Dag 38 van Le Veurdre naar Valigny

4 mei 2016 - Valigny, Frankrijk

Goedemorgen  allemaal,
Gisteravond van alle "ozel" maar vroeg naar bed gegaan. Daar kregen we het tenminste een beetje warm.
Vanmorgen kwamen we er achter,dat we via de nooddeur in de tuin hadden kunnen zitten, in de zon, notabene. Daar was  het nog warmer dan binnen.
Ook ontdekten we, dat er gewoon radiatoren gezeten hebben. Of ze die definitief er af gehaald hebben? Ik hoop van niet. We hebben in ieder geval in het gastenboek gezet, dat we het koud hebben gehad.
Vanmorgen nog wat inkopen gedaan, want morgen is het Hemelvaartsdag, en dan is het maar de vraag of er winkels open zijn.
Na een kwartiertje lopen zagen we een bever, maar eer ik het  fototoestel in de handen had, was hij al verdwenen in het water.
De zon schijnt, al is de temperatuur maar zeven graden, als we om negen uur vertrekken.
We luisteren weer naar alles wat we ook wat de natuur ons biedt, vogels, honden, koeien, schapen, ezels enz.
Het landschap blijft hetzelfde. Wel vragen we ons af, waarom de boeren hier hun mest maar ergens in een hoekje op het land mogen droppen, terwijl bij ons daar zo' n strenge regels voor zijn.
Als  ze hun auto niet verkocht krijgen als hij versleten is,,zetten ze hem gewoonteregels achteraan in een weiland . Wat er dan mee gebeurt , weet niemand. Wel zien we ze vaak staan  begroeid met klimop of zo.
De volgende vraag die we ons stellen is, waarom ze geen picknickbanken wat verder uit het  dorp zetten. Ben je net onderweg, dan kom je ze tegen, maar gewoon ergens tussen twee dorpen in, als wij daar behoefte aan hebben, ho maar.
En Wim vindt  het verschrikkelijk om op de grond in het gras te gaan zitten, dus lopen we dan maar door. Maar in een dorp krijg je wel meestal koffie bij de zitpauze.
We komen langs een oprit van een kasteel. Onder het reclamebord staat een grote bloembak met, niet te geloven, gele plastic kalanchoes.
We hebben bijna een koolzaadloze dag vandaag. Bij de laatste  vijf kilometer kom er toch nog, een voor Franse begrippen, erg klein veldje aan de rechterkant.
Wat de temperatuur betreft, mogen we niet mopperen. De koeien beginnen de schaduw op te zoeken, dus dat zegt genoeg.
Tussen half een en twee uur kun je merken dat ze hier een beetje siësta hebben, je komt bijna geen auto tegen.
Het valt ons ook op, dat auto's hier gewoon voor een stopstreep stoppen, zelfs op plaatsen waarvan je denkt, waarom is hier een stopstreep?
De verkeersborden zij hier allemaal vrij nieuw. Zal wel EU-geld zijn.
Om half drie zijn we al bij ons hotel. Luxe hè? Maar het is gewoon een kwestie van afstand. De volgende overnachtingsplaats is tien kilometer verder en dat lijkt me niet erg verstandig.
Het hotel is behoorlijk gedateerd, maar we hebben een eigen  douche en toilet en het is schoon.
Het been zeurt nog een beetje, maar ja, het moet niet te snel overgaan, want dan komt het weer terug. Het was in ieder geval te doen.
Vandaag hebben we 21 kilometer gelopen + 839 = 860 kilometer totaal.

Groetjes, Wim en Tilly

1. Tom Posno:
    4 mei 2016
    Gelukkig wordt het weer bij jullie geleidelijk ook beter, net als hier.
    Ik ga een lang weekend naar Bonn met drie anderen; o.a. heerlijk wandelen in het Siebengebirge, maar geen 860km!
    Het wordt ook hier prachtig weer, eindelijk!
    Succes bij de volgende etappe!
    Groetjes uit Velp,
    Tom.
  2. Astrid Faessen:
    4 mei 2016
    Wat hebben jullie al veel gelopen, knap hoor! Ik lees nog steeds elke dag met veel plezier jullie verhaal. Hier gaat de temp. komend weekend oplopen naar 25gr. Heerlijk! Zou voor jullie misschien een beetje te warm zijn. Maar misschien na gisteren ook wel weer lekker Succes verder!
    Groetjes uit Venlo,
    Astrid Faessen
  3. Marion Wassercordt-Laudy:
    Hoi Tilly en Wim,
    de verjaardag was gezellig, en nu heb ik net de laatste kopjes en glaasjes opgeruimd en kan naar bed. De koffers zijn gepakt.
    Jullie hebben in ieder geval een droge dag gehad met zon en jullie hebben ook weer lopen genieten.
    W.b. de stopstrepen en alle regels en wetjes, je weet dat wij in Nederland altijd voorop lopen om alle nieuwe zaken op dat gebied als eerste netjes te volgen want anders kunnen we ons vingertje niet opsteken naar de anderen. Maar als puntje bij paaltje komt houden ze zich in het buitenland een stuk beter aan elementaire veiligheidsregels in het verkeer. Verder is het natuurlijk zo la, la.
    Nu ga ik jullie dus echt voor 2 1/2 week verlaten. Ik wens jullie heel fijne, pijnloze en gezonde wandeldagen toe en ik kijk nu al uit naar alles wat ik bij terugkomst kan lezen. Tot dan! Marion
  4. Tooske Welling-de Brouwer:
    5 mei 2016
    hallo kanjers , houden jullie een feestje onderweg als de 1000km . ,op de meter staat ? het is net als richt feest ,,hier begint het weer ook lekker te worden gun het jullie ook ,,,groetjes
  5. Geert Hegger:
    5 mei 2016
    Erg leuk om die verslagen te lezen van jullie.
    Groetjes van Nelly en Geert Hegger
    uit Arcen
    Nieuw adres ;Appelgaard 29
    5944 GA Arcen
  6. Ria hendriks:
    5 mei 2016
    Hopelijk wordt het warmer voor jullie, maar hier is het ook erg koud geweest, morgen gaan we naar Spanje tot na de Pinksteren.Wim binnenkort ben je jarig maar dan ben ik nog niet terug gefeliciteerd alvast gr Ria en Jan