Dag 14, Zondag 10 april van Rocroi naar Aubigny les Pothées

10 april 2016 - Aubigny-les-Pothées, Frankrijk

Hallo allemaal,

De koeien die we gezien hebben, zijn geen Lakenfelders, die kennen we wel met hun brede band over de rug. Maar deze hadden een dunnere witte streep van ongeveer twintig centimeter van de kop naar de staart.

Wat het ei betreft, we hebben flink gelachen erover en ik had gewoon niet verwacht, er rauwe eieren bij het ontbijtbuffet  staan.

We zaten in een heel mooie refugio. Hij was pas een jaar of twee in gebruik. Er is een tweepersoonskamer, die Yvon en Johan uit Roozendaal in gebruik hebben. Leo (Raamsdonkveer), Guido(Leuven), Wim en ik slapen samen op een kamer. We delen samen de badkamer. Gaat prima.Ik heb mijn matras op de grond gelegd. Dat vind ik prettiger dan boven in het stapelbed. Er liggen per persoon wegwerpkussensloop en een hoeslaken. En nog een fleecedeken. Daar kunnen we de nacht wel mee doorkomen.
'S morgens bij het ontbijt zegt Guido, dat hij een dag pauze neemt. Leo wil vandaag dertig kilometer lopen.
Van hen nemen we dus voorlopig afscheid.
Yvon en Johan slapen vanavond op dezelfde plaats als wij.
De laatste drie dagen vertrekken we 's morgens om een uur of negen in de mist. Na een uurtje schijnt dan de zon . We lopen dan in het fleecevest en regelmatig gooien we dat nog uit, omdat het te warm wordt. Maar krijgt de wind ons te pakken, dan zijn we weer blij met onze vesten. De automobilisten die ons 's morgens voorbij rijden hebben dan de dikke jas nog aan, alsof het winter is!
Na een uurtje weilanden krijgen we een uurtje bos.Het valt ons op dat er flinke plakken gele verwilderde narcissen staan, in het bos, maar ook in de wei.
In het bos maakt de zon er een feestelijk tafereel van.
De bomen hebben duizenden pareltjes van bloemknoppen, die soms al open zijn, echt voorjaar!
We genieten van de stilte, de vogels (het geluid van de specht en de leeuwerik herkennen we nog wel) en de zon.
We zijn ook oude  huizen tegengekomen met horizontale geverfde  planken, net schrootjes , maar eronder zit nog de oude leemlagen van heel vroeger.
Ze hebben ook heel mooi nieuwe huizen gebouwd. Het ziet er toch wat verzorgder uit san in België.
Het landschap is een beetje Zuid-Limburg met zijn heuvels. Al zijn ze soms wel erg lang om naar boven te gaan.
Bij de eerste pauzeplek kwam weer een bekende langs. Het was Steven uit de buurt van Antwerpen. Die heeft samen gelopen met Leo en Guido. Gisteren had hij afgesproken met een vriendin,  om samen met haar een nachtje door te brengen in een echt hotel? Zij heeft  hem weer naar Rocroi gebracht om toch de hele route te kunnen lopen.
Om half drie komen we op ons slaapadres aan. Het is een prachtig verbouwde boerderij. We hebben nu een appartement, met net zo veel ruimte voor ons tweeën als gisteren met zijn zessen.
We konden zelf koffie  zetten en na lekker gedoucht te hebben heb ik nu tijd en zin om jullie te informeren. Lekker buiten op het terras met een Leffe voor me en met zon volop in het gezicht!  We beginnen al te verkleuren in het gezicht. Wat hebbe we het toch good!!!!!
Yvon en Johan (die aan koffie verslaafd  is) komen om half vijf aan en we nodigen hen uit voor  een kopje koffie, zoals dat echte Limburgers hoort, als ze de kans krijgen! Gezellig!
Daarna hebben we buiten in de zon op het terras een Leffe gedronken.

Vandaag hebben we 21 km gelopen, nu in totaal 338 km afgelegd.

Groetjes en tot morgen

1. Marij en Guy Goessen:
    hallo tilly en wim
    wat leuk om jullie verslagen te lezen
    ik ben blij voor jullie dat alles naar
    wens gaat wat spannend ik wens jullie weer veel wandelgenot tot straks
  2. Ria Brummans:
    Hallo Wim en Til. Hier een berichtje van mij.Ik volg je iedere dag
    Maar ik wordt niet zo moe als jullie. ik wens jullie veel succes met jullie bijzondere reis.
    Groetjes van Ria
  3. Simon en Ine:
    10 april 2016
    Hallo Tilly en Wim, wat een genot om jullie reisverhalen te lezen. Dank jullie wel! Nog even terug komend op het koeien verhaal, volgens mijn buurman ( die boer is) kan het een
    Witrik zijn geweest, misschien klopt deze omschrijving.
    De kleur van de gestippelde body kan variëren: zwart, grijs of zelfs blauwachtig. Vast patroon is de witte streep over de rug. Die kwam ook al voor bij de oeros, dus gaat het hier om een oud koeienras.
    Hoe dan ook jullie belevenissen houden ons ook bezig ;))
    Lieve groetjes van ons Simon en Ine
  4. Wil Minten:
    10 april 2016
    Zo leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen, je hebt bijna het gevoel "oog" getuige te zijn. Komende week moet ik even zonder jullie dagelijks verslag, ga morgen met de zonnebloem op vakantie. Verheug me nu al op heel veel leesplezier als ik weer terug ben. Wens jullie ook een hele fijne week. Groetjes Wil
  5. Tny Debets:
    10 april 2016
    Met zoveel prachtige natuur om jullie heen is het heerlijk om te wandelen.
    Al dat moois voelt als een warme deken.
    Groeten uit Vaals.
  6. Nel:
    11 april 2016
    Goede morgen,hier is het ook mooi weer half negen en zon,maar ik ga nog niet wandelen,ik vind het fijn dat jullie zo genieten en geniet mee van de verhalen fijne dag en tot morgen.Nell.
  7. Irene van den Pol:
    11 april 2016
    Geweldig om met mooi weer in de bossen en velden te lopen, hoe verder jullie komen hoe verder de natuur al is, zoals je het beschrijft zie ik het voor me.
    Heel leuk om alle belevenissen van jullie te lezen.
  8. Willemien en Jean:
    Hoi tilly en wim,
    ik heb eens gegoogeld op dat koeienras. Volgens de afbeeldingen kom ik tot de hereford of de wirtik, als rassen met een rugstreep. De hereford heeft de streeptot aan de schouders en de witrik over de hele rug. Wat ik me over jullie reis wel afvraag is, hoe gaat het met de "onderdanen". De voeten en spieren. Hoe die wielly de reis afziet lezen we maar de voeten en spieren zijn toch zeker net zo belangrijk. Ik hoop dat jullie veel goed wandelweer krijgen de komende weken.
    Groet Willemien en Jean
  9. Ria Brummans:
    11 april 2016
    Ha Tilly en Wim. Prachtig dat reisverslag van jullie. Geniet er elke avond van, maar dan wel op de bank. Heel veel stapgenot Groetjes
  10. Mariëtte Andriessen:
    11 april 2016
    Jullie zien vast ook hele groepen witte bosanemonen die nu in bloei staan.
  11. Andrea Senden:
    11 april 2016
    He Wim en Tilly, Ik kreeg gisteren van mam het adres van jullie reislogger. Wat leuk dat ik jullie reis mee kan volgen. Veel plezier en goede reis verder.
    Groetjes van nicht Andrea
  12. Loek Halferkamps:
    13 april 2016
    Hallo Tilly en Wim,
    Vanaf jullie start volg ik jullie dagelijk omdat wij op 1 mei gaan starten in Rocroi om vandaaruit te gaan wandelen naar Vezelay. Helaas krijgen we daarvoor maar één maand verlof van onze baas. Wij zijn Hay Buskes en Loek Halferkamps (inderdaad van het projectkoor). Klopt het dat jullie de Via Campaniensis lopen?
    Heel leuk om julie belevenissen te volgen zodat we al een beetje weten wat we daar tegen gaan komen.
    Vraagje: zou je ook de namen van jullie overnachtingsadressen willen noemen?
    Handig voor ons voor over een paar weken.
    Nog veel wandelplezier en we blijven jullie volgen.
    Loek.