Dag 5, 4 augustus 2023, van Wervershoof (km 77) naar Enkhuizen (km 90).

4 augustus 2023 - Enkhuizen, Nederland

We boffen tot nu toe echt met onze onderkomens. Weer heel goed. Alleen      ‘s nachts bezoek van een mug. Maar daar kunnen zij niets aan doen.  Wim werd wakkerd en vertelde dat hij eng gedroomd had. Hij stond bij een tankstation en gooide ergens munten in. Toen zag hij dat zijn auto gestolen was! En ook nog de muntjes kwijt! Toen schrok hij wakker en realiseerde zich, dat hij geen auto bij zich had, we waren te voet!!                           Maar ik heb gisteren nog vergeten te vertellen dat ik prima gelopen had op de ALDI schoenen. Wel had ik mijn eigen steunzolen er in gedaan.
Er zit een sensor op de lamp in de woonkamer . Op de een of andere manier klopt er iets niet met deze lamp. Hij gaat om de haverklap uit en dan mag Wel m bewegen en dan doet hij het weer. Dit is dus de ochtendgymnastiek voor Wim. Zal hij morgen missen!                                          We vertrekken vandaag zowaar droog! Weer het advies gevolgd van onze gastheer om het eerste stuk niet door het gras te gaan maar via een mooi fietspad. Het lijkt een beet of we in het Ven lopen tussen de kassen (paprika’s, lelies, chrysanten  en pioenen). Na een half uurtje komen we weer op “ het pad”. Dan worden we weer omringd door gras, riet en slootjes. Als we op een mooi plekje een bank zien staan, maken we daar graag gebruik van en genieten (droog) “wengske aan wengske, samen op het bengske ” van de omgeving. De eerste keer sinds maandag! Binnen een half uur zouden we een bui krijgen. We zien de bui hangen boven Lutjebroek. Maar die gaat aan ons voorbij. Wel passeren enkele fietsers ons met natte regenjassen!  De boerderijen zijn helaas nu modern. Niets meer te zien van mooie oude statige boerderijen, allemaal straks gebouwen. Heeft waarschijnlijk met de ruilverkaveling te maken.                                                         Rond twaalf uur arriveren we bij een bezoekerscentrum met strand en speeltuin. Enkele kinderen spelen in het zand in bikini. In het water durven ze nog niet! Nadat we daar geluncht hadden, liepen we verder. Om een uur hadden we nog een paar kilometer te gaan. Wim heeft onze gastvrouw gebeld of we meteen naar haar konden lopen. We hadden haar gevraagd of ze een wasje voor ons wilde draaien. Dat is handiger als dat vanavond nog moet gebeuren. Dat was prima. Onderweg konden we nog  zonnebloemen kopen. Hebben voor haar een bosje gekocht, omdat ze onze was wilde doen (uiteraard betalen we haar daar voor). Maar we zijn er nog eerder en ze was nog niet thuis. Tegen tweeën kwam ze naar buiten . Ze had de bel niet gehoord en ze dacht dat er twee jongelui  op de bank aan de overkant zaten! We werden hartelijk verwelkomd in het Limburgs (min of meer). Zij was dus de dame die in Venlo verkering had gehad met een voetballer Donselaar of zo iets. Was uiteindelijk niets geworden. Heel aardige kleurige mevrouw.                         Ze woonde in een oud grachtenhuisje waar nog alles authentiek was!                          Het woord energielabel was niet aan de orde want je keek zo door de brievenbus en langs de voordeur naar buiten.            De badkamer was een ligbad en daar voor was een meter vloer. Aan de linkerkant hing een douchekop en rechts een wasbak. De keukenkastjes zijn kanariegeel geverfd. Haar tuin is ”Grieks “ ingericht. Blauwe kozijnen en veel planten.         Toen we onder de douche waren geweest, werd meteen de was gedraaid, in de hoop dat deze buiten kon drogen! Maar dat was ijdele hoop, want toen we genoten van een kopje thee, kwam er weer een buitje.                                            Ze kwam toen op het idee om de buurvrouw te vragen of de was bij haar in de droger kon. Dat was gelukkig geen probleem.                                               Daarna zijn we nog het centrum in gegaan. In de Westerkerk was een leuke fototentoonstelling. O.a. Over het Beatleconcert in Blokker. Gezellig stadje! Mooie kerk ook. Het stadje ook . Verschillende scheve huizen hebben we gezien.                                                            Dit was het ongeveer voor vandaag, morgen weer.
groetje, Wim en Tilly

1. Jan Dommerholt:
    4 augustus 2023
    Ha luitjes, das toch genieten. Alleen is Wim alleen?😄😄, ik zie jou ( Tilly) nergens op de foto😉. Have fun , fijne avond👍
  2. Piet:
    4 augustus 2023
    Weer een mooie dag gehad. Hoe nu verder en hoe lang nog.
    heel veel sterkte Piet
  3. Ria Brummans:
    4 augustus 2023
    Ik zie de bui ook hangen. Je vertelt het heel leuk Tilly. Hoop voor jullie dat het morgen droog blijft maar de verwachtingen zijn niet zo geweldig. Veel wandelplezier🥾👟
  4. Ans Vaes:
    4 augustus 2023
    Gelukkig weer een redelijk droge dag. Na het weekend word het beter weer. Wat fijn om te horen dat de gast adressen goed zijn . En op de volgende foto’s zien we Tilly?????? Morgen weer genieten van de nieuwe dag, veel wandel plezier op de schoenen van de Aldi. Groetjes Ans
  5. Rita en Guido Peusens:
    4 augustus 2023
    Dat klinkt weer als een prima wandeldag met zelfs wat zon. Ook hier in Nijmegen was het voor het eerst sinds lange tijd weer lekker wandelweer dus daar hebben we gretig gebruik van gemaakt. Helaas wordt voor het weekend weer regen voorspeld maar daarna gelukkig beter weer. Dus nog even doorbijten maar jullie zijn gelukkig niet bang voor een buitje, dat weten we inmiddels! Groetjes, Rita en Guid.
  6. Corrie:
    4 augustus 2023
    Fijn om een droge dag te hebben!
    Groetjes
    Corrie
  7. Tom Posno:
    Hoi Til en Wim,
    Volgens mij niet een grote afstand in km vandaag.
    Fijn dat jullie het redelijk droog hebben gehouden.
    Ik heb vandaag op Terschelling heerlijk gewandeld en twee uur in de zon gezeten in T-shirt!
    Rust lekker uit en een goede start morgen.
    Veel groetjes uit Terschelling, Tom.
  8. Marjan:
    5 augustus 2023
    Weer een leuk verslag en foto's.
    Die kabouterhuisjes lijken wel knus.
    Wim heeft extra krachttraining met die "vreemde vogels" op zijn plu.
    Zo kan regen ook gezellig zijn en hij is er gelukkig sterk genoeg voor.
    Groetjes.
  9. Jeu:
    7 augustus 2023
    Vanaf vandaag wordt het droger. Haad mood!
    Jeu