Dag 61 van Perigueux naar L'Eperon.

27 mei 2016 - Saint-Astier, Frankrijk

Goedemorgen allemaal,

Gistermorgen was Juliet heel erg blij. De eerste keer dit jaar kom ze buiten ontbijten. Juliet is sowieso een blij type. Heel vrolijk en ze lacht en zingt de hele dag. Ze is vroeger lerares Engels geweest. Dus we converseren meestal in het Engels. Deze taal gaat zo ook met sprongen vooruit.  Haar man, Jean-Louis is het tegenovergestelde. Hij zit midden in de kamer met twee tafeltjes links en rechts naast zich. Op een tafeltje ligt een stapel zakdoeken en een fles water, op het andere boeken en de afstandsbediening van de radio voor klassieke muziek. De weinige bewegingen die hij maakt zijn een pijp roken, hoesten, de radio bedienen en af en toe naar het toilet gaan. Vanmorgen hoorden we  dat  hij kanker heeft gehad en dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Als we thuis bij Juliet zijn, gaan we op het balkon zitten. We moeten dan de deur goed dicht maken, anders vat hij kou!
Toen we zaten te ontbijten, dacht Wim dat het regende. Maar de stoep was droog. Dan hoor ik zeker het ruisen van de bomen. Opeens kwam hij er achter wat het was. Beneden was net zo' n "göet" (siergoot) als in Venlo voor het postkantoor. Alleen bleef deze schoon en het water bleef dus stromen!
Vanmorgen op ons gemak opgestaan en ontbeten, weer lekker buiten op het balkon. We hadden tijd genoeg want we zouden tegen de middag voor een kilometer of vijf de bus nemen. (2 personen voor 2,50 euro!) Daarna was het ongeveer nog 10 kilometer. Je moet na acht dagen rusten niet meteen met een grote afstand beginnen, vonden we.
Maar reeds na een half uur begon de pijn weer. En ibuprofen hielp niet.  Dus ik denk dat mijn lichaam er klaar mee is.
Tijdens een pauze in een bushokje het besluit  genomen, met pijn in mijn hart, om te stoppen. We  gaan nu de reisverzekering bellen, om te kijken wat ze voor ons kunnen betekenen voor onze terugreis.

Vandaag hebben we 11 km gelopen, in totaal dus 1194 km.

JullIe horen nog van ons!!!

Gr. WIm en Tilly

1. Corrie:
    Lieve Tilly en Wim,

Wat een bittere pil die jullie te slikken krijgen. Wat moet ik nu zeggen? Ik weet het even niet. Heel veel sterkte om deze tegenvaller te verwerken.
    Liefs, Corrie
  2. Wil Minten:
    27 mei 2016
    Voel me heel verdrietig voor jullie. Wat verschrikkelijk jammer. Wel heel knap om de knoop door te hakken. Veel sterkte, groetjes Wil
  3. Annemie en Joep Hollman:
    27 mei 2016
    Wat vervelend voor jullie. Laatste wat je verwacht had. Sterkte!
    Annemie en Joep
  4. Nellie en Harry:
    27 mei 2016
    Wat erg! We hadden het jullie zo gegund. Staat tegenover dat dit een fantastische prestatie is, maar daar hebben jullie niks aan. Heel veel sterkte
  5. Marjan:
    27 mei 2016
    Wat een domper voor jullie beiden.
    Zó ver al en dan toch moeten besluiten om huiswaarts te gaan.
    Dat doet me verdriet.
    Lieve groet, Marjan
  6. Toos Crommentuijn:
    27 mei 2016
    Jammer,dat jullie t niet kunnen afmaken,maar als je lichaam niet mee wekt houdt t op
    Ben trots op jezelf,wij doen t jullie niet na
    Groetjesxxxx toos en Haij
  7. Gerrie Hol:
    Lieve Tilly en Wim,

Wat jammer en verdrietig !!!!
    Jullie hadden het jullie zo anders voorgesteld, en niet verwacht.
    Wel moedig dit besluit, maar ook goed.
    Heel veel sterkte.
    Lieve groetjes, Ger.
  8. Ricky en Jacques Faassen:
    Ha Tilly en Wim,
    Wat balen zeg, we vinder het erg jammer voor jullie. Maar als het lichaam niet wil dan houdt het op. In de voorbereiding denk je erover na, je praat erover maar ons gebeurt het niet......
    Wellicht komt er een mogelijkheid het 2e deel alsnog te
    voltooien. Veel sterkte met het verwerken van deze tegenslag.
    Groetjes Ricky en Jacques
  9. Fred en truus:
    27 mei 2016
    Heel jammer voor jullie. Een hele tegenslag, zal jullie verhalen missen. Maar ik denk een wijs besluit. MAar jullie kunnen trots zijn dit doen niet veel mensen jullie na. Sterkte en groetjes
    Fred en Truus.
  10. Lei & Sonja:
    27 mei 2016
    Hè bah wat is dat nou ontzettend jammer voor jullie. Maar als het lichaam protesteert dan houdt het op. Desalniettemin mogen jullie enorm trots zijn op de prestatie die jullie hebben geleverd. Diepe, diepe buiging!! Lieve groeten, Sonja & Lei
  11. Irene van den Pol:
    27 mei 2016
    Wat ontzettend jammer dat het niet meer gaat maar je lichaam is gaan protesteren het was gewoon teveel. Jullie kunnen wel trots op jezelf zijn. Sterkte.
  12. Annie:
    Hoi Tilly en Wim,

Wat jammer en wat een domper voor jullie. Al zo'n eind gehaald en dan moeten opgeven. Leef met jullie mee. We hebben elke dag uitgekeken naar jullie verhaal, wat zullen we die gaan missen. Maar gezondheid gaat voor en waarschijnlijk hebben jullie een wijs besluit genomen. Groetjes en we hopen dat je been gauw beter wordt . respect voor wat jullie gepresteerd hebben.
  13. Brigitte:
    Tilly-Wim,
    Jammer dat de rustdagen niet voldoende geholpen hebben.
    Wie weet wanneer de 2e helft gelopen kan worden.
  14. Marion Wassercordt-Laudy:
    Hallo Tilly en Wim,
    Heel erg verdrietig, heel erg moedig en verstandig. Nu naar je lijf luisteren is heel goed en zoals in voorgaande commentaren al staat, na een periode rust, kun je misschien toch in de loop van de zomer of volgend voorjaar het tweede deel gaan doen. Dit stuk hebben jullie toch maar gelopen, veel gezien, veel leuke mensen ontmoet en ervaring opgedaan voor de voortzetting. Ik doe het jullie niet na.
    Zoals je al schrijft, we horen van jullie. Sterkte met het regelen van de terugreis en het had nog erger gekund als je met de ambulance naar huis had moeten komen. Je verhalen zal ik, net als alle andere 'volgers' enorm missen. Marion
  15. Tny Debets:
    Wim enTilly,

Wat jammer. Maar wel verstandig.

Vic en Tiny
  16. Nel:
    27 mei 2016
    Lieve Tilly en Wim ,wat jammer maar dit besluit is denk ik toch het beste de prestatie die jullie gelopen hebben is een dikke felicitatie waard.We kijken nu uit naar jullie thuiskomst en hopen dat het zonder problemen verloopt heel veel sterkte.Nell
  17. Ien Pedd:
    27 mei 2016
    Wat jammer, zo ver gekomen, maar je lichaam verkeerd gebruiken is ook niet goed.
  18. Huub en Corrie:
    27 mei 2016
    Jammer!!! Maar het doet niets af van onze bewondering voor de prestatie die jullie nu al geleverd hebben: te voet van Venlo naar zuid Frankrijk, bijna twaalf honderd kilometers!
    Wij denken dat nu stoppen echt wel de juiste beslissing was, bij deze overbelasting zouden waarschijnlijk weken rust nodig zijn geweest voordat jullie weer verder hadden kunnen gaan.
    Maar: Always look on the bright side: het is al een prestatie van formaat en duidelijk een unieke, waardevolle ervaring die niemand jullie meer af kan nemen!
  19. Lambert en Marcelle:
    27 mei 2016
    Hoi Tilly en Wim, wat jammer voor jullie. Maar petje af voor wat jullie al gepresteerd hebben.
    Lambert en Marcelle
  20. Tooske Welling-de Brouwer:
    27 mei 2016
    lieve KANJERS,,,,kop op , verstandig besluit dat jij naar je lichaam luisterd , thuis kun je precies achter halen wat er eigenlijk met het been aan de hand is , jullie gaan deze rit weer oppakken over een tijdje en weten dan precies ,hoe en wat je kunt ,,een lieve knuffel voor beiden ,en hele goede thuiskomst ,,tooske
  21. Miriam:
    27 mei 2016
    Wat ontzettend jammer! Maar waarschijnlijk een verstandig besluit. En wellicht in een later stadium de tweede etappe.
    Groetjes
  22. Helga en Rob Theeuwen:
    Beste Tilly en Wim,.
    Jammer dat jullie je droom niet hebben kunnen waarmaken.

Wij hebben julie reisverslag dagelijks gevolgd.
    Wat vreselijk jammer dat julie nu moeten opgeven
  23. Wim en Greetje Vreeswijk:
    27 mei 2016
    Heel erg jammer, jullie zijn al zo ver gekomen. Maar je zult toch naar je lichaam moeten luisteren. Dit is de beste beslissing. Veel sterkte en een goede terugreis. Wim en Greetje.
  24. Tom Posno:
    Ha Til en Wim,
    Natuurlijk kan ik niet veel toevoegen aan wat alle anderen al gezegd hebben. Ik denk dat velen van ons jullie besluit van vandaag hebben zien aankomen, maar natuurlijk wil je daar niet te vroeg over beginnen. Wat jammer, wat jammer!
    Ik wens jullie sterkte met het verwerken van dit alles. Ik denk dat er op dit moment geen andere keuze is.
    Het hoeft natuurlijk niet definitief te zijn: wie weet kunnen jullie over een paar maanden het tweede deel alsnog doen of anders volgend jaar!
    Veel sterkte, houden jullie je goed en we houden contact!
    Groetjes uit Velp,
    Tom.
  25. Betty en Huug:
    Hallo Tilly en Wim,
    Erg jammer dat de reis hier moet stoppen maar gezondheid komt toch op de eerste plaats.
    Wellicht komt de tweede helft later nog een keer.

Groeten,
    Betty en Huug
  26. Anita:
    Hoi Wim en Tilly
    Wat ontzettend jammer voor jullie. Maar als het lichaam aangeeft dat het genoeg is, is het verstandig om te stoppen. Loek voelt met jullie mee, en weet wat het is. Alleen zijn jullie al een heel stuk verder. Heel veel sterkte. Groetjes Loek en Anita.
  27. Jet en Teun:
    Hoi Tilly en Wim,
    Goed en verstandig dat jullie deze knoop doorhakken, wel natuurlijk met veel pijn in het hart.
    Wat jullie hebben gedaan neemt jullie niemand echter mee af, petje af.
    goede thuisreis en tot ziens.
    Jet en Teun
  28. Loes Janssen:
    27 mei 2016
    Wat een teleurstelling voor jullie. We voelen met jullie mee. Knap en goed dat je de knoop hebt doorgehakt. Jullie kunnen trotszijn op het tot nou toe behaalde resultaat! Groetjes Henk en Loes.
  29. Anne-Miek Pijpers:
    27 mei 2016
    Tilly en Wim wat heel vervelend voor jullie maar goed om een besluit te nemen hoe moeilijk en pijnlijk dit ook is. Hopelijk kunnen jullie op een later moment de tocht vanaf deze plaats voortzetten. Het heeft me wel verwonderd dat jullie nooit eerder voordat er klachten waren een rustdag hebben genomen. Misschien een idee voor een vervolg van de tocht. Veel sterkte een goede terugreis en herstel.
  30. Wim en Nell Vanhommerig:
    Beste Tilly en Wim

Het is en blijft een grote prestatie zoveel km te lopen!!
    We wensen jullie toe dat er snel herstel volgt!
    Behouden thuiskomst!
    Heel veel groetjes
  31. Els hegger:
    27 mei 2016
    Jammer dat jullie moeten stoppen,maar Tilly jouw gezondheid gaat voor.
    Veel sterkte en een goede terugreis.
  32. Mariëtte Andriessen:
    27 mei 2016
    Veel sterkte allebei. We zullen jullie verhalen missen!
  33. Astrid Faessen:
    28 mei 2016
    Wat jammer! Maar wel een wijs besluit. Ik zal jullie verhalen ook missen. Sterkte en een goede terug reis! Groetjes Astrid
  34. Engelien en Rene Breukers:
    Hallo Till en Wim,
    Uitgaande van je verslagen van de laatste dagen denken we dat jullie keuze de juisteis.
    Er komt volgend jaar weer een voorjaar. Jammer dat we jullie niet hebben kunnen ondersteunen zoals vroeger bij de Kennedy-marsen. Wij lijden met jullie mee en we hopen dat er een nieuwe kans komt.
    We horen graag hoe het verder gaat lopen. Heel veel sterkte en graag tot ziens in Venlo of Lottum.Wij feliciteren jullie met deze topprestatie, jullie hadden meer verdiend.
    groetjes, Engelien en Rene Breukers
  35. Milly Gerrits-Brüll:
    28 mei 2016
    Dag Tilly en Wim. Wat jammer, maar jullie hebben al veel bereikt. Had zo gehoopt dat jullie het zouden halen in een keer. Maar er zijn meerdere met jullie die dan oohouden omdat ze niet zoverl tijd hebbeb en jullie nu met die vervelende pijn. Zie uit naar het volgend jaar! Liefs en sterkte Milly.
  36. Anneke Wetters:
    28 mei 2016
    Wat jammer dat jullie de tocht niet kunnen afmaken, maar jullie hebben
    al veel mooie ervaringen gehad en daar kan je nog met
    dankbaarheid aan terug denken. Anneke
  37. Hans en Nena:
    Hoi Tilly en Wim
    Heel erg jammer, maar er is niet anders. Heel veel sterkte en tot gauw.
    Liefs Nena
  38. Mieke Gommers:
    28 mei 2016
    Wat jammer voor jullie dat jullie deze beslissing hebben moeten nemen.Het is natuurlijk een enorme teleurstelling.Toch neem ik nog steeds mijn petje af voor wat jullie al bereikt hebben.Die ervaring neemt niemand je meer af! Misschien is het mogelijk om op een later tijdstip door te gaan.
    Hartelijke groet, Mieke
  39. J.Schouten:
    28 mei 2016
    Hallo Tilly en Wim. Jammer dat je deze droom niet waar kunt maken. Jullie hebben natuurlijk al wel veel mooie en leuke dingen kunnen mee maken. Misschien later verder. Ik heb van jullie verhalen genoten. Een goede reis naar huis. Liefs Jopie.
  40. Joost Hegger:
    28 mei 2016
    Het is een schrale troost maar ik voel echt met jullie mee. Wat ontzettend jammer. Maar gezondheid gaat boven alles.
  41. Marida en Jan Welzen:
    Hallo Wim en Tilly,
    Wij voelen met jullie mee, want na een lange voorbereiding voor deze reis is het moeilijk deze beslissing te nemen. Misschien het volgende jaar de rest? Veel groetjes,
    Jan en Marida.
  42. Anja en Jeu:
    Beste Tilly en Wim.

Jammer dat jullie moeten stoppen. We zullen jullie reisverslagen missen. Gezondheid is toch het kostbaarste bezit wat iedereen heeft. Opgeven is beslist geen nederlaag maar een verstandige keuze ons inziens. Voorspoedige thuisreis en groetjes van.
    Anja en Jeu Vercoulen.
  43. Ria en Jan:
    28 mei 2016
    Dat is ook dapper van jullie, gezondheid gaat voor, veel sterkte
    er mee gr Ria en Jan
  44. Titia:
    Hoi Tiny en Wim
    Wat ontzettend jammer dat jullie nu moeten stoppen. En dit na al zoveel kilometers in de benen te hebben gehad. Heel erg jammer, maar misschien kunnen jullie volgend jaar weer verder gaan waar jullie nu moeten stoppen. Een hele goede reis naar huis terug.
    Groetjes titia
  45. Loes & Jos Huijs:
    28 mei 2016
    Och wat jammer dat jullie moeten stoppen. Maar ik ken een meisje in Venlo dat jullie weer heel graag thuis ziet komen (?!)
    Van harte welkom in het Stedje van lol & plezeer !!
  46. Rikie kusters vissers:
    jammer,jammer,jammer. rikie
  47. Rietje:
    Zojuist terug Alda,Wilbert en ik, uit Portugal. Wij hebben 30km
    Voor de Spaanse grens gestaan ,en over jull.staan praten, hoe leuk zal het zijn als wij jull.even opzochten! Dat kon niet met een huurauto . Jammer dat het lichaam zegt nu even niet!.Jull.
    Hebben thuis prachtige herinneringen.,de andere helft later! Lieve groet mooie reis terug en tot snel .Rietje Wilbert.en Alda
  48. Elly van hoogstraten:
    29 mei 2016
    Tilly en Wim wat jullie ondernomen en gezien hebben is van heel veel waarden.
    Keulen en Aken zijn ook niet op een dag gebouwd,dus wat let je om deze reis in de toekomst te voltooien.!!! gr Elly