Dag 47 van La Souterraine naar Marsac

13 mei 2016 - Marsac, Frankrijk

Goedemorgen allemaal,

Gisteravond kwamen de laatste gasten pas na achten binnen. Twee dames waren met de trein gekomen en starten vandaag om drie weken te wandelen. Dat doen ook veel mensen, omdat ze niet zo lang vrij kunnen krijgen van hun werk. Volgens mij is de rest van deze groep allemaal op deze manier aan de wandel. Een stel van drie dames zat eergisteren in hetzelfde huis koffie te drinken, als waar we Norbert troffen. Ze herkenden ons nog i.v.m de wheelie.
Van  de wheelie zijn intussen al heel wat foto's gemaakt.  We zijn echt  " kerkesvolk". En dat vinden de mensen toch leuk als ze iets vreemds zien.
Gisteren zat ik in een Frans boek naar de route te kijken, en daar stond een stukje in geschreven over de wheelie, met foto zelfs.
Claudine had weer heerlijk gekookt en als toetje had ze een taart van verse rabarber en een taart van rood fruit. Goed kosthuis en ze heeft alles goed onder controle. Verder is ze ook nog heel attent en behulpzaam. Meer ja, ze verdient daar haar boterham mee, dus dan moet je wel.
Het eten was gezellig gisteravond.
Het waren dus allemaal pelgrims met ervaring. Dat moest natuurlijk uitgewisseld worden. Af en toe
begrepen we het en soms werd het ons in " langzaam" Frans uitgelegd. Na het eten zingen twee dames nog het " pelgrimslied". Dat gaf toch ook wel een kippenvelgevoel.
Vanmorgen nadat we vertrokken zijn, horen we bijna geen vogels of honden, de slakken kruipen over de weg, de koeien staan onder de bomen, veel auto's hebben de lichten aan. Als je dit bij elkaar optelt, komen jullie waarschijnlijk tot de conclusie dat het regent. En dat klopt. Het is gewoon de hele wandeling grijs en nat. Af en toe denken we dat het droog is, maar dat is illusie. Het blijft regenen tot in Marsac,  waar we onze volgende overnachting geboekt hebben. We komen daar tegen 1 uur aan. Wel erg vroeg, maar mevrouw Bernie is thuis gelukkig. We brengen onze spullen naar onze kamer en kunnen bij haar in de keuken wat eten (we hebben alles bij ons voor de broodmaaltijd) .
Daarna lekker douchen en uitrusten en wat lezen.
Wat het weer betreft, alles bij elkaar valt het best wel mee. Van de 47 dagen die we gelopen hebben, hebben we 13 dagen last van de regen gehad. En meestal hooguit maar een paar uurtjes, behalve vandaag tijdens de hele wandeling.
Ik heb vandaag wel medelijden gehad met de pelgrims, die de officiële route nemen. Want die zullen wel door de modder mogen ploeteren!
Het antwoord op de vraag, waarom we zo vroeg in het jaar zijn  gaan lopen, heeft er inderdaad mee te maken,dat we het idee hadden, dat het in de zomer te warm zou zijn. Maar zelf zijn we niet ontevreden met het weer, want de temperatuur hier valt best mee.
En de rustdagen, tja, wanneer neem je die. Ik heb zo iets, hier voelt het goed om een dag rust te nemen. Goede plek, aardige mensen, ja, hier wil ik wel een dag blijven. En dan vragen we of dat mogelijk is.
Wat we hier ook zien, is dat men hier nog met papieren cheques betaalt. Hoe lang  is dat bij ons al afgeschaft?
We hebben vandaag gegeten bij bistro Saint Jacques. Echt een belevenis. Het plafond was behangen met vlaggen. Het was er erg druk,maar de kinderen mochten toch snooker-biljard spelen. Gelukkig hadden ze nog een tafeltje vrij voor ons tweeën. Het was erg krap, maar het ging. We hoorden veel Engels praten. De Engelsen kregen hun eten in een kartonnen doosje. Ze kregen ook flessen mayo en ketchup erbij. Wij kregen gewoon de kleine eenpersoonsverpakkingen van ketchup, mosterd en mayo en ons bestelde eten werd op een bord geserveerd. Het in de doos geserveerde eten zal wel goedkoper zijn geweest.
Maar het smaakte prima en toen we naar huis liepen, regende het nog steeds.
De andere vier Fransen hebben hier in huis hun potje gekookt en zijn bezig met de afwas als we thuiskomen.
De open haard brandt ook!

Vandaag 21 kilometer gelopen + 1033 = 1054 kometen totaal.

Groetjes, Wim en Tilly

1. Piet:
    13 mei 2016
    Het gaat goed volgens plan met jullie geloof ik.
    We kijken iedere avond uit naar jullie ervaringen.
    Wim wij wensen jou alvast proficiat met jouw verjaardag. het lijkt me een rare ervaring, jarig te zijn midden in Frankrijk.
    Wij wensen jou een leuke dag samen met Tilly morgen.
    Marian en PIet
  2. Mieke Gommers:
    Dag Wim en Tilly,
    Jullie reisverslag vind ik nog steeds interessant en informatief.Bij jullie evaluatie van de 1000 km heb ik me erover verbaasd dat jullie volgers weinig merken van de dipjes. Die houden jullie goed geheim!
    Tilly , ik hoop zo dat de actie van de osteopaat succes heeft.Ik zie de situaties die jullie beschrijven vaak voor me.
    Nog een zinvol vervolg van jullie pelgrimage gewenst en een hartelijke groet van Mieke
  3. Nel:
    13 mei 2016
    Hallo Wim en Tilly,jammer van de regen maar jullie komen er steeds weer goed door knap hoor.Hopelijk morgen de zon ik wens Wim proficiat met zijn verjaardag Tilly ook een hele fijne dag en drink er maar n,glaasje wijn bij en veel wandel plezier.Nell.
  4. Tom Posno:
    Ha Til en Wim,
    Ik vind dat morgen de zon bij jullie en voor jullie mag schijnen!!
    Het is toch dan een bijzondere dag!
    Van harte proficiat met je 66ste verjaardag, Wim, en ik wens je een gelukkig en gezond nieuw levensjaar toe, samen met Til natuurlijk!
    Slaap goed vannacht en maar er morgen maar een beetje een bijzondere dag van!
    Groetjes uit Velp,
    Tom.
  5. De Bruin:
    13 mei 2016
    Hallo Tilly en Wim. We hebben jullie verhalen 14 dagen moeten missen, omdat we langs de Rijn zijn gaan fietsen en nu moeten we nog veel lezen en genieten van jullie verslagen. Wim heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag en nog veel wandelplezier. Tilly hopelijk gaat het beter met je been. Groetjes uit Venlo, Jan en Henny
  6. Emile Verstraelen:
    Hallo Wim en Tilly,

Ik sluit me volledig aan bij de woorden van Tom: Wim gefeliciteerd met je 65ste!
    Geniet daar morgen lekker van.
    Wij zijn in het Pinksterweekend ook in Frankrijk (in Lille); ben nu zonder zuurstof, dus het kan!
    Groetjes mede van Annie.

groetjes en
  7. Bertha lomans:
    14 mei 2016
    Wim voor vandaag een gezellige dag want je bent jarig van harte proficiat gewenst verder nog een hele gezellige en mooie wandeltocht heel veel groetjes voor jullie beiden en veel geluk met wandelen en geniet van alle moois wat je tegen komt goede tocht verder en we horen later wel groetjes Bertha lomans en tot ziens
  8. Diny:
    Goedemorgen,

Hiep..hiep..hoera...!
    Wim, gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een mooie dag van.

Heel veel groetjes,
    Diny
  9. Els hegger:
    goedemorgen.
    Proficiat Wim met je verjaardag.
    Groetjes Wim en Els
  10. Marida en Jan Welzen:
    Hallo Wim en Tilly,
    Wim proficiat. Maak er een feestelijke dag van, zo goed als het kan.
    Hopelijk schijnt de zon voor jullie.
    We horen het wel. Groetjes Jan en Marida
  11. Bep holls:
    Ha Wim,
    Ook van Jan en mij van harte proficiat! 66 jaar alweer. Maak er een feestelijke dag van.
    Vanavond zal ik er eentje op jou 'kloeke'!
    Groetjes van ons.
  12. 14 mei 2016
    Wim als je dat leest zaterdag.Proficiat met je verjaardag.Jan en mien.Nog fijne wandeldagen.
  13. 14 mei 2016
    Tilly ook nog proficiat met wim dat was ik nog vergeten.Nog fijne wandeldagen.jan en mien.
  14. Jennie:
    14 mei 2016
    Gefeliciteerd met je verjaardag Wim !
    De duizendkilometergrens gepasseerd ... indrukwekkend.
    Veel wandelgenot voor jullie allebei.
  15. Bets:
    Hallo Wim en Tilly,
    Wim, hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Mooi om jullie wandelreis zo te kunnen volgen. Heel veel succes met het vervolg van jullie reis.
    Groetjes,
    Bets
  16. Joost Hegger:
    14 mei 2016
    Ik moet steeds weer grijnzen om de humor in jullie verhalen. Ga zo door en geniet. Nog proficiat met je verjaardag Wim. Wel wat laat maar beter dan nooit.
  17. Ine:
    14 mei 2016
    Wim, van harte gefeliciteerd met je verjaardag, Tilly ik hoop dat je behandeling bij de osteopaat je goed gedaan heeft, jullie moeten nog een stukje, het zou jammer zijn als je er de hele weg verder nog last van blijft houden.
    Groetjes Ine en Jan
  18. Jose Heuts:
    14 mei 2016
    Proficiat met je verjaardag,Wim.voor jou een bijzondere verjaardag lees ik 65!!! Ik ben iedere dag weer benieuwd naar jullie belevenissen. Het bljjft boeiend.,met meer dan duizend kilometers achter de benen respect. Ik hoop dat het nu beter gaat met je been Tlly.veel succes en plezier met de komende kilometers!!!
  19. Rita en Guido Peusens:
    14 mei 2016
    Ook wij willen de jarige Wim natuurlijk van harte feliciteren. Maar zo te lezen is er nog enige verwarring over de leeftijd. Volgens de meeste mensen wordt je vandaag 66 dus dat zal dan wel kloppen. Zo te lezen hebben jullie een beetje de balans opgemaakt na 1000 km.gewandeld te hebben. Fijn om te horen dat jullie bevindingen overwegend positief zijn, die indruk hadden we trouwens al vanuit jullie verhalen. Leuk dat iedereen ze met zoveel plezier leest, ook wij. We kunnen ons voorstellen dat het jullie goed doet dat zoveel mensen met jullie meeleven en zo ook een beetje "meelopen". Hopelijk ook vandaag weer een mooie wandeldag met een feestelijk tintje voor jullie tweetjes. Groetjes, Rita en Guid.
  20. Mies Helwegen:
    Hoi Tilly en Wim.
    Wel een beetje eentonig steeds hetzelfde te moeten lezen voor jullie, maar ook ik sluit me bij de rest aan hoor, verheug me ook op de gebeurtenissen die onderweg plaats vinden, goed dat je alles zo mooi bijhoud voor ons een genot en voor jullie fijn om terug te lezen, denk ik.Verder Wim ook van mij proficiat en of het nu 65 of 66 jaar zijn het feit is dat niet iedereen zo zijn verjaardag kan vieren.
    Verheug me al op het verhaal van vandaag en proost op de verjaardag
  21. Jeannette Weijmans( werkzaam Stadsapotheek Venlo):
    14 mei 2016
    Proficiat met de verjaardag van je man, dat wordt in Frankrijk zeker "proosten" met een goed glas wijn!!Veel succes nog met de vervolg-wandeling. Ik heb veel respect voor jullie, en vooral; geniet ervan!!