oud natuurlijk. Na het dorp konden we kiezen tussen de N5 en de D920. We kozen voor de D920 wat achteraf een zeer goed keus bleek te zijn. Toen we Couvin uitliepen stonden er twee lifters langs de kant. Wim bood ze aan om de wheelie te gaan zitten. Daar konden ze wel mee lachen.
Weinig verkeer en echt genieten van de vogels. Af en toe zag je ook een roofvogel in de lucht.
Helaas herken ik ze niet.
Maar wel 9% helling meer dan een kilometer lang. Boven op de  berg  een groot plateau, waar het flink waaide. En maar kijken of er een bank kwam om te lunchen! Na een uurtje pas kwamen we bij een huis aan, waar buiten een muurtje was, waar we op konden zitten. De boterham smaakte uitstekend. We hoopten dat er misschien iemand koffie zou komen brengen, maar helaas.
We hebben kilometers gelopen langs een gebied, waar ze een autoweg aan het aanleggen waren. Gelukkig was het zaterdag, zodat we daar geen last van hadden.
Naderhand mochten we weer klimmen? We waren blij, dat we dit niet door de modder moesten doen.
Om drie uur passeerden we de grens van Frankrijk. Nu nog Rocoi vinden, tegen vieren was dit gebeurd .Rocoi is een echte vestingstad, met een muur er om heen met acht punten.
Bij l 'office de tourisme hadden we het geluk dat er in het pelgrimshuis nog net twee plaatsen vrij waren, dus voor ons genoeg. Er is  een bed voor ons, een gezamenlijke douche en keuken. Er zijn dan al een echtpaar uit Roozendaal en de twee heren uit Raamsdonkveer en Leuven.
Als we boodschappen  gaan doen voor het ontbijt, komen we Norbert tegen, die zich grandioos verlopen had.
Vanavond eten we allemaal samen bij hotel du commerce, waar Norbert een kamer heeft.
We hebben vandaag  ongeveer 30 kilometer gelopen en vonden het erg zwaar
Totaal hebben we nu  287 en 30 kilometer is 317 kilometer.

Groetjes van Wim en Tilly

Knuffel
    Diny
  2. Lei & Sonja:
    Dag globetrotters!
    Dan begint nu echt het parler Francais voor jullie. Maar ongetwijfeld redden jullie het ook met mains et pieds. Na zo'n zware zaterdagmars is het wellicht morgen tijd voor een rustige zondagwandeling. Tot morgen!
  3. Petra Zaremba:
    Hoi Wim en Tilly,
    Het is weer heerlijk om jullie belevenissen te lezen en elke dag weer wat nieuws. Saai hebben jullie het echt niet. Wat die zwart/witte koeien betreft, dat zijn volgens mij Lakenvelders, ze hebben een brede witte band over hun rug. Maar dat had je geen 300 km. voor hoeven te lopen hoor, ze staan ook in Venlo in de buurt bij Tasty Tom en tuincentrum Jacobs ;-) Een goede nachtrust gewenst en geniet vanaf nu van het franse landschap. Groetjes Petra en Adam
  4. Tineke:
    9 april 2016
    We blijven jullie volgen, geweldig hoor! Bonne route!
  5. Ger Lenssen:
    Hoi Wim en Tilly,
    Heel leuk om jullie verhalen te kunnen lezen. Het geeft toch ook weer veel herkenning. Heel veel plezier, leuke ontmoetingen en "laot gaon dae wage". Frankrijk ligt aan jullie voeten. Bonne Route en Buen Camino.
  6. Hans Stevens:
    Hallo Tilly en Wim,
    Ik lees met plezier de verslagen van jullie queeste en reken erop dat het goed blijft gaan.
    Wat betreft de wegen in Frankrijk: N wegen zijn de vroegere (auto)wegen, de autoweg loopt er vaak ook vlak langs. De N wegen worden gekozen door veel vrachtauto's want dan hoeven ze geen tol te betalen. De D-wegen (D voor departemental) heten bij ons de provinciale wegen, ze zijn rustiger gaan en gaan vaker door de natuur.
    Zo, dat is mijn kleine instructie over Franse wegen.
    Maar kies vooral de mooie weggetjes als die niet te modderig zijn. Als jullie nog een keer volledig onder de modder zitten is een foto erg verduidelijkend .
    Veel moed , sterkte en gezondheid.
    Hans
  7. Mariëtte Andriessen:
    9 april 2016
    30 km en dan ook nog klimmen. Dat is echt zwaar! Petje af! Maar jullie krijgen er geloof ik steeds meer lol in. Morgen rustig aan? Geniet van de croissants en het stokbrood.
  8. Milly Gerrits-Brüll:
    9 april 2016
    Dag Tilly en Wim, nadat ik de EO beken heb,erg leuk, verheug ik mij op jullie reisverslag. Heb nu 13 dagen gelezen en geniet er van. Het leest als een boek. Ik wens jullie veel wandelplezier, ga zo door. Groetjes, Milly
  9. Gerry Dinnessen:
    Bienvenue à France. Je lis votre blog avec beaucuop plaisir. Bonne route

Gerry Dinnessen
  10. Jose Heuts:
    10 april 2016
    Weer een leuk reisverslag!!! Voor morgen een fijne en droge wandeldag met veel zon gr. Jose
  11. Carel van Nisselroy:
    Dag Tiny en Wim,
    Geweldig interessant jullie tocht. Ik houd jullie belevenissen dagelijks bij... Wie weet zie ik jullie fris en vrolijk wandelend ergens op weg richting Reims. Maandag rijd ik met de camper in die buurt. Koffie?
  12. Beppy en Ton Paulussen:
    10 april 2016
    War een tocht zeg. Wat leuk die verhalen. Een heel dagboek dadelijk. Naast het afzien regelmatig lijkt het me wel interessant steeds weer andere enook dezelfde mensen te treffen. Zij hebben allen weer hun eigen redenen om die tocht te maken. We volgen jullie, maar niet tevoet.
  13. Brigitte:
    Tilly en Wim,
    Ik lees graag jullie verhalen- jullie genieten van de omgeving en van de belevenissen elke dag. Fijne wandeltochten gewenst in Frankrijk.
  14. Tom Posno:
    Mijlpaaltje?
    317 km afgelegd; volgens mij zijn jullie de 10% grens gepasseerd, toch?
    Groetjes, Tom
  15. Wim en Greetje Vreeswijk:
    10 april 2016
    Even reageren op de reactie van Diny ?? Verslag van dag 13 is niet hetzelfde als dag 12.
    Ik vind het een grote kunst om iedere dag zo"n leuk en boeiend verhaal te schrijven.
    Wim en ik kijken er iedere dag naar uit. Wat hebben ze weer meegemaakt !
    Verder veel wandelplezier. Groetjesssss
  16. Miriam:
    10 april 2016
    Ik kijk dagelijks uit naar jullie smeuïge verhalen. Geniet van jullie tocht en bon voyage.
  17. Alcidie en Peter:
    10 april 2016
    zo zie je dat je altijd weer bijleert! De koeien - in zwart/wit en rood/wit - heten Lakenvelders. Het is een oud (Nederlands?) ras dat al in 12e eeuw afgebeeld is op een schilderij.
    Geniet van het plateau in Noord Frankrijk, wij hebben er vaker vossen en reeën gezien.
    Buon Camino!
  18. Ine:
    Hoi Wim en Tilly
    Ik lees dat jullie het prima samen redden, petje af hoor! Met handen en voeten communiceren door Frankrijk, zal geen makkie zijn.
    Wij blijven jullie volgen, tot het volgende verhaal!
    Geniet ervan!