Oefenwandeling en Pelgrimsmis

7 maart 2016

Langzaam aan beginnen we dichterbij de vertrekdatum te komen.

Van alles begin je te bedenken: wat er mee moet (of juist niet).

Vorige week zaterdag heel gezellig gewandeld met Santiago-gangers. Het was een zogenaamde “oefenwandeltocht” om de rugzakken te testen en vooral om met elkaar te praten over de grote tocht.

Het was een groep van ongeveer 25 personen, die al ervaring hebben met  een pelgrimstocht of mensen die van plan waren om dit jaar te gaan lopen.

Onder een stralende zon hebben we gewandeld in de omgeving van Munstergeleen.

Met dank aan de organisatoren van dit evenement Toon en Ria Feijen.

Voor herhaling vatbaar. Het weer liet zich van zijn beste kant zien: een stralend zonnetje vergezelde ons de hele dag.

Afgelopen zondag waren we aanwezig bij de landelijke pelgrimsmis in de kathedraal in Roermond. Dat  was ook een hele belevenis.

We zagen weer bekende gezichten van mensen die mee gewandeld hadden in Munstergeleen. Toen we de kerk in kwamen,  stonden er mensen van het Sint Jacobsgenootschap in vol ornaat, met grote zwarte capes om, iedereen op te wachten.

Er werd gevraagd of we ook dit jaar van plan waren om te pelgrimeren.

Als je wilde, kon je dan je naam opgeven.

Aan het einde van de mis werd je dan naar voren geroepen. Alles bij elkaar waren het best veel mensen die dit jaar gaan pelgrimeren (meer dan 50).

Je kreeg de zegen en het pelgrimslied  werd gezongen.

Aan het begin van de mis kwamen de deken en de misdienaars in optocht door de kerk met het relikwie  van sint Jacobus, die we aan het einde van de mis nog mochten vereren. Deze optocht leek wel een kleine “inloopwandeling”, want ze gingen eerst nog naar de St. Jacobskapel in de kerk.

Uiteraard stond de hele mis in het teken van  Santiago. We kregen wel waar voor ons geld: de mis duurde meer dan 1,5 uur.

Na afloop gingen we met de leden van het genootschap naar een galerie inde Voorstad, waar koffie  met vlaai was.

Alles bij elkaar een heel aparte ervaring en een weer een stapje dichterbij het vertrek op 28 maart.

1. Nicole Huijs:
    7 maart 2016
    Het begint nu inderdaad erg dichtbij te komen. Volgende week drinken we er eentje op jullie!! :-)
    Gr. Nicole
  2. Tom Posno:
    7 maart 2016
    Ja, het begint nu echt op te schieten!
    Kan me goed voorstellen dat een pelgrimsmis erg indrukwekkend is, zeker als je zelf binnenkort gaat starten!
    Succes met alle voorbereidingen; het lijkt me een heel moeilijke opgave om te kiezen wat je wel meeneemt en wat je toch maar thuis laat!
    We houden contact!
    Groetjes uit Velp, Tom Posno.
  3. Mariet Keijsers:
    7 maart 2016
    Ik heb even rondgekeken op de website van het Sint Jacobsgenootschap. Ik heb me nooit gerealiseerd dat er zo'n professionele organisatie achter de wandeling naar Santiago schuilgaat en dat er zoveel mensen de tocht maken. Ik leef met jullie mee!
  4. Tny Debets:
    7 maart 2016
    Ik vraag me af welke steden en welke streken jullie nu al weten te zien of bepalen jullie dat onderweg?
    Of ligt het aan toevallige ontmoetingen?
  5. Lei & Sonja:
    7 maart 2016
    Eén ding zeker niet vergeten in te pakken: een pot ooievaarskuitenvet!
  6. Irene van den Pol:
    7 maart 2016
    Heel veel succes en hoop dat jullie er, ondanks eventuele blaren, er enorm van zullen genieten.
  7. Leonardo:
    8 maart 2016
    Voor jullie gaan, zondag eerst goed eten.
  8. Leonardo:
    8 maart 2016
    voor jullie gaan, aanstaande zondag eerst goed eten.
  9. Marjo van Wanrooij-van Soest:
    wat een onderneming !!!
    Ik wens jullie heel veel loopgenot en een fantastische ervaring toe.
  10. Jeanne:
    10 maart 2016
    Heel veel succes met de voorbereidingen en het wandelen. Ik ga de reisverhalen beslist volgen.
  11. Jet en Teun:
    10 maart 2016
    Fanntastisch,wij houden jullie in de gaten, veel succes
  12. Wim en Nell Vanhommerig:
    10 maart 2016
    Wim en Til, ik moet nu denken aan een goede kennis van ons, die de route ook gelopen heeft vanaf de Spaanse grens, zij was er enorm vol van.
    Helaas heeft ze de route van hieraf niet meer mogen maken, ze kreeg de ziekte A.L.S
    en is inmiddels al overleden.
    Wij wensen jullie heel veel succes!!!!!
  13. Corrie:
    10 maart 2016
    Beste mensen, dat ziet er allemaal heel goed uit. Dn krijg je zin om ook te gaan lopen!
    Alleen niet voor mij weggelegd. Het zal zeker een hele mooie tijd worden. Nogmaals heel veel succes!!!
  14. Mariet Hovens:
    11 maart 2016
    We zijn benieuwd naar jullie ervaringen!
  15. Hannie:
    21 maart 2016
    Ik hoop dat jullie heel veel leuke dingen meemaken en aardige mensen ontmoeten. Geniet ervan!