Dag 42 van Châteaumeillant naar Sarzay

8 mei 2016 - Sarzay, Frankrijk

Goedemorgen allemaal,

Gistermorgen was er bijna niks te horen als we 's morgens wakker worden, vanmorgen vanaf half zes ongeveer is hier een duet begonnen van de hanen en de duiven. Zeer speciaal.
Gisteren zijn we vaak langs vijvers gekomen in de weilanden, waar veel brulkikkers zaten.die lieten ook merken dat ze blij waren, dat ze ons zagen. Ook weer zo'n apart geluid, dat je nu wel leuk vindt, maar dat je thuis niet constant wil horen.
Als we vanmorgen weer afscheid nemen van Gilles (de ezelman), kust hij me zo waar. Zo amicaal zijn we al geworden. We vertrekken wat later, want hij was al startklaar voor het ontbijt. Als we dan naar de voorkant van het huis gaan, zien we dat Olive als dank een heel grote hoop voor de voordeur heeft gelegd!
De natuur is de laatste dagen wel veranderd. In het bos ontrollen de bladeren van de varens zich. Het koolzaad is veel donkerder van kleur geworden doordat het vruchten krijgt. We zien zelfs een heel veld vol met  tuinbonenplanten.
De graanvelden veranderen ook doordat er aren aan komen. Ook deze krijgen dan een heel andere kleur.
De bermen zullen er niet veel anders uitzien dan in Nederland. Veel grassoorten wuiven ons toe met hun bloeiende pluimen. De kleur wordt er in gebracht door vergeet-mij-nietjes, ereprijs, boterbloemen, en vooral veel fluitenkruid.
De tuinen beginnen steeds meer kleur te krijgen. De seringen zijn wel het nadrukkelijkst aanwezig, qua bloem, maar ook qua geur! Heerlijk .maar ook de andere zomerbloeiers zijn goed zichtbaar. Akeleien, pioenrozen, slaapmutsjes, muurbloemen, noem maar op. De wereld ziet er dan heel fleurig uit.
Om een  uur of twaalf lopen we La Châtre binnen. Het is een middeleeuws stadje, met heel smalle straatjes, maar de auto's zijn er nog niet verboden.
Bij Le Mairie aangekomen is daar  de huldiging van de veteranen. Het is vandaag 8 mei, nationale feestdag i.v.m de overwinning van de tweede wereldoorlog.
Uiteraard is daar een muziekkorps bij en nadat de traditionele foto is gemaakt, mag iedereen naar binnen (behalve wij natuurlijk) voor een drankje en een hapje.
Wij eten onze boterham op een bankje in het park met een lekker blikje vis met mosterdsaus!
Daarna op zoek naar een restaurant voor een kopje koffie, om ons voor te bereiden op de laatste acht kilometer van vandaag.
We hebben dan weer een mooie route door het Franse land. De honden hebben of vrij, of ze mogen niet blaffen omdat het zondag is, of hun baasje moet rusten, of het is gewoon te warm, wat de reden is, weten we niet, maar er wordt niet geblaft vanmiddag.
Sarzay is de plaats, waar we besproken hebben om te slapen vannacht. Als we het dorp inlopen, zien we een kasteel. Tot onze verbazing is dit het adres waar we geboekt hebben. Het is een kasteel uit de 14e eeuw. Volgens de folder is het een van de drukst bezochte kastelen van Frankrijk. Alhoewel er op dit moment niemand te zien is.
We zitten in het boerderijgedeelte. De ontvangstruimte is meteen een verkoopruimte, maar we zullen hier ongetwijfeld morgenvroeg het ontbijt krijgen. Er staat een keukenblokje in en ik denk, dat men hier, als ze groepen ontvangen wel een kopje koffie zal  serveren.
We hebben ideaal wandelweer gehad. Ongeveer 23-24 graden. Toen we in het kasteel zaten te relaxen om een uur of vijf, begon het opeens heel hard te waaien. De temperatuur zakte flink, maar het is nog steeds niet kil of koud.
Vandaag ís het Moederdag. Virtuele bloemen hebben we al gehad. Verder slaapt moeders in een kasteel (toeval) en gaan we vanavond naar een restaurant, ook toeval, want er was geen eten bij vanavond. Alles bij elkaar wel gezellig natuurlijk.

Vandaag hebben we 26 km gelopen, in totaal dus 930 + 26= 956 km.

Tot morgen

1. Marjan:
    Hoi Tilly en Wim.
    We hebben weer een mooi beeld gekregen van het verloop van deze dag. Ik stel me zo voor dat je met een natuurbloemenboek door de omgeving loopt om alle bloemen en planten te kunnen onderscheiden. Ik weet dat in weilanden wel 25 bloemensoorten voorkomen, maar laat me niet hun namen moeten ophoesten.
    Heerlijk om dit alles te kunnen lezen. Je kunt het zo "bloemrijk" beschrijven.
    Nog veel loopplezier dat levert ons leesgenoegen.
    Warme groeten uit Venlo
  2. Toos Crommentuijn:
    8 mei 2016
    Weer genoten van wat je schrijft,zo te zien gaat t jullie goed
    Hopelijkt gaat t goed met je been Tilly
    Ik zit nog een paar dagen in Ierland,ook te genieten,maar dan metniks doen
    Door omstandigheid,maar ik heb een goede verzorging
  3. Tom Posno:
    8 mei 2016
    Wat fijn om te lezen dat de wandelomstandigheden wat betreft het weer een stuk aangenamer worden!
    Ik had een schitterend wandelweekend in het Siebengebirge en ook genoten van Bonn, zowel sightseeing als culinair!!! Het is hier ook prachtig weer!
    Succes met jullie volgende etappe!
    Groetjes uit Velp,
    Tom.
  4. Simon en Ine:
    8 mei 2016
    Leuk te lezen dat jullie in Sarzay zijn. Wij waren daar een aantal jaren geleden. Ze waren toen heel druk doende met restaureren. Is dat nog steeds zo? Hebben jullie gegeten in het restaurant met garaniums voor het raam en uitzicht op het kasteel? In ieder geval een pracht omgeving om door te lopen en zeker nu er zoveel groeit en bloeit. En nu op naar de 1000km en wij genieten van jullie verhalen. Toi toi Simon en Ine
  5. Monique:
    9 mei 2016
    Dag allebei,
    Eerlijk gezegd een aantal afleveringen gemist maar het kan haast niet anders of jullie hebben een paar fikse buien op jullie test gekregen, dus ik ben blij dat het weer beter geworden is.
    Wij waren afgelopen week aan de Côte d'Azur en hebben daar wel wat gewandeld maar 25 kilometer lopen we echt niet hoor, wat knap van jullie en dat dag in, dag uit. En geen PHPD (=pijntje hier, pijntje daar). Wat zal de heilige Jacobus jullie loven en prijzen; ik doe het alvast even voor!
    We waren van vrijdagavond tot zaterdagmorgen in Langres. Daar waren zes pelgrims voorbij gekomen; jullie ook? Ineens voelden jullie dichtbij. Prachtig stadje trouwens.
    Groet de bloemen in Frankrijk!
  6. Milly Gerrits-Brüll:
    10 mei 2016
    Dag Tilly en Wim. Jullie genieten, maar presteren iets geweldig. Wat fijn om jullie zo te kunnen volgen. Deze Moederdag vergeet je nooit meer. Wat weet jij veel over de bloemen. De Fluiten kruid bloeid hier ook geweldig. We hebben al een paar dagen zomer. Maar met Pinksteren daalt de Temp. Naar 13 graden. Ga zo voort. Ik volg jullie trouw!!!!