Dag 16 van Wasingy naar L'Ecaille

12 april 2016 - Wasigny, Frankrijk

Hallo allemaal
Vanmorgen weer lekker zelfgebakken  brood. Heerlijk met een gekookt eitje van zijn eigen kippen. Wouter besluit nog een dag te blijven. Zijn knie verbetert nog niet. Josef brengt ons met de auto naar Wasigny, waar we de route oppakken. Onderweg houdt hij zijn schapen in de gaten, want er moeten nog lammetjes geboren worden.
We komen nu toch wel in het land van de grote lappendekens, vele kleuren groen, bruin maar ook knal geel van de bloemen van koolzaad, die op eens allemaal zijn gaan bloeien. Tussendoor allemaal wolkjes van witte bloesem en lichtgroene struiken. Kortom, de lente is begonnen!
Hier en daar staan ook veldkruisen, die hebben we lang niet gezien. Moderne windmolens sieren nu ook de horizon.
We hebben een paar stukjes modder en de rest van het pad wisselt af met veldwegen en asfalt.  Goed te doen!
Rond half een komen we in  Chateau-Porcien aan, waar we een lunchpauze hebben, maar we moeten een half uur wachten eer er plaats is. Waar het zo druk is moet het wel goed zijn.
Toen we zaten te genieten van het eten, vond Wim het pelgrimeren helemaal niet vervelend. Totdat het begon te regenen, toen werd het minder.
Na 6 kilometer kwam het dorpje Avancon, waar we hoopten koffie te krijgen, maar helaas....De dorpen in Noord-Frankrijk lopen helemaal leeg. Er zijn geen scholen meer, de kinderen worden met de bus opgehaald om naar school te gaan, pinautomaat ontbreekt, geen winkels, geen cafés , daar wil je toch niet wonen!
In het volgende dorp moesten we volgens afspraak Josef bellen om ons in L'ecaille te komen halen .
Maar dat laatste stuk viel toch wel tegen. De klei bleef weer aan onze voeten plakken, zodat het steeds zwaarder lopen  werd. We hadden bijna klompvoeten.
Maar aan het einde van de tocht werden we beloond met een heel mooie aronskelk!
Daarna richting Grandchamps via Wasigny, daar zouden nog twee gasten wachten om mee te gaan. Tot onze verrassing was dat Guido uit Leuven en Patricia, die we alleen nog maar gezien hadden. Ze hadden tussendoor ook  nog Andréa van de Bodensee getroffen. Zo zie je , dat  je dezelfde mensen  steeds weer ontmoet. Erg gezellig !
We hebben vandaag 30 kilometer gelopen. Totaal dus 392 kilometer.

Groetjes, Wim en Tilly

1. Fred en truus:
    Beste pelgrims,
    Jullie zijn lekker op dreef zo te lezen, Fijn dat de natuur ook nog zo meewerkt nu, trouwens hier ook.
    Veel wandelplezier van je zus Truus en natuurlijk van Fred.
  2. Annemie en Joep Hollman:
    12 april 2016
    Ha Til en Wim, gisteravond bij de joekskapel natuurlijk jullie reisverslagen besproken. Prachtig vonden we het.
    Wim, we maken ons alleen zorgen "um diene wielie" Deze zit wel vaak vast!
  3. Els haenen:
    12 april 2016
    Wat een leuke verhalen, ik vind het fijn om jullie te volgen en hoop dat jullie met veel plezier deze tocht tot een goed einde brengen .
  4. Lei & Sonja:
    12 april 2016
    Guten Abend Freunde! Op de kaart zijn jullie Parijs al ruimschoots gepasseerd. Schiet lekker op!
    Grüsse!!!
  5. Diny:
    Hoi tilly en wim,
    Wat een mooie verhalen, ik geniet er elke dag van!
    Knuffel
    Diny
  6. Marjan:
    Dag Tilly en Wim,
    In gedachte zie ik jullie door het Noord Franse landschap lopen.
    Wij hebben al meer dan 10 keer in de maanden mei of juni in de Champagnestreek gefietst. De kerkenroute is voor velen bekend.
    Vaak hebben we in de kleine dorpen naar een cafeetje of snackbar uitgekeken.
    Je zou toch zeggen dat bij elk kerkje een kroegje is. Niet dus.
    Het is een armoedige streek vindt ons fietsclubje.
    Een voordeel is weer dat de bewoners héél vriendelijk zijn.
    Hier is het gezegde "Frankrijk is prachtig er moesten alleen minder Fransen wonen" dus beslist niet
    Geniet maar van jullie voettocht, Wij doen dat bij het lezen van de verslagen.
    Groetjes, Marjan
  7. Hans en Nena:
    Hoi Tilly en Wim
    Elke dag wil ik weer lezen hoe met jullie gaat. Jullie komen nog bekende mensen tegen, heel leuk hoor.
    Nog veel wandel plezier en veel meer zon.
    Groetjes Nena
  8. Marion Wassercordt-Laudy:
    Goede morgen.
    Er zijn een hoop oude gezegdes die aangehaald kunnen worden als het zwaar wordt.
    Op zo'n moment gaan jullie er dus maar een paar bedenken. Klomvoetjes van klei, die je gelukkig weer af kunt spoelen, vormen misschien een extra penetentie? of hoe heet zo iets ook al weer? Hier stikt het van de mist en heeft de lente weer even pauze. Groet jullie medewandelaars van mij als jullie ze vanavond weer zouden zien. Intussen ken ik er al heel wat. Marion
  9. Bep holls:
    Ha tilly en Wim
    Jullie ploeteren behoorlijk.
    Maar gisteren hebben wij ook geploeterd . Syrië avond bij Resto Vanharte 150 mensen.
    Zeer succesvol en heerlijk eten!
    Ik heb aan jullie gedacht bij de bergen afwas.
    Heel veel groetjes ook van Jan.
  10. Mariet Keijsers:
    Hallo Tilly en Wim,
    Na het zoveelste modderbad zagen jullie medewandelaars terug. Soms was er heerlijk eten en op een ander moment zelf geen koffie. Er zitten uitersten in jullie tocht, maar gelukkig ook balans tussen die uitersten.

Het lijkt me een uniek avontuur dat jullie meemaken. Elke dag wat nieuws in een wisselend en prachtig decor. Wat fantastisch dat ik er middels jullie boeiende verslagen getuige van mag zijn!
  11. Els haenen:
    Gaaf
  12. Corrie Litjens-Dumas:
    13 april 2016
    Hoi Tilly en Wim leuk dat jullie de mensen weer onderweg tegen komen. Die je al eerder ontmoet hebt goeie reis verder.
  13. Joost Hegger:
    Hoi Tilly en Wim
    Tot vandaag niets gezien op jullie reisblog. Blijkbaar iets mis gegaan bij aanmelden.
    Veel plezier en geniet iedere dag.
  14. Mia van Beers:
    Hoi Tilly en Wim,

Geweldig dat het zo goed gaat!
    Ik geniet van jullie verhaal, elke avond lees ik het verslag.
    De tocht is nog lang, ik wens jullie heel veel wandelplezier!

groet, Mia
  15. Ien Pedd:
    13 april 2016
    Super om jullie verhalen te lezen. Je krijgt er zelf zin in.
    Goeie reis verder.
  16. Gerry Dinnessen:
    15 april 2016
    Heet Patricia uit Leuven toevallig Cailloud? Zo ja dan ken ik haar. Veel succes met jullie verdere trip in la douce France