Dag 4, 3 augustus 2023, van Benningbroek km57 naar Wervershoof km73

3 augustus 2023 - Wervershoof, Nederland

Hallo allemaal,

Toen we gisteren op onze slaapkamer aankwamen, meteen een mug gevangen.  Die kan ons dus niet meer lastigvallen vannacht!                                        Vanmorgen  werden we wakker met een stralend blauwe lucht en een zonnetje. Bij de overburen liepen de kippen lekker buiten te pikken in de grond. Heerlijk toch! We hadden weer prima geslapen.         Jullie hebben medelijden met ons, maar dat hoeft echt niet hoor! We kiezen er zelf voor en opgeven hebben we in ons woordenboek  nog niet gevonden ( alleen in 2016 in Frankrijk, en dat deed pijn). We voelen ons gewoon heel rijk, zeker als we denken aan de gezondheid van Wim!!     En weer hetzelfde tafereel als gisteren. We nemen afscheid, gaan naar buiten en op dat moment kwam er weer een bui’. Dus weer naar binnen en een kopje koffie drinken. Uiteindelijk vertrokken we om ongeveer tien uur.We liepen anderhalf uur eer we weer op de oorspronkelijke route waren.  Wim kom niets vinden wat dichterbij was, toen hij dit adres boekte. Maar dat geeft niet. Deze boerderijen waren ook prachtig. Hier is echt sprake van lintbebouwing.                                       We lopen hier echt in het stamppottenland. Verschillende soorten kolen, uien, aardappelen en water. Bijna alles wat je voor stamppot nodig hebt. Alleen nog een pan en vuur en we konden het onderweg maken. We liepen tot Twisk en hoopten daar koffie te krijgen. Maar de inboorlingen zeiden dat je bij de Hubo koffie kon krijgen, maar dat was anderhalve kilometer uit de richting en het was er niet gezellig.                         Daarom maar doorgelopen tot we na een half uurtje een galerie zagen met theetuin die open was. Het was een heel leuke plek met een gezellig koppel en uiteraard koffie. Zij maakte o.a keramiekbloemen en hij maakte schemerlampen van huishoudelijke voorwerpen o.a. van een vergiet, de zeven van een passevite enz.! ze verzamelden ook curiosa zoals oud fisherprice spul, poppenkastpoppen, oude schoolplaten enz. Deze werden ook gebruikt bij haar kunstwerken. We hebben er een gezellig uurtje doorgebracht.                           Daarna vervolgden we onze route richting Medemblik. We moesten wel vijf keer het spoor kruisen van de stoomtrein Hoorn-Medemblik. En Wim maar hopen dat de trein zou komen , maar helaas, het gebeurde niet. Bij het station van Medemblik werd hij beloond. Daar stond de stoomtrein te wachten om te vertrekken. Deze locomotief van de voormalige stoomtram uit 1922 tussen Venlo en Nijmegen. LTM stond er op. Limburgse Tramweg Maatschappij.    Intussen hoorden we constant een helicopter in de lucht. Er was iets met een schip aan de hand. Één passagier was al met de helicopter van boord gehaald. Wat er uiteindelijk aan de hand was, zullen we waarschijnlijk nooit horen.                           In Medemblik geluncht bij de slager  en ik een beetje de middenstand gecontroleerd. We vervolgden onze route langs kasteel Radboud naar het IJsselmeer.
Bij het stoomgemaal van Medemblik stopten we voor koffie. Maar Wim vond het toch wel  interessant om in het gemaal dat tevens een museum was een kijkje te nemen. Mijn interesse ligt daar niet zo, dus ik heb gewoon gewacht. Daarna hebben we de laatste kilometers richting Werverhoof over de dijk gelopen.          Onze gastvrouw Marthe en gastheer William waren zeer verrast dat we te voet waren. Ze hadden op fietsers gerekend, maar het was uiteraard geen probleem. En weer verbazing over onze weely. Daar hebben we sowieso veel bekijks mee. Weer een mooie ruimte. Een verbouwde garage die “woonkamer” is met een keukenblokje en boven een royale slaapkamer met zitruimte en douche met toilet.  Menig gezin zou er blij mee zijn.  Ze vroeg of  we zin in koffie hadden. Dat hadden we natuurlijk en na vijf minuten kwam ze terug met koffie en aardbeienvlaai. Het zal hier wel anders heten, maar het was wel lekker.  Samen een half uurtje gezellig gekletst en daarna heeft Wim een restaurant geboekt, wat best wel moeilijk was. Het één was gesloten en het andere had vakantie. Het was wel nog een half uur lopen, enkele reis. Het was wel  een goed adres. We hebben er heerlijk gegeten .                    Wat wel nog de moeite waard is om te vertellen, dat we zes keer vandaag de poncho’s hebben uit- en aangetrokken. Iedere keer weer wat druppels dat je denkt, je bent zo doornat. En als je je weer  in dat ding gewurmd had, was de regen weer over. Wel heb ik ik constant in het t-shirt met korte mouwen gelopen. Al was ik ook de enige die  dat deed…….               Veel spannende dingen hebben we vandaag niet meegemaakt, maar we hebben zelf wel een fijne dag gehad!

Groetjes van Wim en Tilly uit Wervershoof

1. Tom Posno:
    Hoi Tilly en Wim,
    Ik begrijp volkomen dat het voor jullie weer een tocht is waarbij je dankbaar bent dat jullie het zo kunnen doen, gezien de gezondheid van Wim!
    En dan is wat slechter weer iets wat op een lager plan staat.
    Hoe noordelijker hoe beter, wat betreft weer; hier op Terschelling vrijwel geen regen vandaag, terwijl buienradar voor het binnenland, Velp en Venlo dus, veel meer regen aangaf…………
    Alweer een goed onderkomen begrijp ik.
    Geniet er van, rust lekker uit, en morgen weer veel succes en plezier!
    Veel groetjes uit Terschelling, Tom.
  2. Gerrie Hol:
    Ha Tilly en Wim
    Er is een verhalenverteller aan je verloren gegaan, zit te grinneken ondertussen dat ik lees.
    Dit is ook echt genieten en heerlijk om bij zoveel vriendelijke mensen te kunnen slapen.
    Iedere dag weer andere belevenissen.
    Slaap lekker straks en morgen weer een mooie wandeling.
    Groetjes Gerrie.
  3. Jan Dommerholt:
    3 augustus 2023
    Ha, na regen komt….. en dat is hier ook. Vandaag nog veel regen gehad, maar vanavond is het droog, ( zal Ada heel fijn vinden want die heeft de voorstelling in de Doolhof in Tegelen). De vooruitzichten zijn hier weer regen, regen en nog meer…. Ik hoop voor jullie dat het weer beter gaat worden. Geniet er nog van, trusten
  4. Piet:
    3 augustus 2023
    Laat het morgen eens niet regenen. Als dat lukt steek ik een kaarsje voor jullie op bij Gerardus in Wittem.
    heel veel sterkte Piet
  5. Lon:
    4 augustus 2023
    Goedemorgen Tilly en Wim,de dag gaat weer starten beslist vol goede moed.
    Ik vind het heerlijk om jullie verhaal te horen,voor mij een spannende en leuke reisroman.Veel wandelplezier vandaag....zet hem op en geniet van elkaar en de prachtige omgeving . Hartelijke groetjes.Lon
  6. Mariet Keijsers:
    4 augustus 2023
    Aan de foto's is te zien dat jullie tocht langs allerlei romantische plekken voert. Mooi om jouw verhaal bij deze beelden te lezen Tilly.