Dag 7 van Luik naar Saint Severin

4 april 2016 - Saint Severin, België

Hallo allemaal ,

Gisteravond nog gelachen om wat er hier allemaal gebeurde.
Voor het geval dat jullie denken, dat we het alleen maar zwaar hebben, dat valt echt wel mee hoor! We genieten echt!!!
Jullie moeten niet denken, dat de gesprekken in het frans plaatsvinden. Tot nu toe kennen ze nog wel wat Vlaams en Duits!
Gisteravond zei George ook nog in het gesprek zo terloops, er zijn meer mensen die een sleutel van ons verblijf hebben en heel vaak komt er s'avonds een stel kaarten. Ik heb ze gezegd dat ik gasten heb, maar als ze komen, stuur je ze maar gewoon weg. Gelukkig hebben we er niets van gemerkt en prima geslapen in onze slaapzakken.  Wim op de bank en ik onder in het stapelbed.
'S morgens even paniek omdat het route boekje weg was. Nadat we twee keer alles hebben nagekeken, vinden we het gelukkig in mijn rugzak in een zijvakje.
We voelen  ons nu ook echte pelgrims. In de stad worden we aangesproken en goede reis gewenst. In Luik is de pelgrimsroute uitgezet met koperen schelpjes op het voetpad ingelegd. Naderhand blijkt George dit te hebben gedaan.
De laatste  heeft hij bewaard om aan zijn eigen huis te hangen.
In Luik  kun je toch wel merken dat de sfeer een beetje gespannen is i.v.m de terroristen. Regelmatig hoor je helicopters in de lucht, veel politie en zelfs soldaten met geweren!
Op vele  plaatsen hangen de Belgische vlaggen uit uit solidariteit met de vreselijke aanslagen in Brussel.
We blijven een hele  tijd door  de buitenwijken van Luik lopen. De huizen zijn dan natuurlijk een belangrijk onderwerp van gesprek. Van heel mooi tot heel lelijk staan gemoedelijk naast elkaar. Om een uur of twaalf doet de bakker nog een rondje, ja zelfs op zondag!
Het zonnetje schijnt en de temperatuur is aangenaam.
Bij een oorlogsmuseum vragen we om koffie. Ze zijn eigenlijk alleen voor groepen open, maar we krijgen toch een lekkere kop koffie!

We vervolgen onze weg door het bos over een mooi pad, maar ga niet van het pad af, want daar begint het moeras .
Op een bankje nemen we een kwartiertje pauze en genieten van de vogels en de stilte. Af en toe komt er een wandelaar of jogger voorbij.
Daarna begint het modderfeest. Minstens 500 meter is het pad veranderd in modderpoelen waarin de wheelie soms wel tien cm in zakt. We zijn blij als we  op een gegeven ogenblik op een vierbaansweg terechtkomen. Na ca. 500 m is er zo waar een Chinees. Wij worden nog blijer want we waren aan warm eten toe en liever iets anders dan frites!
Maar om daarna weer de goede weg te vinden was moeilijk voor onze navigatie. Die het overigens best doet. Alleen de totale afstand berekenen vindt hij moeilijk . Als we terug zijn maar eens navragen.
Na ongeveer twee km langs de vierbaansweg gelopen te hebben, konden we gelukkig links af slaan  en kwamen we door een heel lang dorp, met het ene huis nog mooier dan het andere. Ze waren ook vrij nieuw allemaal.
Tegen vijf uur komen we in Saint Severin aan. Na wat zoeken vinden we het adres, dat  George voor ons geboekt heeft.
Het is een oude pastorie. Er is een man aan het mediteren en hij maakt ons een beetje wegwijs. We kunnen een matras nemen van een stapel en wat beddengoed. Het linnengoed kost twee euro. De handdoeken zijn bij de prijs inbegrepen. De overnachting kost vijf euro en het eten ook.
In de romaanse kerk steken we ons dagelijkse kaarsje aan
Om zeven uur worden we verwacht bij mevrouw de Dejardin.
Er zijn nog twee dames uit de buurt en Mark de mediterende man. Gelukkig kon een buurvrouw nog een beetje Nederlands. We kregen spinaziesoep, schnitzel aardappel, en een heerlijke salade.
Als toetje werd een appel in partjes verdeeld en kon ieder een stukje krijgen. Eigenlijk gewoon lekkere Hollandse kost.
Na het eten wilde Mark nog wel voor ieder persoonlijk op zijn bamboefluitje spelen. Dit wekte bij de dames hilarische taferelen op, zodat je het idee kreeg, dat je met een stel giechelende pubers aan tafel zat.
De overnachtingsplaats voor morgen heeft mevrouw de Dejardin ook voor ons geboekt.
Morgenvroeg om half acht ontbijt!!  Want vanaf half negen gaan de dames een uur bidden en zingen. Ze beloven ook voor ons te bidden. Dat is mooi meegenomen. Misschien hebben we het nodig.
Om negen uur liggen we in bed. Badend in het licht, want de middeleeuwse kerk wordt flink aangestraald en de gordijnen zijn niet dicht.

Vandaag hebben we weer 22 km afgelegd, dus in totaal 143 km. De eerste week zit er op.

1. Nicole Huijs:
    Dieke knoevel!! Xxx
  2. Ans en Hub:
    4 april 2016
    Toppie! Goed gedaan. Wij genieten met jullie mee.
  3. Marion Wassercordt-Laudy:
    4 april 2016
    Het is een genot het reisverslag elke dag te lezen! Tilly moet schrijfster worden! Dank jullie wel. Ik zie de taferelen voor me en heb met Wim te doen als hij de wheelie door de pratsj moet trekken. Nu heb ik de neiging zo'n tafereeltje te tekenen, misschien probeer ik het wel. Hoop dat jullie vandaag goed vooruit komen.
    Marion
  4. Diny:
    Hoi Tilly en Wim,
    Maandagmorgen, onze wandelmorgen !
    Nu effe niet.
    Ben trots op jullie!
    Knuffel
    Diny
  5. Nellie en Harry:
    4 april 2016
    Gisteravond om half elf thuis van een prachtig concert in Amsterdam,wilde ik jullie verhaal lezen. Maar nee,geen verhaal! Er zou toch niet iets aan de hand zijn? Maar gelukkig vanmorgen was er weer een smakelijke episode. Is het een idee als jullie terug komen,om dan een modderbal te organiseren. Moeten jullie als experts wel de juiste lokatie aangeven! En met gepaste kleding. Ja dat zijn de eerste dingen waar ik aan denk.
    Alle gekheid op een stokje. Geniet vooral, ik kijk uit naar dag 8
  6. Nel:
    4 april 2016
    Goede morgen,mijn werk zit er weer op,heerlijk jullie verslag weer lezen,even uitrusten en dan naar de Rijnbeek gaan eten.Veel genot door de modderwegen,denk veel aan jullie.Groeten van mijn familie.Nell.
  7. Ria hendriks:
    4 april 2016
    Lijk ons heerlijk in een oude pastorie te slapen ,jullie voelen zich nu zeker echte pelgrims , veel wandel plezier en een beetje goed weer gr Ria en jan
  8. Gerrie Hol:
    4 april 2016
    Weer genoten van jullie reiservaringen !!! Fijne loopdag.
  9. Piet:
    Hallo Wim en Tilly,
    Wij volgen jullie reis met enthousiasme. met het frans zal het na enkele dagen ook wel meevallen.
    We hopen, dat jullie vanaf nu beter weer krijgen.
    Wij wensen jullie ook weer voor vandaag een mooie wandeling.
    Marian en Piet
  10. Marida en Jan Welzen:
    4 april
    We genieten van jullie verhalen. We dachten eerst dat wordt afzien maar het is niet allemaal kommer en kwel zo te horen. Nu is de pelgrimage dus echt begonnen.
    Morgen gaan we naar Engeland. Zoals jullie wel weten is dit voor ons alleen genieten.
    Wij proberen jullie vanuit Engeland te volgen. We wensen jullie veel wandelplezier en tot gauw. Groetjes van Jan en Marida.
  11. Ellis, Jeanne & Sonja:
    4 april 2016
    Even een berichtje van ons van de administratie. Jullie tocht is elke dag wel even onderwerp van gesprek. Jeanne vindt het knap dat jullie dit doen. Ellis doet het jullie niet na. En ik (=Sonja dus), ach ja wat zal ik zeggen; in gedachten loop ik met jullie mee. Leuk hè Tilly, dat "reisloggeren".
    Heel veel groetjes van Jean, Ellis en mij (=Sonja dus).
  12. Ellis, Jeanne & Sonja:
    4 april 2016
    Jean = natuurlijk Jeanne!!!
  13. Irene van den Pol:
    4 april 2016
    Het is nu een echte pelgrimstocht geworden, petje af voor jullie. Wel goed te lezen dat jullie ook veel plezier hebben. Hoop dat jullie vandaag een prachtige dag met lopen hebben.
    Veel succes.
  14. Jose Heuts:
    4 april 2016
    Ik heb weer met plezier jullie verslag gelezen, leuk om al die verschillende type mensen te ontmoeten.!!!
  15. Els hegger:
    4 april 2016
    Wij volgen jullie reis met enthousiasme en hopen dat jullie van nu af aan mooi,droog weer hebben.Succes
  16. Rikie kusters vissers:
    4 april 2016
    Wij hebben gisteren ook gewandeld en aan jullie gedacht. Groeten Rikie
  17. Mariëtte Andriessen:
    4 april 2016
    Met de wheely in de modder, dat houdt bij ons ook de gemoederen bezig. Een ezeltje zou gemakkelijker met jullie bagage zijn weg vinden, maar ja, of daar plaats voor is in de herberg... Jullie zouden wel af en toe aan jullie gastheren of gastvrouwen kunnen vragen, tegen een kleine vergoeding de wheely met bagage naar het volgende adres te brengen. Vast heerlijk om af en toe ook eens alleen met een dagrugzakje te lopen. Maar ja, misschien moet er ook wel een beetje lijden aan te pas komen bij kandidaten voor de EO-uitzending? Ik volg jullie met belangstelling en zal woensdag ook zeker kijken.
  18. Monique Stoffels:
    4 april 2016
    Wat ontzettend leuk om jullie belevenissen op deze manier te volgen. Heel veel plezier en succes en vooral geniet van dit bijzonder avontuur!
  19. Guus Hegger:
    4 april 2016
    Leuk dit te lezen.. best spannend.. jullie hebben vandaag meer gelopen als ik gereden. ..ik stond van 9 tot uur op de autoweg vast Door een staking van Belgische truckers.. Dus ik had lever de wheely Door de modder getrokken pffffffff. . Zet hem op.. misschien kruisen onze wegen zich de komende weken