Dag 17 van L'Ecaille naar Reims

13 april 2016 - Reims, Frankrijk

Hallo allemaal,
Als je wilt leren wat leven is als god in Frankrijk, dan kun je hier naartoe komen. Hier kun je echt  praktijk op doen.
Gisteravond weer genoten van een heerlijke Hollandse maaltijd, courgettesoep , boerenkool met gehaktballen, sla, wortelsalade en een heerlijk stukje zelfgemaakte perentaart.
Maar het eten is hier wel laat, om acht uur pas beginnen en na het eten meteen naar bed. Gistermorgen had ik gevraagd of het eten  vroeger kon. Hij hield er wel rekening mee. Maar het was mooi weer, we zaten buiten, de lammetjes moesten eerst de fles enz. En toen was het weer laat.
Op dit moment woensdagmorgen, negen uur, regent het. Jozef zegt dan: we mopperen over het weer, maar niemand doet er  iets aan!
Als hij ons naar  L'Ecaille brengt, kunnen de ruitenwissers het amper bijbenen! Dat belooft wat!
We laten Patricia achter, zij heeft last van haar been en neemt een rustdag. Guido gaat mee tot Wasigny en Wouter tot L'Ecaille. Hij loopt vandaag zeven kilometer tot Basancour, waar hij dan  overnacht in de hoop morgen Reims te bereiken.
Als we uitstappen is de regen al een stuk minder en na een uurtje over. We lopen i.v.m. het weer weer langs de grote weg. Uitgestrekte velden links en rechts. Toch vonden we het niet saai.Om half een maken we pauze in een klein dorpje voor de boterham . Als we dan verder gaan stopt er een busje. Hij vraagt of we van, hier zijn. Helaas niet. Hij wil ons wel meenemen naar Reims. We  moeten dan  nog twaalf kilometer. Hij kijkt heel verbaasd, als we dat niet doen.
Om twee uur zien we Reims liggen, maar we zijn er nog niet. Bovendien zijn we hard aan koffie toe, wat ook vrij snel lukt en we kunnen ook we ergens pinnen. Dat moet je ook goed bijhouden.
We zijn nu ook de eerste echte Franse sta-WC tegengekomen. Ik moet er niet aan denken dat je daar telkens boven  moest hangen. Hier werd hij als herentoilet gebruikt.
Om kwart over vier  arriveren we in de kathedraal van Reims. Eerst een kaarsje aangestoken voor tante Lenie, een schoonzus van mijn vader, die morgen gecremeerd wordt.
In de kathedraal staan mensen van het Frans genootschap, bij wie je je kunt melden, ze helpen je dan bij het zoeken naar onderdak. Ze hebben een adres  bij een klooster, maar dat is vijf kilometer buiten de stad. Dat kost net zo veel als het je waard is. Een hotel misschien? Maar dat is wel erg duur vinden ze. Na wat overleggen besluiten ze om naar de nonnen te bellen. Er is plaats, en de heer die ons hielp, wil ons wel met zijn auto er naar toe brengen. Anders moeten we nog een uur lopen. Maar hij heeft dienst tot vijf uur. Met zijn vrouwelijke collega overlegt hij dan, om meteen de wheelie in te laden. Dan moeten we wachten tot  ze alles opgeruimd hebben. Hup in de auto en snel naar het klooster van de Clarissen , want om zes uur begint de mis en dan moeten we een uur wachten
Helaas wist hij niet precies de weg, (wie verwacht er nu een klooster op een industrieterrein?)dus het was al bijna kwart voor zes toen we er arriveerden. Wim had begrepen dat de mis tot zes uur duurde en  dat we in een halletje moesten wachten. Op een gegeven ogenblik toch de bel gevonden en die uitgeprobeerd en warempel er kwam een non. Ze ging weer de "Hotelier"non roepen. Zij wees ons onze kamer en we vroegen hoe laat de mis nu was. Die was  dus om zes uur. Daarom maar snel de spullen gedropt  en naar de mis. Vonden we allebei wel de moeite  waard.
Het is een vrij nieuw klooster met een mooie lichte kerk. Er waren nog ongeveer 25 nonnen vanaf ongeveer dertig jaar. We hadden na afloop een goed gevoel hierover. Daarna konden we naar de eetzaal' waar we een lekkere, weer onbestemde smaak soep, met.......ja hoor,  net als in het vorige klooster witlofsalade. Ik weet niet of dit speciale kloostersalade is of dat dit nu goedkoop is. Maar we kregen er nu wel nog ravioli bij en een toetje.Verder  nog een peer. Dus we hoeven niet met honger naar bed. En als we nog iets nodig hebben, we kunnen het gebruiken als het in de keuken ligt.
Er waren nog twee pubers bij en een dame die de boel begeleidde. De dames ratelden en lachten, zoals dat bij echte pubers hoort.
Intussen werden we buiten weer verrast door een schitterende regenboog!

We hebben vandaag weer 28 km gelopen dus met de 392 erbij  die  we er al op hebben zitten komen we nu aan 420km totaal.

Groetjes en tot morgen

1. Guus Hegger:
    13 april 2016
    Hoi lopers.. aan dat laat eten in Frankrijk zul je moeten wennen.. Hoe verder de zomer in hoe later de Fransen eten...maar jullie verhalen zijn toch iedere dag leuk om te lezen..
  2. Wim en Greetje Vreeswijk:
    13 april 2016
    Wat die witlofsla betreft is zo gek niet. Lekker fris. Kregen we vorige week ook (je weet wel) met stukjes appel, banaan en druiven. Lekker. Morgen weer genieten.
    Heel veel zonnige uren gewenst en wandelplezier..
  3. Tom Posno:
    13 april 2016
    Ook in la douce France komen jullie wat betreft eten nog niets te kort; ik mis alleen tot nu toe het "echte" Franse eten: du pain, du vin et du boursin! Hoewel, met die "vin" moet je natuurlijk voorzichtig zijn als je de volgende dag jullie afstand weer moet lopen............
    Ik geniet van jullie gekleurde verhalen iedere dag.
    Welterusten en wandel ze weer, morgen!
    Groetjes uit Velp, Tom.
  4. Nellie en Harry:
    13 april 2016
    Nu jullie in Reims zijn, is een glas champagne ook wel op zijn plaats! Afgelopen zondag wilden we in jullie voetsporen treden en begonnen dapper te wandelen. We zijn niet verder gekomen dan de nieuwe stuw die ze nu bouwen. Ter compensatie zijn we maandag begonnen aande tuin. 120meter buxus snoeien aan drie kanten. 360 meter! En nog 10 meter lavendelhaag. EindResultaat, complete verandering van de oprit met gratis spierpijn en andere ongemakken. Maar dat weegt niet op tegen wat jullie doen. Dus toch voor jullie champagne. Succes verder.
  5. Marion Wassercordt-Laudy:
    14 april 2016
    Hallo en goeie morgen. Hier schijnt een stralend zonnetje. Jullie aan de wandel, ik klim zo dadelijk op de fiets om in d'n Dorpel te gaan gymmen. Dat levert zeker spierpijn op want ik heb al in geen 20 jaar op die manier gegymd. Intussen zal ik voor jullie duimen dat het droog blijft en dat het menu jullie vanavond iets echt lekkers brengt. Misschien niet in een klooster? Marion
  6. Marida en Jan Welzen:
    14 april 2016
    Dat jullie al in Reims zijn! We zijn weer terug uit Engeland en we volgen jullie pelgrimage weer elke dag. Elke avond voor het slapen gaan even het verhaal van jullie tocht lezen. Hoewel we vaak in dit gebied rond Reims zijn geweest, hebben we toch de Michelinkaart erbij gehaald om precies de route te vinden die jullie lopen. Succes!
  7. Wim en Nell Vanhommerig:
    Wim en Til,
    Iedere dag een reisverslag lezen, het zit al in ons ritme. Geweldig.
    En wat het weer betreft, weet ik niet wat je het beste kunt hebben af en toe regen of een temperatuur van dertig graden, dat kan straks ook nog komen!
    Inderdaad is er voor Mevr. Hegger vandaag een uitvaartdienst gehouden in Lomm.
    Nog veel wandelplezier en blijf aub reisverslagen maken , erg interessant!
    groetjes Wim en Nell uit Velden
  8. Gerry Dinnessen:
    15 april 2016
    Reims is geweldig En zeker de kathedraal. Wat het eten betreft. De meeste restaurants in Frankrijk gaan pas om 19.00 uur open. Veel plezier,zon enz maar weer
  9. Sraar en Cora:
    30 april 2016
    Ik lees nu op 30 april jullie verslagen van 6 tot 13 april; loop dus behoorlijk achter jullie interessante verslagen aan ! 13 april was ook de dag dat we afscheid moesten nemen van mijn schoonmoeder....Wat een sportieve lui zijn jullie: iedere dag 25-30 km, maar de prachtige natuur en de dagelijkse verrassingen geven jullie vleugels !?
    Ik ga door met lezen...tot weer een andere dag...veel groeten, sraar en cora.