Dag 5 van Borgharen naar Visé

1 april 2016 - Visé, België

Borgharen Visé

Gistermiddag toen we in Borgharen aankwamen bij mijn zus Nellie en haar man Harry, stond de koffie al klaar en werd al bijna het bad gevuld voordat we binnen waren.
Na het bad was er een leuke verrassing. Mijn zus Diny en haar man Jan kwamen nog even langs.
Diny was van plan geweest om afgelopen maandag naar Venlo te komen om ons uit te zwaaien, maar ze riskeerde het niet vanwege het weer. Er was flinke storm gemeld. En als ze dan ergens zou stranden, was ze voor niks op weg gegaan.
Nellie had op hen gerekend met eten, dus het was weer feest!
Intussen alle was, die gisteren nog niet gewassen was, nog gauw gedraaid, zodat we vandaag heel fris kunnen vertrekken.
Vanmorgen scheen de zon op ons bed, toen we wakker werden.
Daar waren we langzaam aan toe.
Heel rustig ontbijten en dan komt toch weer het moment van afscheid nemen.
Als we een berekening maken van de tijd, die we moeten lopen, komen  we tot de conclusie dat een rondje Maastricht misschien wel handig is.
Tot onze verrassing lopen we daar tegen Geert Wilders met zijn circus aan!
Er om heen natuurlijk een hele hoop beveiliging, maar ook tegenstanders die door de politie onder controle werden gehouden.
Bij de Onze Lieve Vrouwekerk weer een kaarsje aangestoken.
Buiten aan gekomen werden we aangesproken  door een groepje dames. Waar we wel naar  toegingen, hoe lang doen jullie er over enz.
Een dame vroeg waar we vannacht geslapen hadden. We antwoordden in Borgharen. Bij wie dan wel? Bij de familie Custers. Oh, die ken ik, die werkt voor Rieu en mijn
kleindochter heeft bij de dochter van mevr. Custers vioolles gehad!
Intussen maakte een groepje Japanners wat foto's.

Van Maastricht uit gaan we bijna helemaal langs de Maas naar Visé.
Voorbij de ENCI (wat een enorm complex overigens ) verlaten we Nederland en komen België binnen. De wegen worden slechter, de Maas wordt la Meuse en hallo wordt bonjour!
De rest moeten we nog ervaren .
Via de sluis van Ternaaien komen we in het dorp Ternaaien, waar we wel trek hebben gekregen.
We besluiten om warm te eten, want wie weet waar we vanavond terecht komen. Achteraf kregen we gelijk!
Bij het veer naar Eijsden (in Nederland) vinden we een restaurant.
De wheelie laten we buiten staan. We hebben er goed zicht op.
We bestellen stoofvlees met sla en Vlaamse frites, en dat in Wallonië !!!!! Het smaakt uitstekend. De gezellige gastvrouw is benieuwd naar onze plannen.  Ze sprak gelukkig vloeiend Maastrichts. Ze geeft ons een visitekaartje voor ons plakboek, want dat zullen we zeker gaan maken!
Op een gegeven ogenblik komt er een echte madam naar binnen. Ze vraagt van wie die vreemde fiets toch wel is. De gastvrouw legt haar uit, dat dit een bagagewagentje is.
Madam Maria, zo heet de gast,  komt de rekening halen. Ze krijgt uitgelegd dat de kassa voor haar geen bonnetje  kan maken. Ze krijgt wel een handgeschreven briefje.
De gastvrouw zucht dat ze wel veel administratieve rompslomp heeft met haar. Maar Maria komt morgen het geld wel brengen.  Ze krijgt intussen wel een kop koffie met  een paar extra paaseitjes.
Maria  begint dan te mopperen dat de loempia zo duur geworden is!  Ze krijgt uitgelegd dat het zelf gemaakte loempia's zijn en dat er verschil is als je die mee naar huis neemt om op te eten of bij haar in de zaak. Dan komt er nog wat sla bij, ze moet er de tafel voor dekken en ze moet alles afwassen enz. Maar Maria moppert door, dat het toch dezelfde loempia is!!!!
Hoe het afgelopen is, weten we niet, maar het was voor ons zeer amusant!
De Belgen hebben een prachtig fietspad langs de Meuse gelegd, ideaal om te lopen.
We laten Visé links liggen aan de andere kant van de rivier. We moeten in een klein plaatsje iets verder zijn. Nog een kilometer of twee rechtdoor en dan de brug over. Aan de andere kant van la Meuse ligt de autoweg naar Luik en een spoorlijn.Maar na een kilometer  hadden die Belgen weer een nieuwe brug gelegd. En volgens de navigatie moesten we daar aan de overkant zijn.
Dan zouden we dus met die nieuwe brug kunnen  afkorten. Zo gezegd, zo gedaan. Helaas hadden we vergeten dat je niet zo maar over een autoweg of spoorlijn kunt oversteken! Dus toch maar doorlopen naar de oude brug en dan weer een kilometer terug. Daarna rechtsaf. Verrassing!
Heel stijl omhoog, de auto's hebben er verschillende haarspeldbochten voor nodig om boven te komen, dus kun je nagaan hoe stijl het was. Maar ook dit lukt weer.
Als we de bochten gehad hebben staat er een mooi bord: aardappelen te koop, leuke prijs., maar ja ,vanaf 10 kilo vinden we toch wat veel.......
Bij nummer 43 aangekomen zien we een heel grote boerderij met grote binnenplaats  waaromheen allemaal appartementen liggen. Ik denk dat er in die appartementen asielzoekers zitten, aan de kinderen te zien die er spelen.
We kijken eens, we roepen eens, maar niks, niemand reageert. De kinderen kijken verdwaasd, van wat doen die hier.
Op een gegeven ogenblik zien we ergens een telefoonnummer staan. Wim gebeld, niks. Ik gebeld, niks. Maar de aanhouder wint en ik krijg een mevrouw aan de telefoon. We kunnen gewoon naar binnen gaan. Op de tweede verdieping liggen vier kamers leeg en daar kunnen we  er een van gebruiken. Morgenvroeg komt Marina het ontbijt brengen om zeven uur. Mag voor ons ook wel wat later! Is prima.
Maar ik vond het voor honderd euro toch wel een beetje duur! (Wim had dit gisteravond via internet geboekt). Daarom maar teruggebeld en uiteindelijk kregen we er  een tientje vanaf. We blijven toch zuinige Hollanders. Eerst zei ze nog, dat we het dan maar moesten annuleren en ergens anders wat gaan zoeken, maar  wat wil je te voet!
Gelukkig hebben we al warm gegeten en nog genoeg brood bij ons, zodat we niet met honger naar bed hoeven.
PS Vergeet niet woensdag 6 april 18.10 uur te kijken naar NPO 2 de EO, geloof en een hoop liefde over Roermond,  daar komen wij in voor.

Vandaag 22 km afgelegd, totaal nu 99 km vanaf Venlo.

1. Nellie en Harry:
    1 april 2016
    Het was wel erg gezellig gisteren en vanmorgen? Maar ook zo vreemd dat jullie zo ver weg gaan en zo lang.En dat we elkaar nog tegen kwamen al hadden jullie wielen achter je en ik 4wielen onder me. Wat een geluk dat je de blonde god bent tegen gekomen. En nog wel de uit Venlo! Kun je beter een kaarsje opsteken bij Slevrouwe.Ik zou wel eens willen weten wie de dames waren die mij kennen maar daar kom ik wel achter. Het zal wel fijner zijn geweest om met mooi weer te lopen. We wensen jullie nog heel veel zonnige kilometers toe.
  2. Petra Zaremba:
    Hallo Tilly en Wim,
    De eerste 100 km. zitten er bijna op :-) Leuk om jullie reisverhaal te lezen. Geniet van deze mooie reis!!
  3. Tom Posno:
    1 april 2016
    Nu jullie Nederland hebben verlaten worden sommige emotionele dingen gemakkelijker, denk ik: je hoeft niet iedere morgen opnieuw afscheid te nemen van familie of goede vrienden!
    Het weer wordt de komende dagen stabieler en dat is voor jullie ook fijn!
    Rust lekker uit en succes morgen bij de volgende etappe!
    Groetjes uit Velp,

Tom.
  4. Annie en Emile:
    Hoi Wim en Tilly,
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Ga genieten van het buitenland.
  5. Nicole Huijs:
    1 april 2016
    Wat hebben jullie een geluk; NIET hoeven klussen in ons nieuwe huis..! ;-)
    We missen jullie technische expertise en ruimtelijke inschatting verschrikkelijk. Maar als jullie over een maand of vier op bezoek komen dan is het al heel wat! Drinken we dan koffie in de tuin (op jullie oude tuinset). :-D
  6. Willemien en Jean:
    2 april 2016
    Jullie zijn nu echt begonnen aan de voettocht. Alles wat bekend is ligt nu achter jullie, alle afscheiden zijn genomen. En wat krijg je dan, HET BELOOFDE LAND, BELGIE. Er daar kun je echt vanalles tegenkomen. Bergen waar nog geen bergen hoeven te zijn, bijvoorbeeld. Ik zie wel dat jullie na deze voetreis bakken met geld gaan overhouden. Als Tilly zo vaak langs winkels en koopjes moet lopen zonder te kopen, raakt ze het winkelen helemaal ontwend. En dat scheelt. Veel plezier en gezonde kilometers wensen we jullie. Jean en Willemien
  7. Tny Debets:
    2 april 2016
    Jullie weten toch dat niet alleen de wegen maar ook de wandelpaden verrasend kunnen zijn in België.
    Het begrip " alle richtingen" nemen ze heel letterlijk. Bruggen die nergens toe leiden, of midden in de natuur liggen en de weg er naartoe is nooit gekomen. Ze doen soms vreemde dingen die wij niet logisch vinden. Dat is het verschil tussen Nederland en België.
  8. Annie en Karl hans:
    2 april 2016
    De reageerders hierboven hebben volkomen gelijk dat niet alleen de wegen en wandelpaden verrassend kunnen zijn , ook als je in the middle of nowhere een rood stoplicht tegenkomt en je je afvraagt waarom dat daar staat dan buk je maar want dan komt er gegarandeerd een vliegtuig over dat aan het landen is.(zelf meegemaakt)
    Wim en Tilly heel leuk om jullie verhalen te lezen. We zijn elke avond weer benieuwd wat jullie weer beleefd hebben, dank je dat jullie dat met ons delen.
  9. 2 april 2016
    Ik volg het helemaal.Veel succes.
  10. Truus geeraets:
    2 april 2016
    Leuke reisverhalen van jullie.knap wim en til nog veel succes!