Dag 46 van La Souterraine naar La Souterraine

12 mei 2016 - La Souterraine, Frankrijk

Goedemorgen allemaal,

Het is dus volle bak geworden gisteravond. Uiteindelijk hebben we met zijn vijven warm gegeten. Twee gingen in de stad eten, twee aten een boterham en er was nog een Spanjaard, die goed Frans spreekt en in Duitsland woont en werkt die we dus  gelukkig goed kunnen verstaan) en Claudine, die ook Duits spreekt en verstaat. Zij beheert de pelgrimsherberg. Verder is er nog een mevrouw, die volgens mij haar moeder is. Er was weer een lekkere aardappeltaart, selderiesalade, gewone salade, kaas en verse rabarber.
Wim mocht als eerste de kaas nemen. Er lag een rond kaasje uit de streek en  hij nam er een recht streepje van af. Wow, zei Claudine, alsof hij een doodzonde beging. De Duitse Spanjaard legde ons toen uit, dat je Franse kaas altijd in puntjes moet snijden van het midden uit. Weer wat geleerd!
Ik heb vannacht niet zo goed geslapen, heb daarom het besluit genomen, om een rustdag in te lassen. We hebben hier een prima onderkomen en in de stad is ook wat te beleven. De volgende overnachtingsplaatsen zijn maar heel klein, zover we het nu kunnen overzien.
Verder hebben we na Vezelay pas één rustdag gehad, dus dat mag wel weer.
Bij het ontbijt alles geregeld en ook de slaapplaats voor vanavond afgezegd en doorgeschoven naar morgen. Nu denken jullie misschien dat we zo goed in het Frans geworden zijn dat we dat prima kunnen regelen. Dat heeft Claudine voor ons geregeld. Die kan dat veel beter.
Jullie zeggen dat ik de namen van de bloemen zo goed ken. Die heb ik vroeger op de HBS moeten leren. Maar ik had liever wat meer van het Frans van toen overgehouden. Daar had ik nu meer aan gehad.
Ik bedenk dat het misschien verstandig is om iets met mijn been te doen. Want het blijft zeuren. Madame Claudine maakt een afspraak voor me bij de osteopaat. Daar kan ik vanmiddag gelukkig terecht. We blijven de hele morgen binnen i.v.m. de regen. Amuseren ons met de iPad.
De osteopaat ziet inderdaad dat de heupen scheef staan en corrigeert meteen mijn hele lichaam. Ik kan er nog twee dagen last van hebben, maar dan moet het over zijn. Ben benieuwd.
Zijn praktijk was echt zestiger jaren. In de wachtkamer stonden vliegtuigstoelen, daar zat je zo ellendig op, dat je vanzelf wel naar een  osteopaat zou gaan voor rugklachten. Klantenwerving?Daarna nog een rondje stad gedaan, zodat we toch nog een kilometer of vijf gelopen hebben. Vanavond is het hier helemaal volle bak. Er moeten  zelfs twee personen beneden in de kamer slapen.
Vandaag dus 5 kilometer gelopen+ 1028 = 1033 kilometer totaal .

Groetjes, Wim en Tilly

1. Tom Posno:
    12 mei 2016
    Heel verstandig om weer een rustdag in te lassen; volgens mij pas jullie tweede, dus dat mag best.
    En jij, Til, kon van de gelegenheid gebruik maken om even aan te gaan bij de osteopaat, heel goed!
    Het weer bij jullie is echt een heel stuk minder dan bij ons, wij hebben zomerse dagen gehad!
    Maar in het weekend moeten we boeten: 10 graden en buien!
    Hopelijk wordt het dan bij jullie juist weer beter!
    Slaap goed vannacht en succes morgen bij de volgende etappe!
    Groetjes uit Velp,
    Tom.
  2. Diny:
    12 mei 2016
    Hoi Tilly en Wim.

Heel verstandig die rustdag.
    Slaap lekker.
    Groetjes uit Venlo
    Diny
  3. Willemien en Jean:
    Hoi Tilly en Wim,
    Eindelijk weer een rustdag.Onze Lieve Heer hield na 6 werkdagen al een rustdag. Dus het wrrd weer een tijd onder de onderdanen te verwennen. Die voeten, benen en heupen moeten toch , aar mooi uitvoeren wat jullie je in het hoofd zetten. Waarom eigenlijk zo vroeg in het jaar begonnen aan deze tocht. Ik vind het zo jammer dat jullie zoveel regenweer hebben, of vrezen jullie 1000 km zon meer dan de regen?
    Rust lekker en wandel zo. Groet Willemien en Jean
  4. Mariet Keijsers:
    13 mei 2016
    Het valt me op dat jouw beenproblemen al een tijdje deel van jullie vertelling vormen Tilly. Ook al schrijf je er luchtig over, er zijn heel wat stappen die je met dat zeurende been moet zetten tussen Venlo en Santiago, bedenk ik. Goed dat je er mee naar de dokter bent geweest! Ik duim dat zijn correcties je echt gaan helpen.

Groeten van het Valuas, waar sinds gisteren de examens aan de gang zijn!
  5. Theo Wismans:
    13 mei 2016
    Ik merk aan de reisverslagen dat jullie ondanks het mindere weer toch volop genieten van dit wandeltochtje.
    Af en toe een rustdag is vlgns mij niet verkeerd; ik ben benieuwd of de osteopaat het probleem met een paar handelingen kan wegwerken.
    Heel veel wandelplezier verder.

Theo en Henny Wismans
  6. Marie-Louise Hovens:
    Hallo Tilly en Wim,
    Met groeiende bewondering lees ik jullie reisverhalen.
    Wat een doorzettingsvermogen om ondanks regen, een zeurend been etc. gewoon door te bikkelen en iedere dag weer die kilometers te lopen!
    Prachtig hoe jullie de omgeving beschrijven en al die belevenissen onderweg.
    Ik neem er de hoed voor af.
    Heel veel wandelplezier nog, blijf gezond en geniet er vooral van!!
    Hartelijke groeten uit Venlo.
    Marie-Louise.
  7. Wim en Greetje Vreeswijk:
    Hoi Tilly en Wim.
    We zijn weer thuis van Mallorca. We hebben een fijne tijd gehad met ons "achterkleinkind".Het is een geweldige baby en hebben er van genoten. Nu zijn jullie weer aan de beurt en we zullen jullie verhalen weer aandachtig volgen. We hebben n.l. 3 weken geen t.v. krant of iets dergelijks gevolgd. Even helemaal rust.
    We wensen Tilly sterkte met het zere been en verder veel wandelplezier nog.
    Wim en Greetje.
  8. Ellie faessen:
    Hallo luitjes,

elke avond lees ik weer met veel plezier naar julie reisverhalen.
    Ik hoop van harte dat het beter gaat met je been en jullie de reis
    kunnen voortzetten. Sukses verder en op naar de 1500!!!!!!!!!
    Ellie
  9. Tooske Welling-de Brouwer:
    13 mei 2016
    van ganser harte spoedige op heffing van je been klachten ,fijn dat je het laten na kijken ,