Dag 30 van Acry-sur-Cure naar Vezelay

26 april 2016 - Vézelay, Frankrijk

Goedemorgen allemaal,

Het klinkt misschien wel saai, maar het is weer een prima adres met goed eten.
De zolders waar we de afgelopen nachten geslapen hebben zijn erg mooi. De balken hebben ze weggewerkt  in het plafond en op sommige plaatsen moet je je bukken om er onder door te komen. Gelukkig hebben ze deze niet verstopt.
Het is sowieso  een echt frans huis in positieve zin. Mooie blauwe regen om de voordeur en lavendelblauwe luiken.In de keuken was nog een echte ouderwetse oven, die nu niet meer gebruikt werd.  Wel stond er een  supermodern bakoventje voor. Ook waren de kleuren mooi aangepast binnen.
Tijdens het ontbijt vertelde ze dat ze ook naar Santiago had gelopen.  Enkele jaren geleden had ze van augustus tot november  de tijd daarvoor vrij gemaakt. Ze had toen een straatmuzikant  getroffen, die in de kerken en omgeving van Santaigo gespeeld had. Hij had een CD uitgebracht en ze vroeg of ze die mocht draaien. Heel sfeervol.
Vanmorgen werden we gewekt door het gekoer van de duiven en de kerkklokken. Weer eens wat anders, maar het heeft ook weer wat!
Over het weer zullen we het nog maar niet hebben. Kan nog altijd beter worden.
We voelen af en toe de zon, de regendruppels en de temperatuur weer zakken.
Maar het had erger gekund.
In een dorpje nemen we nog een bakje koffie en dan hebben we nog een uur of twee te gaan. Volgens Wim een pad door het bos...... En inderdaad, we belanden weer in de modder voor een uurtje.
Dan vinden we een bankje om uit te rusten. Hebben we wel verdiend. Als we verder lopen, hoor  ik Nederlands praten. Het is een Nederlands echtpaar uit Hazerswoude-dorp, die met hun twee zonen hier een huisje gehuurd hebben.
Het echtpaar vindt wandelen leuk, de kinderen (12 en 15) niet. Maar als ze ons zo zien lopen, vinden ze het wel interessant en hebben we de klim naar Vezelay zo gehad.
Gezellige ontmoeting.
In Vezelay gaan we eerst informatie vragen bij het pelgrimsgenootschap, dat daar een soort kantoortje heeft om pelgrims te ontvangen en te begeleiden als ze in nood zitten. Ook helpen ze je bij het zoeken naar onderdak.
Dat onderdak vinden we vanavond in een klooster (Centre Sainte Madeleine). Daar kunnen we om vier uur naar toe gaan om ons te melden.
We gaan eerst wat drinken om ons te warmen, want dat is echt nodig, en we hebben nog drie kwartier, dus niet de moeite om nog iets anders te gaan doen.
Als we buiten komen, zien we Norbert aan de overkant lopen. Hij heeft een rustdag genomen.
Hij was daags van te voren in het bos de weg kwijtgeraakt en daar oog in oog komen te staan met een wild zwijn met jongen. Hij was behoorlijk geschrokken, hij had flink met zijn stokken om zich heen geslagen en toen verdwenen ze in het veld.
We hebben nu afgesproken om vanavond weer samen te gaan eten in een restaurant.
In het klooster kunnen we alleen maar slapen. Officieel is er een dames en herenzaal, maar als de andere mannen (tot nu toe alleen Norbert) er geen probleem mee hebben, mag ik daar ook slapen. Misschien weten de nonnen nog niet dat alleen slápen geen kwaad kan!

Het tweede routeboekje eindigt hier in Vezelay. Morgen beginnen we met boekje drie "van Vezelay tot Saint Jean-Pied-de-Port, de Spaanse grens, ongeveer nog 900 km door Frankrijk.

Vandaag hebben we 21 km gelopen + 686 = 707 kilometer.

Groetjes, Wim en Tilly

1. Piet:
    Hoi Tilly en Wim,
    Alweer een dagje Frankrijk met slecht weer. Hier heeft het vandaag nog gesneeuwd en gehageld. Het is de hele dag niet boven de vijf graden gekomen.
    Wij zijn vanmorgen naar Swalmen gegaan. Leon Hendriks heeft een lintje van de koning gekregen voor al zijn vrijwilligerswerk.
    Groetjes Marian en Piet
  2. Tom Posno:
    Ha Til en Wim,
    Het gaat jullie allemaal voor de wind; nu alleen nog wat langere droge periodes en ietsjes hogere temperaturen!!
    Troost je; het is in heel Nederland ook pet met het weer!
    Op dit moment twee leuke reisblogs: naast die van jullie ook nog het blog van Sonja en Lei, waarvan ik vandaag het eerste verslag kreeg.
    Hopelijk morgen een drogere dag!
    Groetjes uit Velp,
    Tom.
  3. Marij en Guy Goessen:
    hallo til en wim
    het gaat lekker he derde deel zit er al op
    en aan alles komt een eind nog effe toi toi toi
  4. Rita en Guido Peusens:
    Hoi stoere wandelaars ,
    Geweldig dat jullie nu in Vezelay zitten! Alleen jammer dat het ook daar koud is maar voor morgen staat er een zonnetje op de site. Hopelijk klopt dat! Leuk die foto van de grote imposante basiliek met een kleine Wim op de voorgrond. Wij zijn er enkele jaren geleden geweest, gewoon op vakantie. Dus niet te vergelijken met wat jullie nu doen. Chapeau ! Groetjes en morgen hopelijk een droog dagje!
  5. Marion Wassercordt-Laudy:
    26 april 2016
    Hier schijnt heel even de zon tussen de wolken door. Vanmiddag met de kleinkinderen in Straelen gaan zwemmen. Half Venlo was daar allemaal opa's en oma's met kleinkroost. En jullie maar tippelen.
    Als ik de foto's bekijk is het inderdaad een mooi oud Frans huis waar jullie gelogeerd hebben. Benieuwd hoe het klooster slaapt! Goeie trip morgen. Marion
  6. Jeu:
    Hoi Tilly en Wim,
    Jullie zitten goed op koers 700km in 30 dagen. Vezelay ligt in de Morvan, altijd al een regenregio. Hierna moet de hemel op aarde komen en kunnen jullie wandelen als god in Frankrijk; ook eten!
    De nonnen dromen van een herenzaal.
    Met mij gaat het goed; ik droom van de teugels vasthouden, c.q. het autostuur.
    Veel plezier met jullie avontuur.
    gr Jeu
    Mariet is de joets op.
  7. Leonne van Uden:
    Hallo Tilly en Wim,

Zojuist jullie verhaal over de tocht naar Vezelay gelezen.
    Ik heb dit stadje enkele jaren geleden bezocht tijdens een fiets vakantie. Leuk plaatsje waar een echte pelgrimssfeer (tenminste dat vond ik toen) heerst.
    De basiliek op de foto heb ik ook van binnen en buiten gezien en op de foto gezet.
    Ik wens jullie een voorspoedige voorzetting van jullie tocht naar Santiago.
    Dank je wel voor jullie reisverhalen. Ik lees ze met plezier.

Groeten,
    Leonne van Uden
  8. Sraar en Cora:
    Ha Wim en Tilly,
    We zijn bezig jullie reisverhalen te lezen, maar jullie zijn sneller dan wij; door allerlei omstandigheden hebben we niet eerder kunnen reageren, maar knap dat jullie al 700 km in de benen hebben en al veel rijke dingen ervaren. Maar ook al veel modder aan de schoenen hebben gehad...Binnenkort komen we met een volgende reactie...Veeel succes en plezier !!
    Sraar en Cora
  9. Fred en truus:
    Hallo wandelaars,
    Wij staan met sneeuw op vandaag met koningsdag. Dus je kunt maar beter in Frankrijk wandelen dan hier. Wij hopen op een mooie dag voor jullie en verheugen ons al weer op jullie verhaal en vooral de leuke foto's.
    Gr. Fred en Truus.
  10. Tineke:
    Hallo Tilly en Wim,

Ik heb nu weer bij gelezen vanaf dag 20. Hartstikke leuk om jullie ervaringen te lezen. Je schrijft boeiend!

Goede reis en tot later!
  11. Huub en Corrie:
    27 april 2016
    De grens van 700 kilometer is gepasseerd: echt indrukwekkend! En dat in slechts een maand tijd. Sonja en Leo zijn jullie intussen stiekem aan de westkant per schip voorbijgestreefd. Zoals Tom ook al schreef, kregen we vandaag het eerste reisverslag: het contrast in de manier van reizen kan bijna niet groter! Maar het plezier in de twee reizen lijkt heel erg vergelijkbaar.
    De Morvan is een mooi natuurgebied maar staat inderdaad bekend als regenachtig. Nu op weg naar het zuidwesten, via Champlemy? Groeten en succes!
  12. Marida en Jan Welzen:
    Hallo Wim en Tilly,
    Een dikke proficiat.
    Jullie zijn in Vézelay aangekomen,waar verschillende wegen die naar Compostella leiden samenkomen Dit is echt een heel belangrijk punt op jullie route . De weg zal nu wel drukker worden met allerlei soortige pelgrims. Door jullie verhalen, kunnen we helemaal meeleven. Tilly, hoe is het trouwens met jouw bovenbeen? Weer hersteld?
    Groetjes en tot gauw. Jan en Marida
  13. Ria:
    hallo Tilly en Wim.

geregeld heb ik jullie verslagen gelezen met veel plezier!!
    ik wens jullie veilige en mooie kilometers. ooit hoop ik deze tocht ook te maken.
    groetjes ria
  14. Reny zomo groep:
    Hoi Tilly en Wim
    Was gisteren in mont saint Michel op vakantie. Daar waren ook pelgrimsboekjes en sint Jacobs schelpen als portomonaie verkrijgbaar. Kun je zelf kiezen welke route je loopt? Het weer valt hier wel mee, al is het koud voor de tijd van het jaar.Zo te lezen gaat het met jullie goed, hopelijk blijft dit zo.
    Groetjes Reny
  15. Corrie Litjens-Dumas:
    Hoi Tilly en Wim,
    Alweer een stukje dichterbij jullie doel heel veel wandel plezier nog. Ik lees iedere dag jullie interessante verslag groetjes Corrie.