Dag 27 van Bois-Gerard naar Vezannes

23 april 2016 - Vézannes, Frankrijk

Goedemorgen allemaal,

Degene die goed opgelet hebben zullen gemerkt hebben, dat ik met gisteren met de kilometers verteld heb. Het zij er 624 en geen 644!  Telfoutje.
Vandaag hoeven we ons niet in te smeren voor de zon. Het regent. Dat hebben we al niet meer gehad vanaf Reims.
Als we afgelopen weken door de dorpen lopen er zijn ons nog twee dingen opgevallen. Dat de mensen al vanaf midden België overal bezig zijn met hout verzamelen voor de winter. Bijna elke dag zien we wel iemand, die of aan het kappen of aan het zagen is. Bovendien is het ook een mooi gezicht, al die muren gebouwd van stammetjes van de bomen uit het bos. Eer ze in de kachel komen, kunnen de eigenaars  zich er nog een keer aan warmen. En vandaag kunnen we  dat ruiken. Er wordt flink gestookt!
Verder hebben veel mensen een hond. Gelukkig zitten ze achter een hek, zodat ze niet aan ons kunnen komen. Als je ziet wat een herrie ze produceren als we langs komen, zou je echt bang worden, als die los zouden lopen. En rennen kunnen ze ook, van de ene hoek naar de ander en verder komen ze toch niet. Of ze dat zelf niet weten?????
Maar vandaag niet. Want het is hondenweer, je zou dan verwachten, dat ze er wel zouden zijn, maar nee hoor.
In de bermen lijkt het, alsof men zich opmaakt voor Koningsdag. Het kleurt behoorlijk oranje door de slakken, die zich erg  happy voelen. Evenals de wormen, we zien er hele lange bij, tot wel 20 cm lang.
Het ontbijt was vanmorgen ook weer een verrassing. Om acht uur, wij naar beneden. Niets te zien of  te horen. Terug naar de kamer. Om half negen weer terug. Weer kloppen en ja hoor, boven wordt een raam geopend en iets geroepen. Even later kwam de zoon des huizes naar beneden en liet ons binnen. Er werd op z'n elf en dertigste een ontbijt klaargemaakt. Hij vroeg ons iets en wij zeiden maar oui.
We mochten in de "winkel" zitten. Het was een alternatief assortiment dat er stond.
We bleken "ja" te hebben gezegd tegen warme havermoutpap!
Gelukkig viel de smaak wel mee met wat suiker er op. Er was trouwens ook nog wat brood bij.
Intussen werd oma ook voorbijgereden om aangekleed te worden. Ik heb nog nooit een vrouw van 91 jaar gezien met zo' n geweldige dikke bos sneeuwwit haar. Ongelooflijk! Gisteravond bleek ook dat de Fransen de uitdrukking "leven als God in Frankrijk" niet kennen. Oma wel, maar die was ook in Nederland geboren. Zij heeft het haar familie uitgelegd. Ook hebben we samen nog "Piet Hein" gezongen.
We vertrekken om een uur of tien in de stromende regen. Tegen de middag komen we bij een "winkelcentrum" aan, waar een apotheek, bakker, slager en een supermarkt is. De voorraad wordt aangevuld en we nemen een kop koffie. Helaas geen mogelijkheid om wat te eten. Dan maar op een nat bankje in het park.  Maar tien graden is niet zo aangenaam om te picknicken. Gelukkig hebben we wel vers brood en dat smaakt prima.
Een uurtje later in Carisey blijkt dat daar wel een restaurant is, wat niet in het boekje stond. Dan maar  weer koffie.
Een tijdje later zien we spoorlijn van de TGV. Blij, dat we er zo'n snelle trein zien gaan. Maar ze blijven komen, wel om de tien minuten. Dus het lukt om er een mooie foto van te nemen. Hun tempo ligt toch  wat hoger als ons tempo, maar wij zien  tussentijds veel meer!!
Als we nog 5 minuten van ons slaapadres verwijderd zijn, stopt er een fietser. Het blijkt André uit Amersfoort te zijn. Even gezellig een babbeltje gemaakt en uiteraard een foto, en dan fietst hij verder richting Chablis.
Vijf minuten later komt weer terug. Hij heeft nog  geen adres voor vanavond en hij vindt het wel gezellig om te kijken of het lukt om bij dezelfde mensen van ons een onderkomen te vinden .
En dat lukt inderdaad, bij mevrouw Coppin, 1 Grande Rue in Vezannes.
We hebben net gezellig samen koffie gedronken en komen tot de ontdekking dat hij met Guido uit Leuven in Sezanne in het klooster heeft geslapen.
Mevrouw komt al met een fles wijn aanzetten. Dat belooft wat!

Vandaag 21 km afgelegd, totaal nu 645

1. Wim en Greetje Vreeswijk:
    23 april 2016
    Het was weer een spannend verhaal. We zullen jullie verhalen even gaan missen, want morgen vertrekken we naar Mallorca. We zijn " overgrootouders" geworden doordat ons kleinkind Denise bevallen is van een dochter. Dus we gaan (kiendje kieken).
    We wensen jullie nog veel wandelplezier en half mei pikken we jullie verhalen weer op.
    Groetjes Wim en Greetje.
  2. Wim en Greetje Vreeswijk:
    23 april 2016
    Het was weer een spannend verhaal. We zullen jullie verhalen even moeten missen, daar wij morgen naar Mallorca vertrekken om "kiendje te kieken" Ons kleinkind Denise is bevallen van een dochter. Half mei pikken we jullie verhalen dan weer op.
    We wensen jullie nog heel veel wandelplezier en de groetjes van Wim en Greetje.
  3. Marion Wassercordt-Laudy:
    23 april 2016
    Ben ik nou gek of hoe zit het? Dacht dat ik al een reactie geschreven had,maar vind hem niet terug! Dus nog maar eens.
    Leuk dat oma nog Nederlands verstaat; kon zij de havermoutpap niet vertalen? Smaken verschillen, ik was er gek op tijdens mijn eerste zwangerschap. Maar dat is een ander verhaal en erreg lang geleden! Jammer van de regen en de kou. Vandaag was het hier alleen maar koud, de regen en natte sneeuw komt morgen pas. Wandel ze en ik hoop dat het weer een zon(nige) dag wordt voor jullie. Marion
  4. Loes Janssen:
    24 april 2016
    Hallo Wim en Tillen. Vandaag alweer 4 weken geleden dat we jullie uitgezwaaid hebben en 644 km verder. Wat geweldig dat wij dagelijks van jullie Camion mogen meegenieten. Groeten van Henk en Loes.
  5. Jeu:
    24 april 2016
    Het is smullen van jullie verhalen en de leuke kiekjes. Lijkt wel of jullie echt genieten. Maar alles is zeer herkenbaar; zo leer je Frasnrijk door en door. Ik hoor geen (weinig) klachten over het eten. Zoek maar een leuk wandelgebied uit voor de BAV.
    Nu het Frans goed oefenen; denk dat Wim helemaal niet meer naar Duitsland wil. IK KOM WEL FRANS GEVEN ALS INVALLER OP HET VALUAS!
    Geniet van heet mooie weer en klaag niet als het heeeeel mooi wordt.
    groetjes,
    Mariet en Jeu Koch
  6. Jeu:
    24 april 2016
    Ik tik alleen met de rechterhand, vandaar hier en daar een fout. De linker in de mitella.
  7. Tooske Welling-de Brouwer:
    28 april 2016
    hallo vrolijke wandelaars . Eindelijk kan ik weer op fb en jullie spannende verhalen mee maken , er is nog steeds iets niet helemaal in orde met lap[. ,, maar dat zal ook wel met mijn onkunde te maken hebben , dus nu ga ik genieten ,,doei m