Dag 63 Limoges.

29 mei 2016 - Limoges, Frankrijk

Hallo allemaal,

Vanmorgen zijn we naar de kathedraal gegaan en nog een flinke dikke kaars aangestoken om de "harde schijf" leeg te maken. We hebben alle intenties waarom gevraagd werd er bij neergelegd, zodat we niets meer me naar huis nemen.
Verder zijn we, ondanks het feit, dat we Santiago nu niet kunnen halen, heel dankbaar, dat we toch zo ver gekomen zijn, en zo veel hebben meegemaakt.
De weersvooruitzichten waren heel slecht en op een gegeven ogenblik was de lucht  heel donker, zodat we naar onze hotelkamer zijn teruggegaan. Daar hebben we ons weer bezig gehouden met onze IPad. Wat zijn we  blij dat we die meegenomen hebben!
Het idee om naar het porseleinmuseum te gaan ging vanzelf over. Het was dicht op,zondag.
Daarom nog even richting kathedraal gelopen om te kijken of er nog pelgrims aankwamen. We hebben er maar één gezien. Wel kwamen we tot de ontdekking dat er naast de kathedraal een enorme botanische tuin lag. Het weer was nog droog en er waren banken, dus wat wil je nog meer.
In het paviljoen in de stad was nog een schilderijen tentoonstelling. Ook de moeite waard.
En dat was ons laatste dagje Santiago.
Ben benieuwd hoe het morgen met de bus gaat. Ook dit is voor ons een nieuwe ervaring. Want dit is toch wel wat anders als een ritje met Veolia. Maar dat horen jullie morgen wel.
Dus nu voorlopig voor de  laatste  keer: tot morgen!

Groetjes, WIm en Tilly

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Toos Crommentuijn:
    29 mei 2016
    Succes morgen,en welkom thuis alvast
  2. Nel:
    29 mei 2016
    Goede en veilige reis en welkom in Venlo.Groeten van mijn familie.Nell.
  3. Els hegger:
    29 mei 2016
    Succes morgen en goede terugreis.
  4. Irene van den Pol:
    29 mei 2016
    Jammer dat het zo stopt maar het kan niet anders. Knap wat jullie gepresteerd hebben.
    Thuis weer lekker bijkomen en opknappen en natuurlijk ook nagenieten.
    Bedankt voor alle verhalen van jullie belevenissen.
    Goede reis terug naar Venlo.
  5. Gerrie Hol:
    29 mei 2016
    Goede reis terug, stiekem heel blij om jullie weer in Venlo te zien.
    Maar vind het ook heel jammer voor jullie.
    Maar eens komen jullie er, ZEKER WETEN.
    Lieve groetjes, Gerrie
  6. Marie-Louise Hovens:
    30 mei 2016
    Zoe jaomer allemaol...maar wàt ein prestatie!!
    Meschiens eine volgende kiër vaerder... aevegood zal dit ein ôngeluiflikke ervaring zien gewaes.
    Gooje reis truuk en welkôm in ôg eige Venlo. :-)
  7. Marion Wassercordt-Laudy:
    30 mei 2016
    Tilly en Wim een goede reis!
    En heel erg bedankt voor jullie geweldige verhalen. Marion
  8. Beppy en Ton Paulussen:
    30 mei 2016
    Jammer maar helaas. Wat een prestatie toch. De helft zit er op. Doe je toch een andere keer de 2e helft. Vamit een zeer zonnig porugal wensen we jullie goede thuisreis. In Venlo wacht ook voor ons deze week geen bijster weer geloof ik. We zullen jullie verhalen missen. Groetjes en tot ziens
  9. Roos Steegs:
    Hallo Tilly en Wim,

Jammer en toch een verstandig besluit. Heb jullie vanaf het begin gevolgd op de blog en keek elke dag uit naar jullie belevenissen. Het leest als een spannend boek. Heel tof om toch zo ver te komen. Misschien een volgende keer het 2e gedeelte??!!
    Behouden thuisreis en tot ziens in Venlo!
  10. Wilbert Luksenburg:
    Hallo Wim en Tilly,
    Ik hoorde van Riet (en las in jullie reisverslagen) dat jullie de reis naar Santiago om een medische reden van Tilly tot jullie grote teleurstelling hebben beëindigd - of opgeschort (?); dat hoor ik nog wel.
    Allereerst een pluim voor jullie waanzinnige wandelprestatie tot aan Perigeux! Ik weet hoe zwaar wandelen kan zijn en ken ook de fysieke omstandigheden waarmee jullie te maken hebben (gehad). Ik ken ook het 'tobben' en weet hoe moeilijk de definitieve beslissing is om te moeten stoppen met iets waar je heel lang en met veel enthousiasme naar toe hebt gewerkt en welke emoties er dan vrij komen: de kater, de teleurstelling, het verdriet, de wil om door te gaan, etcetera. Daar horen inderdaad oprechte tranen bij!

Jullie zitten nu in de bus richting huis. Ik weet zeker dat jullie straks thuis terugkijken op een fantastische en unieke (wandel)ervaring; jullie internetverslagen met foto's zijn daarvan al deels het bewijs. Maar de mooiste ervaringen zit beklijft in je hoofd...toch?! Ik hoop snel een keer over jullie persoonlijke ervaringen en beslissing te stoppen meer te horen. Ik denk dat jullie - net als ik - nu ook wel héél veel bewondering hebben gekregen voor al die pelgrims en reizigers die vanaf de middeleeuwen naar Santiago zijn gelopen (of door Europa moesten lopen omdat er geen modern vervoer was). Vaak onder zeer erbarmelijke omstandigheden. Ik weet ook zeker dat er een vervolg gaat komen op dit pelgrim-avontuur- in welke hoedanigheid ook; wandelend reizen is zó mooi! Let maar op! Maar nu eerst thuis uitrusten, herstellen, bijpraten en evalueren, wellicht gelijktijdig nieuwe plannen maken met de door jullie opgedane ervaringen. Nogmaals: petje af en ik kijk uit naar jullie komende avontuur!
    Groet Wilbert Luksenburg
  11. Corrie:
    Lieve Tilly en Wim,
    Julli zijn natuurlijk al een poosje onderweg, maar hier is het nog vroeg.
    Ik hoop dat jullie rit naar huis heel voorspoedig zal verlopen en ben heel erg blij dat ik elke dag jullie verhaal kan lezen. Heel goed dat jullie er weer positief tegen aan kijken. Kan jou, Tilly, alleen maar heel veel beterschap toewensen. Kijk naar jullie nieuwe verslag uit. Lieve groeten, Corrie
  12. Jeu:
    Hoi Tilly en Wim,

Net terug uit Scottieland en ik zie deze desastreuze berichten.
    Voordeel is dat jullie niet meer thuis hoeven te beginnen als jullie de tocht willen afmaken.
    Het zomert bij ons met flinke plensbuien.
    Welkom in Nederland.

groetjes ,
    Mariet en Jeu
  13. Mariet Keijsers:
    30 mei 2016
    Na het weekend even bijlezen hoe het jullie vergaat... en ja, waar alle volgers al voor vreesden en jullie zelf waarschijnlijk ook ie opeens een feit: voor het moment is het eindpunt van jullie tocht gemarkeerd. En nu terug en de herinneringen op een rijtje zetten. Ik heb jullie met plezier gevolgd en vol bewondering jullie avonturen gelezen. Dat het nu even stopt is misschien wel gewoon een wat langere pauze, bedenk ik. Maar wat jullie ook beslissen over een mogelijk vervolg, die mooie herinneringen neemt niemand jullie meer af. Enne... welkom thuis lieve mensen
  14. Tooske Welling-de Brouwer:
    30 mei 2016
    een zeer goede thuis rit
  15. Andrea Senden:
    Hoi Wim en Tilly,
    Wat jammer dat jullie naar huis moesten komen.
    Ik wens je een goed herstel Tilly.
    Jullie zijn heel ver gelopen, hebben veel gezien en geweldige ervaringen opgedaan.
    Daar kunnen jullie met trots op terug kijken.
    groetjes Andrea
  16. Annemie en Jan Romeijn:
    Hallo Tilly en Wim.
    Jammer, jammer, jammer!!! Maar gezondheid gaat boven alles. We hebben genoten van jullie reisverslagen en zullen ze (hopelijk tijdelijk) gaan missen. We gaan er van uit dat na een rustperiode de 2e helft zonder problemen kan worden uitgelopen.
    Goeie reis en wel thuis.
    Groeten.
  17. Ans Vaes: