Dag 18, rustdag in Reims

14 april 2016 - Reims, Frankrijk

Goede morgen allemaal,

Ja ik lig nog op bed als ik dit schrijf.
Vanmorgen mogen we ontbijten wanneer we dat willen. Wim wil graag uitslapen en daar is hij nu mee bezig. Straks op ons gemak terug naar Reims, naar ons volgende onderkomen wat al geboekt is. Een soort Jeugdherberg. We zien het wel. Het is een kilometer of drie lopen en het ligt op een kilometer afstand van het centrum.
Gisteren hebben ze van het genootschap nog gebeld naar het klooster of we morgen nog even langs wilden komen in verband met een stremming in de route voor morgen. Wat een service hè!
Dit is een veel beter kloosteronderkomen dan in Leffe. We werden veel hartelijker ontvangen, ondanks dat ze geen tijd hadden omdat de mis begon. In de mis  vertelde de geestelijk ook grapjes, er werd meer gelachen in de kerk dan bij ons, alleen snapten we het niet!
Verder hebben we hier een gezamenlijk toilet en douche (met warm water). Onze eigen slaapkamer is ongeveer drie bij vier meter met een tweepersoonsbed, een  kast , een tafeltje  en een wasbak. Meer  hebben we eigenlijk ook niet  nodig.
Van morgen het echte Franse ontbijt gehad. Stokbrood met boter en jam en koffie of thee. Net als vroeger vult het nog steeds niet.
Na drie kwartier lopen komen we bij de ontspanningsgelegenheden van de stad aan. Eerst het stadion, het Stade de Reims, en dan een groot park, waarin vele activiteiten plaatsvinden , o.a. joggen, wandelen , fitnessen en er spelen vele kinderen. Erachter ligt de  jeugdherberg We lopen er helemaal omheen, wel tien minuten, eer we de ingang vonden.
Eerst de was gedaan, daar wachten we maar een half uurtje op met een kopje koffie, was in droger, en dan de stad in.
Als we langs een Chinees komen, besluiten we daar te lunchen. Heerlijk.
Daarna naar de  kathedraal, om deze rustig te bezichtigen en  om de wijzigingen van de route van morgen op te halen.
Daar treffen we Wouter weer, die het ondanks zijn pijnlijke knie toch gehaald heeft.
Bij de Information de tourisme een rondrit met de bus geboekt om toch nog wat van Reims mee te krijgen. We zijn nu dus echte toeristen, maar het was wel de moeite waard. We krijgen achtergrondinformatie over de eerste wereldoorlog, toen Reims bijna helemaal platgegooid is en over de wederopbouw. We rijden ook  door een tuindorp voor de arbeiders, dat er in de twintiger jaren is neergezet, met gezellige kleine huisjes, speelplek voor de kinderen en een eigen kerk.
Vanavond in de jeugdherberg gegeten. Het was net een excursie van het Valuascollege. Een hele klas jongeren van een jaar of zestien zeventien slaapt ook hier. Uit ervaring weten we dat die pas gaan slapen als het licht wordt. Dat belooft wat.
Er zat ook een echte leraar zoals die door Koot en Bie werd uitgebeeld: ribbroek, veel te groot, colbertjasje met volle zakken enz. Of hij ook geitenwollen sokken aanhad weten we niet.
Het geren over de gangen is inmiddels begonnen. Morgen horen jullie hoe lang het geduurd heeft.

Welterusten!

Vandaag 10 km gelopen en geen meter dichter bij Santiago. Toch een leuke dag gehad.

1. Ricky en Jacques Faassen:
    14 april 2016
    Hallo Tilly en Wim,
    Ja een rustdag; soms moet je investeren voor de toekomst. Goed dat jullie dat doen. Tenslotte wil je ook genieten.
    Nog maar ... km!!
    Succes verder met jullie avontuur.
    Heb je al ruzie gehad samen? Lekker een stuk uit elkaar lopen.

Gr. Ricky en Jacques
  2. Ans Vaes:
    14 april 2016
    Hoi Tilly en Wim, Bij de vierdaagse van Nijmegen hoor je heel veel over blaren prikken, hoe gaat dat bij julli?????
    We genieten nog elke dag van de verhalen SUPER !! Heel veel groetjes van de gymclub en sterkte voor de volgende kilometers.
  3. Huub en Corrie:
    15 april 2016
    Hallo dappere wandelaars, we herinneren ons nog heel goed de indrukwekkende kathedraal van Reims, ik zie het nog zo voor me. Wellicht dat we het klooster toen ook wel gezien hebben, we hebben daar enkele jaren geleden namelijk veel gefietst.
    Net als jullie hebben wij vandaag ook een rustdag ingelast: zoals jullie weten zijn we hier in Baarlo ongeveer gelijk met het begin van jullie wandeling begonnen met een grote klus in huis: daardoor zijn we na jullie vertrek bij Jan en Marida Welzen niet meer echt toegekomen aan reacties. Maar we hebben bij vlagen wel alle verhalen gelezen en ook de leuke en indrukwekkende uitzending van de EO gezien. Jacques heeft die duidelijk ook gezien, zoals blijkt uit zijn opmerking over "een stuk uit elkaar lopen"... Morgen gaan jullie weer verder met de reis, wij met de klus. Succes!
  4. Marion Wassercordt-Laudy:
    15 april 2016
    Mooi he? Reims bedoel ik. Ik was 19 toen ik met de schoolklas daar was. En ik mocht een bende van 6 meiden aanvoeren! Geen jeugdherberg maar een klooster waar we tot diep in de nacht gefluisterd en gegiecheld hebben. Voor vandaag weer een heel fijn loopdag
    Het zal wellicht wel weer even 'inlopen worden' na de luie dag van gisteren.
    Wandel ze Marion
  5. Marion Wassercordt-Laudy:
    15 april 2016
    Het zal wellicht wel weer even 'inlopen worden' na de luie dag van gisteren.
    Wandel ze Marion
  6. Piet:
    Hallo,
    Het gaat goed met jullie wandeling. Het weer moet wel beter worden voor jullie. Je kunt nog genoeg regen in je leven krijgen.
    Het moet nu wegblijven.
    Ik heb een bloemetje verzorgd voor tante Lenie. De kosten zijn € 41,50. Kun jij dit nu overmaken of moet ik wachten tot jullie terug zijn.
    Wij wensen jullie verder nog veel wandelgenot.
    Marian en PIet
  7. J.Schouten:
    16 april 2016
    Goede morgen Tilly en Wim. Reims? Ik ben er nooit geweest. Een rustdag is ook belangrijk. Vandaag maar weer verder lopen. Hopelijk met goed weer. Groetjes Jopie.