Dag 26 van Forêt-Chenu naar Mézières

22 april 2016 - Ervy-le-Châtel, Frankrijk

Hallo allemaal,

Gisteravond kwam mevrouw om een uur of zeven het eten brengen.Meteen voor het ontbijt.
Geen gekke dingen. Prima om de maag te vullen.
Ook heeft ze de was voor ons gedaan. Die heeft ze pas na vier uur komen halen en helemaal buiten droog gekregen! Dan weten jullie wel welk weer we hebben.
Haar huisje ligt ongeveer vijftig meter achter haar huis.
We vroegen om wat  extra WC-papier. Dat kregen we, een half rolletje, want de pelgrims namen de rol mee, en dat was niet de bedoeling.
Vanmorgen was het uiteraard op. Maar we zijn overal op voorbereid, dus ook op een rol WC-papier.
Haar woning lag op Grande Rue 2, wij gisteren zoeken, rechts lag nummer 4 en nummer 3 en vijftig meter links nummer 2. Logisch toch? ( mevr. La Basque)
Maar om 9 uur worden we heel hartelijk uitgezwaaid, na een prima nachtrust en goed ontbijt.
We beginnen een mooi droog stukje door het bos over een mooi tapijt van gevallen bladeren. Het luchtig groen van de nieuwe blaadjes is intussen een echt groen dak geworden van flinke bladeren. Maar af en toe worden we toch geplaagd door flinke plassen, waardoor Wim flink moet balanceren met de wheelie  om op het droge pad te komen.
Daarna krijgen we een flinke afdaling (lang leve de remmen) en komen in het dorpje Eaux-Puiseaux terecht. Een "brocante" trekt ons aandacht. Ongelooflijk  wat er in die schuur en buiten staat!  Mevrouw vraagt of we misschien zin hebben in een kopje koffie. Dat slaan we natuurlijk niet af. We krijgen er nog flensje bij met  Nutella. Lekker en erg vriendelijk van haar.Haar man is het dak aan het maken op een schuur, die later een massagesalon wordt.  Volgend jaar kunnen  we bij haar terecht. Maar daar hebben we nu niets  aan.Als we weggaan, krijgen we nog een flesje lourdeswater mee. Dat heeft ze afgelopen januari  daar meegebracht en geeft dit nu mee aan pelgrims, die bij haar langskomen. Misschien helpt dit in geval van nood. We vervolgen onze weg door de gele koolzaadvelden en passeren enkele dorpjes.
Volgens het boekje moeten er ook boomgaarden zijn, en  na een uurtje komen we die inderdaad tegen. Om een uur of half een komen we aan in Ervy le Chatel.
Leuk plaatsje, waar net de weekmarkt  wordt opgeruimd. Wat groente, vlees en kaas is er te  koop.
Ook komen we nog langs de SInt Nicolaaspoort een restje van de vroegere vestingstad. In het centrum ligt een cirkelvormig gebouw  van baksteen en leem, dat nog dateert uit de 19 e eeuw. Toen werd het gebouwd als korenbeurs gebruikt, nu als centre touristique.
We besluiten om hier lekker te eten, want wie weet wat er vanavond op het menu komt.
Norbert wilde als Vlaming hier eigenlijk niet eten, want als echte Vlaming eet je niet bij een restaurant dat "Le Francobelge" heet. Hij heeft zich zelf overwonnen en heeft er geen spijt van.
Na een kilometer nemen we weer afscheid van Norbert. Hij gaat ergens anders slapen wij en moet daarvoor een andere richting uit. Daarna wil hij een etappe van 32 kilometer nemen naar Vezelay, terwijl wij liever een dag langer er over willen doen.
We lopen weer eens tussen de weilanden met koeien en paarden, die we al lang niet meer gezien hebben. Ook hebben we vandaag onze neus weer laten prikkelen door het koolzaad, gewone boerenlucht, maar ook door de bakker!
Na 3 kilometer door het bos gewandeld te hebben, komen we aan bij soort kasteelboerderij.
Buiten zitten meneer en mevrouw met drie jongeren. De jongen en twee meisjes worden om vijf uur met een taxi opgehaald. Meneer vraagt meteen of we de telefoon op vliegtuigstand willen zetten. Hij is daar erg gevoelig voor en krijgt daar hoofdpijn van.
We hebben een kamer van een meter of zes in het vierkant en heel hoog. Het plafond bestaat uit dikke balken met kleine dwarslatjes. De vloer is van plavuizen. Verder staat er nog een antieke kast op en de rest van de aankleding is modern. Glazen nachtkastjes en paarse gordijnen en dekbed. Heel sfeervol. Wel zitten er veel,onze-lieve -heersbeestjes tegen de ramen.
De badkamer is ook erg mooi. Ook een meter of vijf lang. Links en rechts een wasbak en in het midden een vrijstaande royale douchecabine met regendouche uiteraard. Heerlijk om van te genieten na een dagje wandelen.
Het is de bedoeling dat we om acht uur pas eten. (Het wordt steeds later!). Maar als we na het douchen buitenzetten met de iPad, komt mevrouw vragen, of we met hun om zes uur mee willen eten. Graag dus.

We kunnen merken dat we zuidelijker zitten. Vanavond eten we gewoon buiten, terwijl we kunnen genieten  van de mooie bloemen van de blauwe regen. Verder hebben we vandaag al een pioenroos in bloei zien staan en blauwe irissen, die bij ons toch zeker twee weken later  zijn.
Als Wim gaat vragen of hij mag bellen voor de volgende dag voor het onderkomen (doen we meestal, is erg prettig) is er nog een heer in beeld en zelfs een oma.
Ze blijkt tot  de oorlog in Nijmegen te hebben gewoond en is toen gevlucht naar Parijs. Ze is daar met een Italiaan getrouwd. Het zijn haar dochter, schoonzoon en kleinzoon  die nu met ons aan tafel zitten.
Vandaag 22 kilometer gelopen + 602 = 624 kilometer
En weer een mooie dag als cadeautje!

Groetjes, Wim en Tilly

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ger Lenssen:
    Hoi Wim en Tilly,

Wat hebben jullie toch mooie verhalen. Leuk dat we dit mogen lezen. Ja, het gaat nu rap richting Vezelay zoals jullie zelf schrijven. Misschien dat jullie in de herberg van het klooster kunnen overnachten bij de imposante kathedraal. En een dag later in de nieuwe pelgrimsherberg in Le Chemin bij Arno en Huberta. Geniet van jullie tocht.

Groetjes Ger en Thea.
  2. Tom Posno:
    22 april 2016
    Als ik jullie verslagen goed lees, "loopt" alles letterlijk en figuurlijk nog steeds prima!
    Het zou menselijk zijn als jullie een kleine dip krijgen, maar daar merk ik nog niets van! Gelukkig maar en houden zo!
    Slaap lekker en morgen weer een mooie wandeldag!
    Groetjes uit Velp,

Tom.
  3. Lei & Sonja:
    22 april 2016
    Ha Tilly & Wim! Week nummer 4 van jullie trip zit er bijna op. Man wat gaat de tijd snel voorbij. Voor ons is nu de "meivakantie" begonnen en wij gaan morgenvroeg richting Rotterdam; twee weken bootje varen. We zullen jullie avonturen dan helaas niet dagelijks kunnen volgen dus dat wordt afzien.
    Wim, even een tip wat betreft het "plotten" van de route op de kaart. (Jullie zijn ondertussen volgens de kaart nl. in Zwitserland terecht gekomen.) Als je het verhaal plaatst kun je bij "beheer - plot je route - locatie" ook kiezen voor "huidige locatie" om het routepunt toe te voegen. Er wordt dan gebruik gemaakt van de coördinaten. Dat is wel zo handig aangezien er vaak meerdere plaatsen met dezelfde naam zijn in La Douce France.
    Voor nu heel veel groetjes en tot de volgende keer!
  4. Beppy en Ton Paulussen:
    Hoi Tilly en Wim
    Jullie verhalen worden steeds lyrischer, .....mooi tapijt van gevallen bladeren. Het luchtig groen van de nieuwe blaadjes ..... Een echte schrijfster kan het niet mooier formuleren. ook de beschrijving van jullie ontmoetingen leest heerlijk weg. Een soap is er niks bij. Wij wensen jullie veel plezier. Heb je samen nog genoeg gespreksstof, of is ook wandelen in stilte heerlijk? Wij begrijpen dat je iedere morgen ongeveer plant hoeveel je wil lopen en waar je wil gaan slapen? Wij hebben vandaag de koningsspelen bekeken van onze kleinkinderen: FontysStormt voor de scholen: erg leuk: fris maar zonnig en droog.weer. Op naar het weekend met winterse buien. Succes samen!!!
  5. Fred en truus:
    Hallo W im en Tilly,
    Fred heeft nu lekker twee weken vakantie. Wij moeten het doen met tussen de bloesem te fietsen maar gunnen jullie van harte dit grote avontuur. Wij leven erg met jullie mee en genieten even hard mee. Wij hebben meer contact als normaal en dat bevalt prima. Succes verder de komende dagen groetjes, Fred en Truus.
  6. Marion Wassercordt-Laudy:
    23 april 2016
    Hoi hoi, beetje uit de slag dat Zwitserland? Of hebben jullie zo veel zin in lopen?
    Moest echt even kijken want er zijn zoveel verschillende Mezieres. Jullie hebben wel elke dag een verrassing want je weet nooit waar je terecht komt. Sprak de oma nog Nederlands?
    Hier gaan we een paar dagen terug naar de winter met kou, winterse buien en weer handschoenen aan op de fiets, brrrrrr. Dan denk ik maar aan jullie die het hopelijk wat warmer en droog houden. Ben benieuwd naar het verslag van vandaag. Groetjes,d Marion
  7. Jose Heuts:
    23 april 2016
    Met veel plezier lees ik iedere dag jullie belevenissen,als je ze leest wandel je en zie je alles. Knap als je zo boeiend kunt schrijven Tlly( Wim). Bedankt ik geniet ervan.!! Groetjes Jose..
  8. Elly van hoogstraten:
    hallo Wim en Tilly.
    pak niet de verkeerde fles als je dorst hebt,ofschoon je niet zult proeven of het gezegend water is.lijkt me erg leuk om iedere dag andere mensen te ontmoeten, en de verrassing iedere avond wat je op je bord krijgt. zo leer je wel alles eten.