Dag 34 van Saint Révérien naar Premery

30 april 2016 - Prémery, Frankrijk

Hallo allemaal,
Vanmorgen om een uur of negen vertrokken, nadat we eerst nog in de kerk een kaarsje hebben aangestoken. Het was al weer  een paar dagen geleden, dat we dit konden doen.
Het weer was prima, alhoewel het flink  bewolkt was.
De moderne boer rijdt met zijn auto door de wei om zijn koeien te inspecteren.
De vogels fluiten, de honden blaffen, tot een uur of elf. Dan begint het te regenen en kunnen beiden geen geluid meer produceren blijkbaar.
Het ziet er naar uit dat het heel lang gaat regenen, want de lucht  is heel dik grijs .
Gelukkig zijn we om een uur of twaalf al in Premery.
We drinken eerst een kop koffie, want we zijn wel erg vroeg.
In de "bar" zijn een aantal mannen druk bezig met kletsen, gokken en TV kijken(paardenraces). Intussen drinken ze alvast een glaasje wijn. Dit glaasje wordt zo vol geschonken, dat je je afvraagt hoe je dat kunt drinken zonder te knoeien.
Dan maar het hotel zoeken. We moeten even wachten want mevrouw is met de (eet)gasten bezig. Tussen de middag kun je in Frankrijk goed eten. Voor een euro of dertien heb je een driegangenmenu.
We worden dan  naar onze kamer gebracht. Via een gang, die nog behangen moet worden, komen we op een portaaltje, waar een bank staat voor drie personen en een TV. Hier komen vier deuren op uit. Drie "hotel"kamers en de badkamer. Een van de kamers is voor ons, de andere zijn voor de vier Duitsers. Onze kamer is drie bij drie meter. We kunnen er net onze spullen in kwijt.
Er is wel een klein wasbakje. De douche werkt prima. Het toilet is buiten!!!!! Vanavond maar niet te veel drinken, want dan moet je er vaak uit.
We besluiten om maar beneden te gaan eten na het douchen.
Daar zien we dat de Duitsers ook inmiddels zijn aangekomen. Zij wandelen wel de officiële route.
Tijdens het eten vraagt mevrouw of alles naar wens is. Ja, antwoorden we, maar het is zo koud. De verwarmingsknop is van de radiator afgehaald, zodat we zelf niets kunnen regelen.
Ze belooft, dat vanavond de verwarming aangaat. Maar na het eten vertelt ze, dat die toch nu al is aangezet. Wel aardig van hen.
Om een uur of vier gaan we het dorp in. Alles is nog dicht, het regent, het is gewoon ongezellig.
We komen een van de Duitsers tegen en drinken een kop koffie met hem. We vragen of hij al iets voor morgen heeft geregeld. Nee, nog niet. We hebben zelf al gekeken, maar nog niets gevonden. Als we de krant zien liggen, zien we tot onze schrik, dat er morgen een autoshow van klassieke racewagens is in Nevers, en dat alle hotels in de omgeving volgeboekt zijn.
We bedenken dan, dat we misschien met de trein naar Nevers kunnen gaan, of een stuk, zodat de afstand wat korter is, want dertig kilometer lopen vinden we te ver.
We gaan nu maar niet naar het station, want het saust gewoon buiten. Niet normaal. Als we bij het hotel aankomen is alles gesloten. Ook de zijdeur, die vanmiddag nog open was, is dicht. En  het restaurant gaat pas om zeven uur open. Gelukkig heeft mevrouw ons horen rammelen met de deur en komt kijken. Als de Duitser zegt, dat hij eventueel nog naar het station gaat om te kijken wanneer de treinen gaan, begint mevrouw te lachen. De trein gaat niet meer, is opgedoekt, en bovendien is het morgen 1 mei, nationale feestdag en dan ligt alles plat. De winkels zijn allemaal dicht.
Maar zij zal straks wel bellen, of ze iets kan regelen voor ons zessen.
Dus liggen we nu maar op bed, onder de dekens en hebben het nog koud, te wachten tot het zeven uur wordt, zodat we kunnen eten.
Om half zeven komt de man van de ezel ook in ons hotel aan. Hij heeft 35 km in de regen gelopen en de ezel ook.
We zijn wel eg blij, dat we vandaag maar een korte route hebben gehad, want anders hadden we heel lang in de nattigheid moeten lopen. Nu maar 18 kilometer + 757  = 775 kilometer totaal.
We logeren nu in Premery. Les Quatre Saisons

Groetjes

1. Marion Wassercordt-Laudy:
    30 april 2016
    Hoi hoi, dat vervloekte weer. Van nattigheid wordt je net zo koud als van de kou. Benieuwd hoe warm het nog wordt op jullie kamer.
    Vraag of ze een kleine emmer hebben voor vannacht. Dan leeg je die morgen netjes zelf en hoef je vannacht niet naar buiten. Wat antiek.
    Zal wel bij het Franse platteland horen. En maar weer hopen dat morgen alles glad gaat en dat het zonnetje zich weer laat zien. Slaap wel. Marion
  2. Rita en Guido Peusens:
    30 april 2016
    Jammer dat het vandaag allemaal een beetje tegen zat. Hebben toch een beetje met jullie te doen ! Maar ja, ook die dagen zitten er tussen. Het is allemaal zoveel leuker als het zonnetje schijnt! Ook hier in Venlo weer een overwegend grijze dag terwijl iedereen hunkert naar een beetje zonneschijn.
    Gelukkig zijn de vooruitzichten goed en dat geldt ook voor Frankrijk! We vinden het super leuk om jullie te volgen, zeker als jullie op plekken zijn waar wij ook ooit geweest zijn. Hopelijk genieten jullie nu van een lekkere warme maaltijd en doet de verwarming het als jullie straks op jullie kamer komen. Goeie tip trouwens om een emmer op de kamer te zetten vannacht. Zou ik zeker doen !!! We zijn benieuwd waar jullie morgen weer terecht komen en duimen voor goed weer. Hou de moed er in !!! Veel succes en groetjes !
    Guid en Rita.
  3. Fred en truus:
    Hallo,
    Wij hebben vandaag een super leuke dag gehad in Groesbeek. Fred heeft een reunie gehad na 40 jaar van zijn dienstmaten. Zijn nu op onze kamer en lezen jullie bericht. Wij hoeven niet naar buiten voor een plasje, gelukkig maar, want wij gaan nog naar de kroeg met enkelen. Trouwens veel wijn zal die pijn v tilly toch wel verzachten? Succes Fred en Truus.
  4. Gerry Dinnessen:
    30 april 2016
    Klopt op 1 mei is alles dicht en komen ze met lelietjes van dalen die je evt. kunt kopen
  5. (Gerrie) Normann - Kunen:
    Hoy goede wandelaars
    Iedere dag verrast het me weer tilly wat je allemaal ontdekt, enziet van de dieren en de natuur en de leuke mensen om je heen, ik geniet met jullie mee al is het thuis op de bank. Dikke groeten van gerrie normann kunen.
  6. Huub en Corrie:
    1 mei 2016
    Hallo Wim en Tilly, we zijn weer helemaal bijgelezen na een dag bij Michel in Kortenhoef en een paar dagen bij vrienden in Zeeland te hebben doorgebracht. Het weer lijkt overal in Europa tegen te vallen: dinsdag op weg naar Kortenhoef hagelde het en was het maar 3 graden. Ik moet er niet aan denken om door dat weer ook nog 25 kilometer op een dag te moeten lopen, petje af! Hopelijk gaan de beenklachten van Tilly gauw over, al dan niet met behulp van de vele adviezen.
    Lopend naar Prémery hebben jullie aan de rechterkant vast wel een kerktoren in een hooggelegen gebied zien liggen: Montenoison. Ongeveer twee kilometer verderop, in Noison, heeft oud-collega Ton Rijpkema een vakantiehuis. Ik weet niet of je hem nog kent of dat hij net het Marianum had verlaten toen jij daar kwam. Wij hebben het huis in de loop der jaren zien uitgroeien van vervallen schuur tot een prachtig huis met uitzicht over een vallei. En dat heeft hij allemaal zelf, samen met zijn vrouw, gedaan! Vijf jaar geleden heb ik ook nog een heel klein steentje bijgedragen bij het plaatsen van twee grote dakramen.

Groeten en veel beter weer toegewenst,
    Huub en Corrie
  7. Tooske Welling-de Brouwer:
    1 mei 2016
    hallo Tilly en Wim ,,wij de z.m. groep hebben hedenmorgen ook weer een stukje gelopen , hier is het momenteel erg fijn weer , dus genieten , morgen ook voor jullie ,,toi toi
  8. Mart Peters:
    Hoi Tilly en Wim,
    Jullie zijn al ver op weg. Petje af.
    Ik ben zo vrij geweest om de achterban van Los Vast Verband over jullie reis te informeren op de LVV Facebookpagina. Daarvoor heb ik een bloemlezing van jullie dagelijkse reisverslagen gemaakt en foto's overgenomen.
    Nog veel reisplezier. En ..... de zevende dag zult gij rusten. Hou je taai.